IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо изскачащите фарове бяха повече от обикновени светлини

Инженерите е трябвало да се справят с истинско предизвикателство

Светът на автомобилния дизайн е пълен с незабравими елементи, които превръщат машината от обикновено превозно средство в шедьовър на колела. Сред тях, едно емблематично решение от близкото минало предизвиква най-силни емоции – изскачащите фарове. Те не бяха просто част от осветителната система; те бяха ритуал, едно драматично намигване, което определяше цяла една епоха от спортни и екзотични автомобили.


фарове


Когато шофьорът завъртеше ключа и светлините грациозно се издигаха от аеродинамичния силует на колата, това беше като началото на театрално представление. В зората на тяхната популярност, особено през 80-те и 90-те години, фаровете, скрити под елегантната предна линия, символизираха скорост и футуризъм. Дизайнери като Джорджето Джуджаро и ателиета като Pininfarina ги обожаваха, защото позволяваха създаването на безупречно гладка форма на предницата – абсолютно необходима за постигане на високи скорости и нисък коефициент на въздушно съпротивление.

Ах, тази уникална механика! Инженерите трябваше да се справят с истинско предизвикателство – да интегрират надежден електрически или вакуумен механизъм, който да повдига и спуска тежката оптика бързо и прецизно. Естествено, това добавяше сложност и допълнително тегло на предната ос, но кой се интересуваше от тези „дребни“ подробности, когато крайната визия беше толкова изумителна? Всяко пътуване след залез слънце се превръщаше в малък, личен празник, изпълнен с носталгично очарование.

За съжаление, бляскавият им живот беше кратък. Както често се случва в автомобилната индустрия, суровите регулации сложиха внезапен край на това елегантно решение. Безопасността на пешеходците, която наложи по-меки и заоблени форми на предния капак, се оказа непреодолима пречка за острите ъгли и подвижните части на фаровете. Освен това, допълнителната механика винаги беше потенциален източник на повреди и високи разходи за поддръжка, което неминуемо наклони везните срещу тях.

Днес изскачащите фарове са ценен артефакт, който напомня за една отминала ера, когато смелостта в дизайна не познаваше граници. Модели като Mazda RX-7, Ferrari Testarossa или Lamborghini Diablo остават вечни благодарение, до голяма степен, на този хипнотизиращ елемент. Те са неоспоримо доказателство, че понякога най-практичните решения невинаги са най-красивите. Те ни липсват, защото бяха душата на автомобила – едно вълнуващо изключение от скучната индустриална норма.


0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Беше друг свят тогава.. компаниите се надпреварваха за оригинални и стилни идеи, а идеите в продуктовия дизайн далеч не бяха изчерпани. Мисля яки изглеждаха на всички, защото бяха неизменна част от концепцията на супер спортните автомобили. И като ги видиш при Mazda 323, и се заглеждаш.. Само за сравнение, тогава фаровете на другите коли, и дизайна на предниците масово не беше нещо особенно, и моделите с прибиращи се фарове се открояваха с гладкост, с аеродинамична форма.
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    От село ( преди 2 седмици )
    Мдаааа, а сега всички коли като ги погледнеш отпред маските им, приличат на Дартвейдър...
  • #2
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Бош ( преди 3 седмици )
    Бях тинейджър и още нямах книжка когато се качих да покарам една чисто нова Мазда 323 като тази от снимката. Виждаше ми се като космически кораб през онези години, предницата и не се виждаше заради скосението и вдигах фаровете за ориентир при маневриране. Наистина беше голяма емоция!
  • #1
    28 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Хората имат сантимент към тези фарове защото те придават едно по дружелюбно лице на колата. Прибиращите се фарове напомнят на истински животински очи. Затварят се като клепачи и това е готино. Като паркираш и угасиш двигателя колата затваря очи и заспива. Ами готино е.......Децата особено много им харесва този дизайнерски елемент. Иначе от практична гледна точка няма почти никакви ползи а има потенциални проблеми след години. Още един механизъм който да се развали.