Volkswagen Golf IV (1997 – 2003) е истински народен автомобил. Здрав, надежден и навсякъде по пътищата. Всички го познаваме в най-масовите му версии – 1.9 TDI или 1.4/1.6 бензин. Но малцина са наясно с един скрит инженерeн шедьовър, който се крие в родословието на тази скромна немска машина.

Докато милиони шофьори се наслаждаваха на ежедневния си превоз, инженерите на Volkswagen използваха платформата на Golf IV като таен полигон за абсурдно мощни и комплексни задвижвания. Най-известната "гореща" версия на четворката е, разбира се, R32. Със своя 3.2-литров VR6 двигател, 241 к.с., двойно предаване 4Motion и звучен ауспух, той се превърна в легенда. Хората го обичат, защото той е върхът на масовата платформа.
Но зад кулисите, инженерите са се подготвяли за нещо много по-налудничаво. Платформата, която поддържаше популярен семеен дизел, се е използвала за разработка на двигатели, предназначени за... Bugatti Veyron! Малко известният факт е, че именно архитектурата на Golf IV е послужила като основа за тестване и рафиниране на уникалната W-конфигурация на двигателите на Volkswagen Group.
През този период VW работи върху създаването на:
W8 двигател: Този осемцилиндров агрегат – по същество два VR4 двигателя, събрани в общ картер – беше успешно внедрен в лимузината VW Passat B5. Моделът на масовия бранд изведнъж получи сърце, което никога не бихте очаквали да намерите под неговия капак.
W12 двигател: Ето къде става наистина интересно! VW разработваха своя W12 (два свързани VR6 двигателя), за да го използват в луксозни машини като Audi A8, VW Phaeton и Bentley Continental GT. И къде мислите, че са тествали тази мощ?
Въпреки че никога не влиза в серийно производство, VW създава работен прототип, базиран на Golf IV, за да тества изключителната силова група. Този Golf IV е служил като муле за носене на най-мощния двигател в историята на марката, доказвайки абсурдната здравина и инженерния потенциал на неговата платформа.
Този малко известен детайл превръща всеки употребяван Golf IV в нещо повече от евтин транспорт. Той е тих свидетел на една от най-смелите и успешни двигателни разработки в историята на автомобилостроенето, която по-късно захрани едни от най-скъпите и бързи коли в света, включително легендарния Bugatti Veyron.
Първоначално хиперколата е трябвало за получи W18 двигател, който по същество представлява три цилиндрови блока Golf VR6, свързани под ъгъл от 60 градуса. Тази конструкция обаче се превръща в двигател W16 с четири турбини, където се използват два V8, разположени на 90 градуса един към друг, с цилиндрови блокове, разделени на 15 градуса.
Така че, следващия път, когато видите един обикновен Golf IV на улицата, помнете: неговата архитектура е била достатъчно добра, за да понесе товара на 12-цилиндровата мощ и да положи основите на W-двигателите, променяйки завинаги представата за луксозно и високопроизводително шофиране.


0