BMW и Daimler, основните конкуренти в премиум сегмента, преговарят за безпрецедентен по мащаб съюз помежду си, съобщава Bloomberg, позовавайки се на добре информиран анонимен източник. Бъдещото партньорство ще стига до споделяне на общи платформи за автомобилите, както и за съвместна разработка на батерии и технологии за автономно управление.
Двата германски гиганта и в момента имат няколко действащи партньорства, припомня Automedia. В консорциум с Audi те придобиха Here Technologies, бившето поделение на Nokia за навигационни карти. Освен това имат общ проект за развитие на инфраструктура за зареждане на електромобили, а в началото на тази година обединиха и поделенията си за споделяне и наем - съответно DriveNow и Car2Go, създавайки най-големия доставчик на такива услуги в света.
Ако информацията на Bloomberg се потвърди обаче, двете компании ще се сближат като никога досега. Споделянето на усилия може чувствително да намали разходите им по разработването на изцяло нови гами от електромобили, както и на напълно автономно управление.
Шефът на Daimler Дитер Цетше (вляво) и колегата му от BMW Харалд Крюгер (в средата) вече работят заедно по доста проекти
В момента в автомобилния сектор се забелязват две тенденции, каза главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер в разговор с "КОЛЕЛА" и Automedia.bg тази пролет. "Първо, повече сътрудничество между компаниите - като например нашето партньорство с конкурентите ни за изграждането на мрежа от зарядни станции, или съвместното ни придобиване на Here, компанията за дигитални карти.
И второ, убеден съм, че ще има компании, които не могат да си позволят сами да направят технологичната офанзива, изисквана от бъдещето - да инвестират в електрически автомобили, в автономно управление, в нови поколения бензинови и дизелови двигатели... Това изисква нарастващи разходи за развойна дейност, които ние правим, но не всички могат да си ги позволят".
Някои лидери в индустрията, като покойния вече шеф на FCA Fiat-Chrysler Серджо Маркионе, от години предупреждаваха, че преходът към електричество и автопилоти ще е твърде скъп за компаниите поотделно. В потвърждение на това Volkswagen търси все по-близък съюз с Ford, засега основно в областта на екотоварните автомобили и автономното управление. FCA пък има някои договорки с Alphabet, компанията-майка на Google.
Макар от десетилетие да се радват на рекордни и растящи печалби, BMW и Mercedes позагубиха доверието на инвеститорите, вероятно тъкмо заради очаквания преход към електромобили. Ценните книжа на двете компании са загубили съответно 15% и 33% от стойността си от началото на годината.
Двете компании имат и други партньорства, макар и сравнително ограничени. BMW работи съвместно с Toyota по създаването на автомобили с водородни клетки, както и за новото поколение на Z4/Supra. Mercedes пък споделя технологии и двигатели с групата Renault-Nissan.