През зимата някои шофьорите се страхуват, че ако не натискат педала дълго време, спирачната система ще замръзне и ще се повреди в най-неподходящия момент. Затова съветват да натискате спирачката от време на време, за да загреете механизма. При съвременните леки автомобили обаче това всъщност е мит.

Защо "не натискай" не означава "замръзни"
В конвенционален лек автомобил спирачките са хидравлични - линиите се пълнят с спирачна течност (по-често от клас DOT-4). Тя е проектирана да работи при тежки минусови температури и не се превръща в лед при типични зимни условия. Ако течността е стара и е натрупала влага, проблемът е наистина възможен, но тогава периодичното натискане не оправя нещата.
Затова е важно поддръжката на спирачките – течността трябва да се сменя и така ще се избегне натрупването на вода в системата.
Какво се случва с дисковете, накладките и спирачни апарати
Металните части не се страхуват от студа, но има една важна особеност – след преминаване през снежна киша или реагенти на пътя, върху много студени спирачки може да се образува коричка от лед. Въпреки това, при реално шофиране, шофьорът все пак спира преди завои и кръстовища, и това е достатъчно, за да се самопочисти повърхността на диска. Съответно, нужда конкретно да "забавяте темпото на всеки няколко минути".
Освен това, допълнителното натискане на спирачката по хлъзгав път понякога е по-вредно - може да предизвика преразпределение на теглото, смущения на работата на ABS и ненужни рискове за движещите се отзад автомобили.
Кога трябва да се натиска спирачката
Първият сценарий е след измиване на колата или шофиране през дълбока локва в студа, както и преди спиране и паркиране. Тогава няколко леки натискания на спирачките могат да изсушат механизмите и да намалят риска от замръзване.
Вторият е, ако усетите, че педалът е станал необичайно мек, ходът му се е увеличил, а колата спира неравномерно или се премества настрани. Това обаче не е причина да не загрявате спирачките, а да диагностицирате проблема (течност, апарати, водачи, маркучи).
Ръчната спирачка е отделен случай
При силни студове и влага ръчната спирачка (особено с барабани отзад) може да закачи накладките на паркинга. Затова при екстремен студ е по-разумно да се паркира на предавка или в режим P и да се използва ръчната спирачка съзнателно според ситуацията.
Заключението е просто - работещите спирачки на колата не замръзват, защото не сте натискали педала дълго време. Ако системата е обслужвана и работи нормално, можете да не спирате с часове на магистралата – и това е нормално. А ако спирачките са започнали да не реагират или да се държат странно, има само едно решение - обслужване и превенция.

