IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Citroen DS продължава да е най-красивият автомобил

Основателят на легендарната френска компания е роден днес

Citroen DS продължава да е най-красивият автомобил

Култовият Citroen DS продължава да е най-красивият автомобил на всички времена в допитване, направено от британското списание Classic & Sports Car. Анкетата обаче не сред читателите на изданието, а сред професионалисти. Списанието поставя този въпрос на 20 водещи световни дизайнери на автомобили, като се започне от "Дизайнерът на века" Джорджето Джуджаро, (създал между другото и автомобили като Maserati Bora и VW Golf I) и се стигне до съвременните звезди, като Иън Колъм, шеф-дизайнер на Jaguar. 

Всеки от двайсетте дизайнери е посочил по три автомобила, които той счита за най-славни в историята на автомобилния дизайн. Автомобилът получил най-много гласове е Citroen DS. А човекът, който е в основата на тази наистина впечатляваща машина - Андре Ситроен, има рожден ден днес.


Андре Гюстав Ситроен, както е истинско име на френския инженер, се появява на бял свят през 1878 г. като шестото дете в семейството на богат холандски търговец на скъпоценни камъни. Още от малък Андре мечтае да стане инженер, а окончателното решение взима едва 12-годишен, когато се мести във Франция и вижда Айфеловата кула.

Официално Citroen е създадена през 1919 г. Нещата обаче стартират близо десетилетие по-рано, когато Андре решава да направи работилница за производство на снаряди и патрони за френската армия. Времето е такова, че светът е пред прага на война и Андре Ситроен отлично го разбира. Той купува парцел земя в центъра на Париж, където построява предприятие за амуниции. На ден произвежда над 55 000 снаряда и патрона, а спечелените пари инвестира в производството на автомобилни части, с които снабдява различни фирми. 

През 1912 г. Ситроен заминава за САЩ, където отива в завода на Ford в Детройт и с очите си вижда как само за 1 година в това предприятие се произвеждат 150 000 бройки от легендарния модел "T". Това е 71 пъти повече от продукция на лидера във Франция в този момент Renault.

Следващата стъпка е направена през 1917 г. Тогава Андре започва да се занимава с изпитанията и преработката на автомобили на други компании в завода си. В същото време продължава да изучава възможностите за серийно производство на нов модел, което става факт две години по-късно. Фактически първият Citroen става и първият сериен автомобил в Европа. Колкото и невероятно да звучи само година по-късно всеки ден от конвейра на завода на фирмата започват да излизат по 300 коли на ден. Нещо, което за 20-те години на ХХ век е немислимо в Европа.

През юни 1919 г. е произведен Type А. Това е първият автомобил в серийно производство в Европа, първият икономичен автомобил, изцяло оборудван с електрическо осветление и стартер, преден капак, облицована резервна гума и т.н. Това е и първият френски автомобил с ляв волан. Също така това е първият масов автомобил конструиран така, че да може да бъде управляван от всеки.

Пазарната му цена от 7950 франка е изключително ниска за момента. Type A има 4-цилиндров двигател, с обем 1.3-литра, който е много икономичен - консумацията му на гориво е само 7,5 л. бензин на 100 км. Мощността достига 18 к.с. при 2 100 об/мин, а скоростната кутия е с три степени. Максималната скорост достига 65 км/ч. 

От май 1919 до декември 1921 са произведени 24 093 автомобила от Type А. От 1925 до 1934 Ситроен изписва името си на Айфеловата кула със светещи букви високи 30 метра (250 000 електрически крушки и 600 метра кабел). През октомври е създаден В12 с каросерия изцяло от стомана. Основната новост са спирачките и на четирите колела. В цяла Франция са създадени складове за резервни части за по-голямо удобство на клиентите. Ситроен изнася в чужбина 3 000 автомобила С4G и С6G, оборудвани с първите двигатели с еластично фиксиране, посредством които се намаляват значително вибрациите. 

Първите коли не са особено претенциозни, но нещата се променят през 1933-34 г. с модела 8 CV, който влиза в историята под името "Розали". На негова база е създаден Traction avant, който революционизира света, тъй като е първият модел от серията с предно предаване. Освен това притежава и революционни за времето си характеристики - аеродинамична каросерия, окачване с торсионни щанги, хидравлична спирачна система, предни задвижващи и насочващи колела, които ѝ придават едно изключително пътно поведение и др.

Андре Ситроен умира на 3 юли 1935 г., но това не спира възхода на основаната от него компания. Година по-късно е направен проект за автомобил с малък обем на двигателя - бъдещия 2 CV. Неговата формула е "четири колела под чадър, икономична и сигурна кола, която може да вози четири човека и 50 кг. багаж при максимален комфорт". През октомври 1948 г. моделът 2 CV учудва всички със ултраикономичния си характер и полезността си. 2CV представя новата философия на индивидуалния транспорт - четиристепенна скоростна кутия, максимална скорост 65 км/ч, разход 4,5 л на 100 км. От октомври 1949 до декември 1984 са произведени 3 662 903 екземпляра на 2CV (лек автомобил и фургон).

