IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо стрелката за гориво често подлъгва водачите

Дори след като сте изминали 100-200 км, тя често остава на максимума

Има една малка, но универсална загадка, която обърква почти всеки шофьор: защо стрелката за гориво се движи изключително бавно през първата половина на резервоара и след това пада главоломно към края? Тази често срещана, но непозната особеност на почти всеки автомобил, не е случайна неизправност, а преднамерена психологическа хитрост на инженерите.

Инженерите знаят, че психологията на шофьора играе ключова роля. Пълният резервоар дава усещане за сигурност и контрол. Затова поплавъкът (сензорът, който измерва нивото на течността в резервоара) и софтуерът на таблото са калибрирани така, че да "задържат" стрелката в положение "Пълно" по-дълго време, отколкото би трябвало да е по чистата математика.

В действителност, дори след като сте изминали 100-200 километра, стрелката често остава залепена за максимума. Този "меден месец" с пълния резервоар успокоява водача и намалява ранната тревожност относно разхода на гориво.

В допълнение към психологическия фактор, геометрията на самия резервоар също допринася за това явление. Резервоарът рядко е идеален куб. Често има неправилна форма с разширения в горната част или особени извивки, създадени да обграждат компоненти по шасито или за да оптимизират пространството.

В горната част на резервоара, където е позициониран поплавъкът, обемът на горивото може да бъде значително по-голям спрямо промяната във височината. Така малко движение на поплавъка (което отговаря на много изразходвано гориво) води до едва забележимо движение на стрелката.

В долната част, където резервоарът се стеснява, всяка изразходвана капка води до рязко спадане на нивото, което кара стрелката да падне драматично и плашещо бързо към "Резерва".

Следващия път, когато стрелката ви изглежда "замръзнала" на максимума, помнете: това е умен трик на инженерите. Истинската стойност и по-точното измерване започват едва след като сте минали половината път. Не се доверявайте напълно на първата половина от скалата – бъдете готови за скоростното ѝ пропадане във втората!


0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Шкода е ВАГ, а щом е от тази група е пълен леш. Дачията е за предпочитане от всякъде. Карал съм ги и двете. Просто нямат база за сравнение. Дори нещо да стане на Дачията ще го оправиш супер евтино. Обикновено са дребни неща, докато при ВАГовете нещата за оправяне са сериозни и са доста скъпи и сложни.
  • #7
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    съгласен съм стеб но дачия все пак е достъпния премиум на рено,та не е чак толкова простонародна марка като шкода.
  • #6
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Извинявай но дачия и шкода са колите на простолюдието
  • #5
    2 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дачията е по-хубава от Шкода. Електронно отчитане на горивото, по-хай тек изглежда от простите стрелки на Шкодка.
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На старата ми дачия логан от 2011 се е случвало дори да се вдигат чертичките по време на движение - беше много смешно. Тя изкарва най-много на пълен показател и после когато остават 3 черти - явно е нещо от формата на резервоара. Но пък иначе е добра кола - минава над 1200 км с един резервоар от около 48 литра нафта и още си я карам нищо че имаме нов сув шкода
  • #3
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Малко ме съмнява че инжинерите са подходили и психологически. Тръгваш с пълен резервоар караш по магистралите и по извънградски пътища. В един момент хоп на резерва но това обикновено е след доста километри и то ако не тръгваш с пълен резервоар
  • #2
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За сметка на това колкото е по-ниско, толкова по-бързо пада. Според мен когато стрелката е на средата, горивото е под 50%, даже е на около 30-40%. Така е при моята кола.
  • #1
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На повечето от старите дизели особено на джиповете резервата започва по високо от на бензиновите. Когато стрелката е на средата, резервоара реално е на около 70% пълен а когато ти светне лампата имаш поне още 20 литра гориво. Причината за това е че дизелите не трябва никога да остават без гориво в резервоара до толкова че да угасне защото после и да напълниш нафта няма да запали. Трябва да се разглобяват разни неща и да се обезвъздушава системата от към тръбичките на инжекторите.