fallback

Хибридна война: Renault Clio E-Tech срещу Honda Jazz Crosstar

Тествахме два от най-икономичните градски автомобили в момента

В наши дни думата хибрид вече се пръква даже по самобръсначките и епилаторите. При автомобилите отдавна я има навсякъде. Но в по-малкия сегмент доскоро единственият истински хибрид бе Toyota Yaris. Останалите с този етикет бяха меки хибриди. Които, строго погледнато, не са никакви хибриди, защото разпределението на труда между бензиновите им двигатели и електромоторите е като между слон и мишка.               Сега обаче Yaris има още два конкурента с пълноценно хибридно задвижване. Само че като технология те нямат нищо общо нито с Toyota-та, нито помежду си. Крачка напред за новото Renault Clio E-Tech и за новата Honda Jazz Crosstar E:HEV.             ЗАДВИЖВАНЕТО

Системата на Honda в новия Jazz е доста необичайна: тук изобщо няма скоростна кутия. Вместо това едно 1.5-литровият бензинов мотор, работещ по цикъла на Аткинсън, през повечето време зарежда първия електромотор, действащ като стартер и генератор. Той пък подава електричество към втория електромотор, който задвижва колелата. Само при високи скорости бензиновият мотор директно движи автомобила. Литиево-йонната батерия няма и един киловатчас, и Jazz може да се движи само на ток не повече от няколко километра.            При Renault също има бензинов двигател и два електромотора, но приликите свършват дотам. Моторът е 1.6- литров, и може да действа както в цикъла на Аткинсън, така и в нормален цикъл. Тук има и скоростна кутия - но не обикновена, а така наречената многорежимна, която действа без съединител и е директна заемка от разработките на Renault за Формула 1. Първият електромотор е едновременно стартер, генератор и подпомага смяната на предавките. Вторият отговаря за потеглянията и движението с ниски скорости, може да добави почти 50 коня към мощността на бензиновия двигател при нужда, а без останалото време зарежда батерията, с капацитет едно цяло и два киловатчаса.                  НА ПЪТЯ

Естествено, повечето хора се интересуват не как е конструиран автомобилът им, а как се усеща на практика. В това отношение тези хибриди си приличат: те са чудесни в града, където потеглят светкавично и безшумно, и не харчат почти нищо в тежките задръствания. И са сравнително приятни на дълъг път, стига да не се палите. При по-агресивна газ и двете коли стават шумни и даже леко дразнещи. Особено Jazz, чийто двигател във високи обороти звучи като подложени на мъчения котки. Тогава и разходът драстично се отклонява от обещаните четири цяло и четири литра на сто, и започва опасно да клони към 10 на сто. Но ако карате спокойно и с постоянни скорости, този Jazz се превръща в улегнала, комфортна и икономична кола. А в София успяхме да постигнем среден разход от 3 литра на сто.            Колкото и да е иронично, това Clio в момента е най-мощният модел в цялата гама - и то с голям аванс. Но не очаквайте от него да запълни празнината, оставена от липсващия R.S. модел. За разлика от Формула 1, целта на сложната система тук е не повече мощност, а повече ефективност. И-тек е приятно за каране дори извън града, освен при по-силни ускорения. Но е в стихията си по градските улици, където според инженерите на Renault в 80 процента от времето се движи на ток. Ние го тествахме в един от най-студените зимни дни и процентът беше малко по-нисък. Но това е една от едва шепата коли, с които сме успели да постигнем наистина официално обявения разход - около 4,6 на сто в смесен цикъл.             ПРАКТИЧНОСТТА

Ако името Crosstar ви е объркало за момент, не се тревожете. Това си е най-обикновен Jazz, само че повдигнат, така че пътният му просвет е вече над 15 сантиметра. Като изключим това и надбавката в цената, разликите със стандартния хибриден Jazz са минимални. Открай време най-силната страна на този модел е била изобилното и гъвкаво вътрешно пространство. Багажникът е пострадал малко от хибридизацията и вмества 304 литра, което не е твърде много. Но измислената първо от Honda система за лесно сгъване на задните седалки може да го увеличи до над 1200. Мястото в салона е съвсем достатъчно. Миналото лято закарахме четирима възрастни, дете и едноседмичен багаж до морето с него, в приличен комфорт.             Clioто е по-широко от Hondaта, но е и доста по-ниско, така че мястото вътре не е чак толкова много. Все пак задната седалка е напълно използваема дори за високи хора. Бензиновата версия има внушителен багажник - 391 литра, повече дори от Volkswagen Golf. Но тук батерията и другите компоненти на хибридната система са го стопили до 300 литра - прилично, но нищо повече.               ОТВЪТРЕ

Някога B-сегментът бе територия на евтините пластмаси и недодялания дизайн. Но вече не е така. И двете коли в нашия тест имат приятни, комфортни интериори, с изобилие от меки и по-скъпи материали. Имаме дребни забележки към графиките на екрана в Jazz, макар че напредъкът е видим. При системата на Renault малко липсва интуитивността и ще се наложи да свиквате два-три дни със странните френски решения. Но като цяло това са коли, в които е приятно да седи човек.              ЦЕНАТА

Традиционно цената на хибридните модели е въпросът, при който маркетинг отделите бързат да сменят темата. Само че в последните няколко години обикновените коли толкова поскъпнаха, че хибридите вече не са шокиращо над тях.

