Никой не се съмнява, че асистентите за шофиране (ADAS) трябва да направят автомобилите по-безопасни, но те има и някои отрицателни страни, като например по-високата им цена. Пример за това е предупреждението за ограничение на скоростта – досаден сигнал, който се активира всеки път, когато шофьорът превиши лимита на даден участък от пътя.

В Китай обаче искат да отидат по-далеч и искат всичките им превозни средства, особено електрическите, да преминава в нещо като режим „Еко’’, когато потеглят и ускорят до 100 км/ч. При това времето за достигане на тази скорост също ще бъде регламентирано.
Противоречивото предложение на Пекин
Представете си, че когато запалите колата си, ще ви отнеме 5 секунди, за да достигнете поне 100 км/ч. Независимо дали шофирате спортен или електрически автомобил с висок въртящ момент, всеки път, по подразбиране, вашата кола ще има подобно ограничение. И точно като при споменатите ADAS, ако искате автомобилът да възстанови пълната си производителност, трябва да деактивирате тази функция всеки път, когато се качите в колата.
Точно това Китай иска да внедри в новите си автомобили, като властите обсъждат проект на наредба, наречена „Технически спецификации за моторни превозни средства, движещи се по пътя’’. В нея е включен раздел, който гласи: „След всяко стартиране/потегляне на пътнически превозно средство (с изключение на автоматичното стартиране и спиране на двигателя) превозното средство трябва да бъде в състояние, при което времето за ускорение от 100 км/ч е не по-малко от 5 секунди."
Идеята на новата мярка е повишаване на безопасността
Тази мярка има причина - популяризирането на електрическите автомобили означава, че много шофьори вече имат превозни средства с висок капацитет на ускорение. Двигателите на тези превозни средства имат незабавен въртящ момент, който се превръща в директна реакция веднага щом натиснете е педала на газта.

Китайското правителство обаче обмисля прилагането на тази мярка за всякакви задвижвания, включително двигатели с вътрешно горене. Именно софтуерът на автомобила ще регулира капацитета на ускорение, за да се избегнат внезапните ускорения, характерни за електрическите и спортните автомобили.
Режимът за ограничаване на производителността по подразбиране при стартиране може да работи подобно на Eco настройката за ограничаване на мощността, която се намира в повечето електромобили, управлявана изцяло чрез софтуер. Шофьорите все още могат да превключват към по-бърз режим, въпреки че ще трябва да повтарят процеса всеки път, когато включат колата.
В Европа действа донякъде подобно правило, което изисква автомобилите да разполагат с функция за предупреждение за ограничения на скоростта. Тази система обаче само предупреждава, но не ограничава. Ако новото правило бъде одобрено, то ще засегне всички леки автомобили в Китай, в това число и суперколи като Xiaomi SU7 Ultra (1,98 секунди до 100 км/ч), Zeekr 001 FR (2,02 секунди), Tesla Model S Plaid (2,1 секунди) и BYD Yangwang U9 (2,36 секунди).


0