fallback

Stellantis заложи на технология от Ф1 за новия си турбо мотор

Двигателят Hurricane 4 Turbo крие някои трикове, както и част от сърцето на Maserati MC20

Stellantis е принуден да прави промени, за да се справи с различните трудности, с които трябваше да се сблъска в последно време. Те засегнаха както управата на концерна, така и стратегиите. А една от най-интересните новости е двигател, който замества стария двигател Pentastar V6.

Еволюция... или революция?

Новият Hurricane 4 Turbo всъщност изглежда като еволюция на четирицилиндровото турбо, което Stellantis вече използваше. Това е така нареченият Global Medium Engine (или GME), който е бил използван в модели на Alfa Romeo - като Giulia, Stelvio и наскоро в Tonale, както и в неговия северноамерикански близнак, Dodge Hornet.

Както новият Hurricane 4 Turbo, така и неговият предшественик са 2,0-литров, четирицилиндрови двигатели с турбокомпресор, но приликите почти приключват дотук. От предишния към настоящия двигател, мощността се увеличава от 270 к.с. и 400 Нм до 324 к.с. и 451 Нм въртящ момент, благодарение на турбото с променлива геометрия и активните лопатки, които духат при максимално налягане от 2.4 бара. Тоест, 162 к.с. на литър. За сравнение, Pentastar V6, който замества, развива около 293 к.с. и 352 Нм.

Двигател с решение, което вече видяхме в V6 Nettuno на Maserati.

Като мощност новия 2.0 турбо е сравним с мощността, която виждахме в коли от Световния рали-шампионат (WRC) от миналото - като Mitsubishi Lancer Evolution, Subaru Impreza WRX STi и рали версиите на Ford Focus и Citroën Xsara. Въпреки това, той включва и мерки за намаляване както на шума, така и на вибрациите... И държи асо в ръкава си.

Тайната е система, която идва директно от Формула 1 - системата TJI (турбулентно запалване на струята). Малко количество бензин се запалва чрез свещ в горивна камера над всеки цилиндър. Така, като горелка, горивото се разширява и навлиза в горивната камера, така че въздушният цикъл протича по-пълно и бързо.

Той обаче не се използва само в двигателите на Формула 1. Това е решение, което намираме в двигателя Nettuno V6 с двойно турбо на Maserati MC20. Всъщност и двата двигателя са с произход от FCA и тази предкамера на TJI е почти идентична по размер. Разликата е, че в Nettuno това е парче мед, подобно по форма на свещ, което се вкарва в главата на цилиндъра, докато при новия Hurricane 4 Turbo частта е под налягане и е много, много по-малка.

Този двигател ще се използва в следващото поколение Jeep Compass

Първо, този нов двигател ще бъде използван в няколко модела Jeep в САЩ - като Wrangler, Gladiator, Compass и обикновения Cherokee, както и в няколко модела Chrysler. Имайте предвид, че той ще замени както предишния четирицилиндров двигател, така и Pentastar V6, освен това ще може да се използва като термична част на хибридни системи - като plug-in хибриди.

Това означава, че този двигател, от който Stellantis иска да произвежда 111 броя на час в завода си в Мичиган, има голям потенциал да пристигне в модели на Alfa Romeo, Jeep или дори Maserati, подобно на предшественика си.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Направете го със ремък
  • #2
    анонимен ( преди 3 седмици )
    С това постоянно намаляване на обема разказаха играта на пазара на употребявани автомобили, преди се налагаше да връщат километражи на 10-годишни, а сега хората нямат търпение да се отърват и обявите са пълни с коли на година-две.
  • #1
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Аз имам настоящия 2.0Т 280 кс, мнго е динамичен, но си похапва гориво... Дано да свалят и разхода малко.
fallback
Последни