Модата, добре знаем, е нещо циклично и осъдено да се повтаря. Това става все по-очевидно в автомобилния сектор, където търсенето на ретро визии вече изглежда не като смело решение на шепа по-прозорливи производители, а като масова практика.
Mercedes Vision Iconic - препратка към 50-те
Предната част на Vision Iconic не оставя място за съмнение относно това, което Mercedes се опитва да постигне тук. Решетката му, с хоризонтални хромирани ламели – изпъкнали, но компактни, почти образуващи заоблен квадрат. Това е препратка към моделите им от 50-те години на миналия век – от серията Ponton до легендарния 300SL.
Audi Concept C и BMW iX3: Вертикалното минало
Concept C на Audi, представена наскоро като дебютна работа на дизайнера Масимо Фраскела, се отличава с предна решетка, която се отказва от традиционната осмоъгълна форма в полза на почти неокласическа структура – вертикална, тънка и впечатляваща.
Подобен подход се наблюдава и при новото BMW iX3, където двойните му решетки, познати като бъбреци, са тесни и вертикално ориентирани. Това е директна препратка към първите модели на марката.
И в двата случая дизайнът е изчистен от излишното, за да разкрие чистата форма, където всеки детайл носи значение. Тук миналото не е просто декорация – то е архитектура. Визуалните препратки са познати и симетрични, напомнящи, според мнозина, за по-добри времена.
Когато ретрото беше футуристично
Немските марки винаги са гледали към миналото. В началото на 2000-те години проекти като Maybach Exelero, произведен в Италия от Stola по поръчка на клиент, и концепцията Audi Rosemeyer, вдъхновена от състезателните автомобили Auto Union, възродиха дизайн, свързан с аеродинамичната естетика на 1930-те години, но с привкус на Батмобила.
Днес обаче културата в хората се е променила. Публиката вече не търси само новости, а и смисъл. Технологията е напреднала, а дизайнът на електрически задвижващите се системи позволява по-голяма свобода при проектирането.
Ретрото се оказва добро
Други марки превърнаха ретро дизайна в целенасочена стратегия. Renault, с електрическите си преработки на R4, R5 и Twingo, подчертава визуалната приемственост, която обхваща дори по-младата аудитория.
По-неясни са марките, които възстановяват исторически имена за изцяло нови модели. Ford Puma и Capri, които сега са спортни електрифицирани кросоувъри, запазват малко от своите имена, освен емблемата и едно неясно усещане за динамичен дух.
След това има Citroën, отдавна свързан със стилистичния авангард. Докато мнозина очакват нов 2CV, марката продължава да изненадва с неочаквани концепции. Дори извивката на предното стъкло на първия C3, през 2002 г., беше достатъчна, за да съживи легендата и да повиши продажбите.
Дизайнът, подобно на киното и музиката, отразява епохата, в която живеем. По същия начин, по който винилът се завърна на мода, много автомобилни дизайнери се обръщат към миналото за вдъхновение.