fallback

Защо колите в наши дни имат разделени фарове?

Светлините постепенно се превръщат в подписа на автомобила

Класическата симетрия с два големи фара в ъглите на предната част вече е история - днешната кола гледа на света с нови, тънки, високи, остри очи. DRL (LED дневни светлини) се превръщат в истински визуални герои, докато основните оптични групи се крият в броните, изчезват от директния изглед или се интегрират в изваяни форми. Това е езикът на разделените фарове, все по-широко разпространени на SUV, седани и кросоувъри. Те са родени по технически причини, но се превърнаха в отличителен знак.

Конкретен пример за това Е Ferrari Purosangue, който приема тънки светлини, почти невидими над мощни вентилационни отвори, или корейските Hyundai Kona и Tucson, които са изградили цяла визуална идентичност на тази обстановка, както и няколко предложения на Citroen.

DRL като скрити очи и фарове

LED дневните светлини са се утвърдили като естетически елемент. Позиционирани в горната част, те са се превърнали в истински ярки вежди, докато основните фарове са преместени по-ниско или интегрирани в брони. Ferrari Purosangue издига този избор със спортна и екстремна обстановка, докато Hyundai Santa Fe и новият Kona трансформират яркия подпис в графична маска, с DRL с пълна ширина или интегрирани в решетката.

В същото време Citroen C5 X (на снимката) произлиза от концепцията C-Xperience от 2016, която вече беше въвела идеята за висок светлинен подпис, интегрирана в двойния шеврон, със скрити долни фарове. В гамата на Stellantis има и други модели, които използват подобен подход – като Lancia Ypsilon, например. Тя има висок LED светлинен подпис, който припомня стилизираното стъкло, докато основните фарове са вградени по-ниско, скрити в обемите на бронята.

Така разделението между функция и форма не е само техническо – то създава нов визуален език, където светлината става тънка и остра, а лицето на колата се чете в хай-тек, футуристичен, понякога роботизиран ключ.

Светлинни ленти и геометрии

Успоредно с разделянето между дневните светлини и фаровете се развива идеята за светлинна лента като обединяващ удар. Някои марки започнаха да свързват DRL чрез непрекъсната LED линия, както се случва при Volkswagen ID.4, Cupra Tavascan (на снимката) или най-новите модели на Smart, които обаче имат по-широко оформени фарове в края.

Други автомобили - като Skoda Enyaq или най-новият Peugeot 308, проектират истински ярки „маски“ с кристални ефекти, докато Audi Q6 e-tron и BMW i7 залагат на тънки LED групи в традиционна позиция, но фрагментирани като бижута и динамично неясни.

Сред най-радикалните и усъвършенствани решения се откроява това на Tesla Cybertruck (на снимката), която приема непрекъсната хоризонтална LED лента като единствения светлинен подпис, видим в горната част на предната част. Тънък и остър, той минава през цялата качулка като чист графичен знак, докато основните фарове са напълно скрити в бронята, в два малко видими вертикални модула.

Във всички тези случаи светлината губи техническата си твърдост, за да се превърне в изразителна черта, подпис на марката, графичен знак. В същото време фаровете стават все по-малки, като често са почти невидими до запалване.

В случая с новото Ferrari 849 Testarossa (на снимката) обаче светлината се превръща в свързващ елемент - тънка предна светлинна лента свързва оптичните групи, без да се слива в нито една лента, като по този начин зачита регулаторните ограничения, но създава визуална приемственост между томовете. Това е елегантен подход, който съчетава аеродинамичните изследвания със стилистичния подпис, без да жертва централността на логото и незабавното разпознаване.

От окото до дисплея

С появата на електрическите автомобили и изчезването на предната решетка се открива нов стил - предната част вече не е радиаторът, а екранът на идентичността. DRL и разделените фарове предвиждат това виждане - светлината става активен орнамент, кодиран език, динамично лице.

И докато традиционните фарове се крият, светлината се издига до капака, превръща се в наративен елемент и напълно препрочита възприятието на превозното средство, което вече няма типичните „очи’’.

fallback
  • #3
    Абсолютно невярно ( преди 1 месец )
    Няма нищо общо с технологична необходимост.Свързано е единствено с дизайнерските тенденции.Първите подобни светлини се появиха преди повече от десет години при хипер автомобилите .След това стана стандарт при повечето коли.Мерцедес например рядко използва(почти не) този стил с тънки светлини.
  • #2
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Рук, при лек инцидент вече се сменя цяла предница. Преди две години познат удари заек. Заек, бе, заек! Ами, само мотора не смени. Брони, фарове, радиатори, един чувал пластмасови планки, държачи.....
  • #1
    РУК ( преди 1 месец )
    Простия отговор е - за да има повече части за сменяне при лек инцидент! Щял да ми се разминава с един фар, я да сложим лед лента на цялата предница, отделни дневни лед, отделен основен фар и халогенче за разкош + парктроник, сензор за аварийно спиране и предна паркинг камера .... красота, красота ...
fallback
Последни