През юни е създаден моделът "Н" - лекотоварен автомобил с 1200 кг полезен товар с напълно нова концепция: двигател 1911 см3, 50 к.с. при З 800 об/мин, максимална скорост 78 км/ч, разход 13 л на 100 км. От юни 1948 до декември 1981 са произведени повече от 490 000 екземпляра. През месец май 1954 г. 15-Six е оборудвана с хидропневматично окачване отзад, с постоянна височина. Хидро-пневматиката комбинира действието на газ и течност, и дава несравним комфорт и пътно поведение. 

През 1955 г. по време на Парижкия автосалон е представен DS 19 - предно предаване, двигател 1 911 см3, 70.5 к.с. при 4500 об/мин, четиристепенна скоростна кутия, 140 км/ч, 10 л/100 км, завидна аеродинамичност. Целият свят коментира това събитие, което отваря нова ера в историята на автомобила. Този автомобил е революционен не само с аеродинамичната си форма, но също и с използваните нови технологии. DS е оборудван с хидропневматично окачване с автоматичен коректор на височината и следящи посоката на движение фарове. Всички важни механизми са сервоусилени - скоростна кутия, съединител, управление, спирачна система (с дискове отпред, за първи път в света при сериен автомобил), две независими спирачни системи, автоматичен разпределител на интензитета на спиране в зависимост от натоварването и т.н. Успехът е значителен - за 45 минути са направени 749 поръчки, а в края на първия ден - 12 000. DS се произвежда в продължение на близо 20 години - до април 1975, и от всичките модификации са произведени общо 1 456 111 автомобила.


Още по темата:

DS гамата на Citroen нараства на 6 модела

Тагове: Citroen DS
0 от 500
  • #16
    9 rate up comment 0 rate down comment
    festo ( преди 9 години )
    Този автомобил е ненадминат и ще остане ненадминат в класацията на световното автомобилостроене !!!!
  • #15
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Ганчовец ( преди 12 години )
    Който каквото иска да си пише/говори, за мен този автомобил е бил винаги фантастичен. Остава си една от любимите ми коли като дизайн. Ако един ден имам възможност и намеря здрав екземпляр, бих си го купил.
  • #14
    1 rate up comment 4 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    Що се отнася до това, кой е най-красивия автомобил от миналото за мен...много са, но там определено влиза Порше 911. Сякаш това бе извънземен автомобил за мен. От днешна гледна точка обаче, има много по-нови и красиви автомобили.
  • #13
    3 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    Нормално е, ако един автомобил има десет пъти повече детайли, все нещо да се счупи. Обикновено това не застрашава живота, за разлика от старите бараки. Въпреки всичко, много автомобили издържат 100000 км без никакъв проблем или най-много с изгорели крушки или сменени спирачни накладки и дискове. Дайте пример за подобен автомобил в миналото. Сякаш забравихте, какво карахме или са карали бащите и дядовците ви.
  • #12
    0 rate up comment 11 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    Лично на мен тоя модел на Ситроен още навремето ми изглеждаше много грозен. Не знам какво взеха да го превъзнасят напоследък. Всичко почна пак от АБ, а ние им вървим по гайдата. За новите автомобили - повече части, по-голяма вероятност да се счупи нещо. За надеждността обаче не сте прави. Днешните са много по-надеждни - по-качествени материали,по-качествена изработка, по-дълъг ресурс на отделните компоненти.Нали си давате сметка, че ако навремето се е чупила 1 на 100 детайла, сега е 1 на 1000?
  • #11
    3 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    От най-красив до "Гей автомобил на годината 2012", това Ситроен.
  • #10
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Слав ( преди 12 години )
    Много моля автора на статията да прочете в google.com, кой е дизайнера на Citroen DS и да си коригира статията.
  • #9
    12 rate up comment 1 rate down comment
    andy ( преди 12 години )
    Samo kato 4ete6 istoriqta na Citroen i ti spira dahaa...edno golqmo EVALA ... i da produljavat sus CREATIVE TECHNOLOGY !!! А za DS nqmam dumu prosto, vijdal sm go na jivo i e strahoten , tova e nai-meko kazano ,mnogo e vuzdeistva6t, nemoga da si predstavq prez 1955g. :X :X
  • #8
    3 rate up comment 14 rate down comment
    Badi ( преди 12 години )
    Nai krasiviq Citoren da ama nai krasivq avtomobil na vsi4ki vremena tva prosto smehotvorno.
  • #7
    36 rate up comment 2 rate down comment
    ИТ ( преди 12 години )
    Не си спомням нищо друго,освен чувството на захлас,когато гледахме преди много години редките ситроени по софийските улици.Все едно бяха слезли от космоса,на фона на скучните мерцедеси,опели и морето от москвичи.