Вече не става въпрос само за стил. Когато логото на автомобила се активира, то вече представлява подпис, който позволява незабавно разпознаване. И в пейзаж претрупан с превозни средства с подобни форми и без по-традиционни решетки, светлината се превръща в лице на идентичността.
Не е изненадващо, че тази тенденция се вижда главно при производителите на електромобили, тъй като тяхното разпознаване вече не се дължи дължи на механика или традиция, а на това, което хваща окото – светещо лого. То лесно се забелязва в трафика, в паркингите, в градовете през нощта.
От регулации до екрани
В продължение на години европейските разпоредби пречеха, тъй се считаше, че светлината подвежда другите участници в движението. Това, което отблокира ситуацията, е актуализацията на регламентите UN/ECE R48, R148 и R149, които влязоха в сила от 2019. Така днес е възможно да се освети статично логото, при условие че то е ясно разпознаваемо, немигащо, няма отблясъци и е поставено на позволени места.
Днес е възможно да се хомологират логата с и отзад, но само ако са червени, интегрирани в позиционните светлини. Нищо мобилно, динамично или с променлив цвят, поне засега. Но някои концептуални автомобили – като BMW i Vision Deе, вече са предвидили бъдещи комуникативни екрани, където логото се смесва с активни визуални елементи.
Марки, които наистина блестят
Пионерите включват BMW, което предлага осветени лога на различни модели X и iX, и Mercedes с няколко версии на AMG и EQ. Във Volkswagen Group се открояват ID.4 и ID.5, но и някои версии на Golf, с централно ярко бяло лого и предна LED лента, както и Cupra Tavascan.
Но най-смелите марки са китайските електрички, които използват светлинна игра от различни видове. Трябва да се каже, че необходимата съвместимост с международното законодателство е намалила броя на моделите, които имат светещо лого на предната част. Големият седан Xpeng P7, например, има логото на капака, което светва с голяма дискретност, заедно с многото светодиоди отпред и отзад, които създават елегантна светлинна игра.
Ако обаче погледнете китайско автомобилно изложение, можете да намерите много автомобили със светещи лога - Mazda, Nissan, Audi за местния пазар и очевидно изцяло китайски продукти, като автомобили и концептуални модели от гиганти като BYD или Geely.
Това означава все по-голямо присъствие на осветени лога върху китайски модели, в съответствие с азиатската чувствителност, където светлината има символична, емоционална, почти духовна стойност. В определен смисъл за Изтока светлината е идентичност и статус, докато за Запада тя все още често е функционална и техническа.
Отвъд измеренията: въпрос на присъствие
Преди пристигането на ярките лога тенденцията вече беше видима: логата нарастваха по размер. Увеличаването на челните повърхности и загубата на централната мрежа тласнаха производителите да преувеличават мащаба на емблемата, като например в Kia EV9 или Hyundai Ioniq 6. Но тези лога са традиционни - със светлина логото е намерило истинския си визуален глас.
Осветяването на логото означава да му се даде присъствие, незабавна актуалност и сценична стойност, която се превръща в идентичност дори на разстояние. В бъдеще се очакват динамични лога, предни OLED екрани или елементи, способни да променят формата или цвета в зависимост от режима на шофиране, състоянието на превозното средство или дори настроението на водача. Логото вече няма да е само знак, а активен лек комуникатор, все по-близо до езика на интерфейсите.