IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кога по-гъстото масло е опасно за автомобила

Използването му, особено през зимата, крие големи рискове

Сред шофьорите съществува постоянен мит, че по-гъстото моторно масло осигурява по-добра защита на двигателя от течност с по-нисък вискозитет. Всъщност това е едно от най-опасните погрешни схващания, тъй като изборът на смазка зависи изцяло от дизайна на конкретен двигател и условията на работа.


масло


Използването на масло, което е само малко по-различно по вискозитет от препоръчителното, няма да доведе до незабавно счупване. Експертите обаче настояват за стриктно спазване на инструкциите за експлоатация на автомобила. Причината е проста - потенциалните рискове далеч надхвърлят всички предполагаеми ползи, тъй като всеки двигател е проектиран за специфични параметри на смазочния материал.

Да приемем, че колата ви се нуждае от изцяло синтетично масло с етикет 0W-20, но решите да напълните 10W-30. Буквата "W" означава "зима" (зима), а цифрите показват вискозитет. В случая маслото 0W-20 има нулев вискозитет при ниска температура и вискозитет от 20 единици при достигане на работната температура на двигателя, която обикновено е около 100°C.

През студения сезон маслото 0W-20 ще се изпомпва от системата много по-бързо от 10W-30. Това означава, че той ще смазва всички компоненти по-бързо по време на стартиране, предпазвайки ги от интензивно триене по време на студен старт. Преминаването към по-дебел 10W-30, особено през зимата, може да причини повече вреда, отколкото полза. Сред негативните последици са ускореното износване на частите и трудното стартиране на двигателя при ниски температури.

Нежеланите ефекти се увеличават експоненциално, ако прескочите два или повече класа на вискозитет, като например от препоръчителните 0W-20 до 15W-30. Съвременните двигатели се произвеждат с минимални пролуки между частите, по-специално в лагерите на коляновия вал. По-гъстото масло може просто да няма време да проникне в тези тесни канали, за да осигури правилно смазване. Това води до повишаване на работната температура, преждевременно генериране на утайки и намалена горивна ефективност.

Обратната ситуация също е опасна. Двигател, предвиден за масло 5W-30, няма да се възползва от използването на по-тънък 0W-20. Въпреки че може да улесни стартирането в студено време, при високи температури той ще стане твърде течен, за да осигури достатъчно смазочно фолио. Не забравяйте, че маслото се втечнява при нагряване.

Въпреки че по-тънкото масло се изпомпва по-лесно, то няма да може да се справи със смазването, ако филмът му стане твърде тънък. Това може да доведе до разрушително износване на лагерите и други вътрешни компоненти. В допълнение, твърде тънкото масло създава по-малко налягане в системата, което може да повлияе неблагоприятно на работата на системата за променливо газоразпределение (VVT), да доведе до изключване на индикатора за налягане на маслото или да причини външен шум в клапанния механизъм.

Някои производители позволяват използването на масла с различен вискозитет в зависимост от климатичните условия, например 0W-20 или 5W-30. В този случай трябва да изберете 0W-20 за по-студени региони и 5W-30 за по-топли. Това ви позволява да осигурите максимално ниво на защита, когато двигателят се нуждае най-много от нея. В заключение, по-гъстото масло не винаги е най-добрият избор. Следвайте препоръчителния вискозитет при всяка подмяна, освен ако не е посочено друго в ръководството за потребителя.


0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    кола предвидена за 5w30 я карам с 15w50, тъй като много го гореше. Имам към 50к км и няма проблеми. Ще видим до кога.
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 седмици )
    Моята е с 5W30 лонг лайф. Общо взето сменям масло около Великден всяка година. Ако не карам много сменям на след две лета ии една зима. Не съм имал проблеми от 2010-та насам.
  • #2
    2 rate up comment 2 rate down comment
    определено ( преди 2 седмици )
    моторът уж трябва да ползва 5W30, а не просто го ползва или пие (5л на 10 000), ами и го гори (бяло-синкав пушек). вместо да доливам добавки - смених на 10W30, жаждата за и горенето на масло намаляха значително, колата не загрява повече, не изглежда да износва части по-бързо 30К км по-късно.
  • #1
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    А някои умници като тия с пуре теч просто решиха че всички двигатели трябва да са с 0-20, независимо че новоприсъединените марки масово са излезли от завода с 5-30.