 

Renault Clio E-Tech

140 к. с. максимална мощност

180 км/ч максимална скорост

9.9 секунди 0-100 км/ч

Хибридното Renault в средно ниво на оборудване струва 37 900 лева - с над пет хиляди над бензиновото със CVT автоматик. Но освен петте хилядарки, ги делят и точно 50 конски сили мощност в полза на хибрида, така че цената е справедлива. За тези пари ще получите светодиодни фарове, круиз контрол с ограничител на скоростта, 7-инчова мултимедия с Bluetooth и USB, електрически стъкла и климатик. Нашата тестова кола е Limited Edition и струва 41 900 лева, но добавя климатроник, кожен волан, специални алуминиеви джанти, 9.3-инчова мултимедия, парктроник и камера за задно виждане.                 При Jazz няма как да направим сравнение с бензиновите версии, защото такива в Европа вече няма. Най-базовия хибрид е 47 000 лева, а повдигнатата Crosstar версия струва 54 990, с още хилядарка отгоре за двуцветното боядисване.

 

Honda Jazz Crosstar E:HEV

109 к. с. максимална мощност

173 км/ч максимална скорост

9.9 секунди 0-100 км/ч

Това ви дава кожен волан, камера за задно виждане, аудио с 8 говорителя, цели 4 USB порта - по два отпред и отзад, 9-инчова мултимедия с навигация от Garmin и рейки за багаж на покрива.

В повечето страни в ЕС към цената трябва да добавим и сериозни данъчни отстъпки заради ниските емисии. В България няма такива работи. Тук мотивацията ви да си купите подобна кола е свързана с ниския разход. И с чистото възхищение от две забележителни инженерни постижения. Сами преценете дали е достатъчно.

Още снимки от теста на Clio и Jazz Crosstar вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #22
    хах ( преди 2 години )
    да се сложи некадърно Рено..до Хонда е меко казано смешно.Хонда е на светлинни години напред нямат място за сравнение
  • #21
    Фен ( преди 3 години )
    С тия символични батерии, освен да замажат очите на зелените и да си "свалят", но само теоретично въглеродните емисии, защо изобщо са направени? АААА, да - за да могат драгите автопроизводители да надуят здраво цените.
  • #20
    Друг анонимен ( преди 3 години )
    е как да слагат кожа като са във фактически фалит рено, с 9млрд загуби и на ежемесечни финансови инжекции от държавата!?
  • #19
    анонимен ( преди 3 години )
    Специалната политика на Рено за новите им модели - кожен волан само в най-най-високото ниво. И после що продажбите падат?
  • #18
    Б ( преди 3 години )
    Тойота са първи,останалите ги копират.
  • #17
    анонимен ( преди 3 години )
    И защо т р и е н е се цензурира? *** дума при пропагандата на електрическото/хибридното задвижване? При новите технологии физични закони не съществуват? Наистина, преди дни оповестиха, че са открили разминаване между теоретичния период на трептене и действителния на някакви си частици, което значело, че познатите ни физични теории не описват напълно природните закони, ама не знаех, че автомобилните производители ги знаят тези неща и вече ги внедряват в началния клас автомобили
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    И как така "през останалото време зарежда батерията"- тоест създава механично съпротивление докато караш на бензин (съответно вдига разхода), за да прехвърлиш механичната енергия - 5% загуба от КПД. За да прехвърлиш от електрическа в механична- още 5. За да го въртиш този генератор- поне 10% вдигане на разхода (и да има магически лагери без ***- магнитоно поле въртиш). И цялата тази простотия май не е безтегловна.
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    Четох само до "бензиновият мотор задвижда единия електромотор, който задвижва другия електромотор: и си припомних как още в 6ти клас едно време ни учеха, че както и да се въртиш, *** ти е все отзад- при всяка преобразуване на енерия, има загуби. Дали 5 пъти ще прехвърляш тока през генератори и електромотори, или ще ползваш ефективна скоростна кутия....сигурно аз съм *** и изпускам нещо. Безчеткови мотори ще кажете, други маркетингови нововъведения ще измислите....
  • #14
    Ха ха ха! ( преди 3 години )
    За увредените кретенията рено било "нормално" да се избере пред Хонда! ))))
  • #13
    Рено ентусиаст ( преди 3 години )
    Само кртен може да избере тая хонда пред Реното или кривоглед.
fallback
Последни