В наши дни думата хибрид вече се пръква даже по самобръсначките и епилаторите. При автомобилите отдавна я има навсякъде. Но в по-малкия сегмент доскоро единственият истински хибрид бе Toyota Yaris. Останалите с този етикет бяха меки хибриди. Които, строго погледнато, не са никакви хибриди, защото разпределението на труда между бензиновите им двигатели и електромоторите е като между слон и мишка.
Системата на Honda в новия Jazz е доста необичайна: тук изобщо няма скоростна кутия. Вместо това едно 1.5-литровият бензинов мотор, работещ по цикъла на Аткинсън, през повечето време зарежда първия електромотор, действащ като стартер и генератор. Той пък подава електричество към втория електромотор, който задвижва колелата. Само при високи скорости бензиновият мотор директно движи автомобила. Литиево-йонната батерия няма и един киловатчас, и Jazz може да се движи само на ток не повече от няколко километра.
Естествено, повечето хора се интересуват не как е конструиран автомобилът им, а как се усеща на практика. В това отношение тези хибриди си приличат: те са чудесни в града, където потеглят светкавично и безшумно, и не харчат почти нищо в тежките задръствания. И са сравнително приятни на дълъг път, стига да не се палите. При по-агресивна газ и двете коли стават шумни и даже леко дразнещи. Особено Jazz, чийто двигател във високи обороти звучи като подложени на мъчения котки. Тогава и разходът драстично се отклонява от обещаните четири цяло и четири литра на сто, и започва опасно да клони към 10 на сто. Но ако карате спокойно и с постоянни скорости, този Jazz се превръща в улегнала, комфортна и икономична кола. А в София успяхме да постигнем среден разход от 3 литра на сто.
Ако името Crosstar ви е объркало за момент, не се тревожете. Това си е най-обикновен Jazz, само че повдигнат, така че пътният му просвет е вече над 15 сантиметра. Като изключим това и надбавката в цената, разликите със стандартния хибриден Jazz са минимални.
Открай време най-силната страна на този модел е била изобилното и гъвкаво вътрешно пространство. Багажникът е пострадал малко от хибридизацията и вмества 304 литра, което не е твърде много. Но измислената първо от Honda система за лесно сгъване на задните седалки може да го увеличи до над 1200.
Мястото в салона е съвсем достатъчно. Миналото лято закарахме четирима възрастни, дете и едноседмичен багаж до морето с него, в приличен комфорт.
Някога B-сегментът бе територия на евтините пластмаси и недодялания дизайн. Но вече не е така. И двете коли в нашия тест имат приятни, комфортни интериори, с изобилие от меки и по-скъпи материали. Имаме дребни забележки към графиките на екрана в Jazz, макар че напредъкът е видим. При системата на Renault малко липсва интуитивността и ще се наложи да свиквате два-три дни със странните френски решения. Но като цяло това са коли, в които е приятно да седи човек.
Традиционно цената на хибридните модели е въпросът, при който маркетинг отделите бързат да сменят темата. Само че в последните няколко години обикновените коли толкова поскъпнаха, че хибридите вече не са шокиращо над тях.
140 к. с. максимална мощност 180 км/ч максимална скорост 9.9 секунди 0-100 км/ч |
Хибридното Renault в средно ниво на оборудване струва 37 900 лева - с над пет хиляди над бензиновото със CVT автоматик. Но освен петте хилядарки, ги делят и точно 50 конски сили мощност в полза на хибрида, така че цената е справедлива. За тези пари ще получите светодиодни фарове, круиз контрол с ограничител на скоростта, 7-инчова мултимедия с Bluetooth и USB, електрически стъкла и климатик. Нашата тестова кола е Limited Edition и струва 41 900 лева, но добавя климатроник, кожен волан, специални алуминиеви джанти, 9.3-инчова мултимедия, парктроник и камера за задно виждане.
109 к. с. максимална мощност 173 км/ч максимална скорост 9.9 секунди 0-100 км/ч |
Това ви дава кожен волан, камера за задно виждане, аудио с 8 говорителя, цели 4 USB порта - по два отпред и отзад, 9-инчова мултимедия с навигация от Garmin и рейки за багаж на покрива.
В повечето страни в ЕС към цената трябва да добавим и сериозни данъчни отстъпки заради ниските емисии. В България няма такива работи. Тук мотивацията ви да си купите подобна кола е свързана с ниския разход. И с чистото възхищение от две забележителни инженерни постижения. Сами преценете дали е достатъчно.
Още снимки от теста на Clio и Jazz Crosstar вижте в ГАЛЕРИЯТА: