Тъчскрийните в съвременните коли не само дразнят шофьорите, но и сериозно влошават управлението на колата. Това заключение е постигнато от изследователи от Университета на Вашингтон и Института за изследване на Toyota, които са тествали как екраните влияят на вниманието по време на шофиране, съобщава Carscoops.com.

През последните години големите дисплеи почти напълно замениха физическите бутони и копчета. В някои модели, особено при Tesla, дори основни действия се извършват през екрана – от климатик до мултимедия. Именно тези "обичайни" операции са станали предмет на изследвания.
В експеримента участваха 16 шофьора. Те бяха поставени зад волана в реалистичен симулатор и помолени да изпълняват стандартни задачи на тъчскрийн - да сменят музика, да работят с известия, да управляват настройките. В същото време учените проследяваха движението на очите, ръцете, реакцията на зениците и нивата на стрес.

Резултатите бяха показателни. Точността и скоростта на работа със екрана спаднаха с над 58%, а отклонението на колата от лентата се увеличи с над 40%. Тоест, шофьорите едновременно караха колата по-зле и използваха екрана по-зле.
Изследването подчертава - проблемът не е в кореспонденцията или социалните мрежи, а в обикновените действия, които преди са се извършвали на сляпо — с бутон или въртящ се контролер. Сега те изискват визуално внимание, движения на ръцете и умствен стрес едновременно.

Авторите смятат, че връщането към голям брой физически бутони е малко вероятно. Вместо това съветват да се опростят менютата, да се направят важни функции достъпни веднага, да се увеличат бутоните на екрана и да се използват системи, които могат да откриват претоварване на шофьора и временно да ограничават някои функции.
Основният извод от изследването е прост - интерфейсите в автомобилите трябва да съответстват на реалното поведение на хората, а не на маркетинговите идеи на производителите.


0