fallback

Ще се отървем ли някога от ретро дизайна?

Дори най-футуристичните модели на Mercedes, Audi и BMW всъщност черпят идеи от далечното минало

Модата, добре знаем, е нещо циклично и осъдено да се повтаря. Това става все по-очевидно в автомобилния сектор, където търсенето на ретро визии вече изглежда не като смело решение на шепа по-прозорливи производители, а като масова практика.                      Audi, BMW и Mercedes-Benz все повече инвестират в нов дизайн, който черпи вдъхновение от собствената им история. Примери за това са Audi Concept C, новата серия iX3 на BMW и Vision Iconic на Mercedes-Benz – автомобили, които предвещават ера, богата на иновативни стилистични философии.

Mercedes Vision Iconic - препратка към 50-те

Предната част на Vision Iconic не оставя място за съмнение относно това, което Mercedes се опитва да постигне тук. Решетката му, с хоризонтални хромирани ламели – изпъкнали, но компактни, почти образуващи заоблен квадрат. Това е препратка към моделите им от 50-те години на миналия век – от серията Ponton до легендарния 300SL.   

  Вградените кръгли фарове придават ретро нотка, която допълва изчистената силуетна линия на автомобила. Каросерията е масивна и пропорционална, с отлична аеродинамика. Изглежда изваяна от един-единствен материал, с чисти, остри повърхности. Ниският покрив и високата линия на прозорците му придава вид на технологичен монолит. Черният екстериор допълнително подчертава тази текстура, а осветителните елементи създават впечатляващи контрасти.

Audi Concept C и BMW iX3: Вертикалното минало

Concept C на Audi, представена наскоро като дебютна работа на дизайнера Масимо Фраскела, се отличава с предна решетка, която се отказва от традиционната осмоъгълна форма в полза на почти неокласическа структура – вертикална, тънка и впечатляваща.                В продължение на години предната част на автомобилите Audi следваше хоризонтална конфигурация, като понякога решетката се интегрираше в капака, както се вижда в Audi 100 от 90-те години или в по-новите дизайни „single-frame“ на Де Силва. За да намерите прецедент за Concept C, трябва да се върнете назад към ерата на Auto Union. Тези емблематични елементи се завръщат през призмата на минималистичната модерност.

Подобен подход се наблюдава и при новото BMW iX3, където двойните му решетки, познати като бъбреци, са тесни и вертикално ориентирани. Това е директна препратка към първите модели на марката.           

И в двата случая дизайнът е изчистен от излишното, за да разкрие чистата форма, където всеки детайл носи значение. Тук миналото не е просто декорация – то е архитектура. Визуалните препратки са познати и симетрични, напомнящи, според мнозина, за по-добри времена.

Когато ретрото беше футуристично

Немските марки винаги са гледали към миналото. В началото на 2000-те години проекти като Maybach Exelero, произведен в Италия от Stola по поръчка на клиент, и концепцията Audi Rosemeyer, вдъхновена от състезателните автомобили Auto Union, възродиха дизайн, свързан с аеродинамичната естетика на 1930-те години, но с привкус на Батмобила.               Често забравяното BMW Concept Coupe Mille Miglia от 2006 следваше подобен път: заострени форми, покрити фарове и каросерия на спортен автомобил, сякаш извадена от друга епоха. По това време обаче тези драматични визии бяха твърде далечни от производството.

Днес обаче културата в хората се е променила. Публиката вече не търси само новости, а и смисъл. Технологията е напреднала, а дизайнът на електрически задвижващите се системи позволява по-голяма свобода при проектирането.

Ретрото се оказва добро

Други марки превърнаха ретро дизайна в целенасочена стратегия. Renault, с електрическите си преработки на R4, R5 и Twingo, подчертава визуалната приемственост, която обхваща дори по-младата аудитория.                Fiat следваше подобна стратегия по-рано с модела 500, Volkswagen – с New Beetle, по-късно с ID.Buzz, и, разбира се, има и Mini – многостранна марка, изградена върху един единствен вечен дизайнерски език. Във всички тези случаи миналото се чества чрез дизайна, без ирония.

По-неясни са марките, които възстановяват исторически имена за изцяло нови модели. Ford Puma и Capri, които сега са спортни електрифицирани кросоувъри, запазват малко от своите имена, освен емблемата и едно неясно усещане за динамичен дух.

След това има Citroën, отдавна свързан със стилистичния авангард. Докато мнозина очакват нов 2CV, марката продължава да изненадва с неочаквани концепции. Дори извивката на предното стъкло на първия C3, през 2002 г., беше достатъчна, за да съживи легендата и да повиши продажбите.

Дизайнът, подобно на киното и музиката, отразява епохата, в която живеем. По същия начин, по който винилът се завърна на мода, много автомобилни дизайнери се обръщат към миналото за вдъхновение.      

fallback
  • #4
    Веселин Бенев ( преди 1 месец )
    Ако няма ретро, по-добре светът да го няма. Миналото винаги е било вълнуващо, защото тогава е имало Хора, които са правили изкуство, а сега компютри, ИИ и повсеместна простотия.
  • #3
    Турбодизел ( преди 1 месец )
    Просто боксуваме на едно място, защото дизайнерите са се превърнали в едни бездарни нищоправци. Прегърнати със счетоводителите, които само гледат как да спестят на финала имаме каквото имаме.
  • #2
    До 1 ( преди 1 месец )
    Това с дизайнът важи с още по-голяма сила за японски и корейски производители.Изключително зле са.
  • #1
    Ха ха ( преди 1 месец )
    Германец и дизайн е все едно неандерталец да успее да направи Давид с античната си брадва!
fallback
Последни