fallback

Цветът на колата повишава температурата на въздуха навън

При определен нюанс увеличението е с до 4 градуса по Целзий

Може ли цветът на колата да повлияе на температурата в града? Изследвания на учени от Лисабонския университет категорично показват, че може. И посочват, че при един цвят увеличението на температурата е близо 4 градуса по Целзий.

Експериментът, проведен от изследователи от Лисабон и описан в списанието City and Environment Interactions, се състои в измерване на температурата на въздуха около две паркирани коли - черна и бяла. Измерванията са извършени в продължение на повече от пет часа в слънчев ден при температура на въздуха 36 градуса по Целзий.

Разликата се дължи на светло отразяващите свойства. Светлите цветове на корпуса отразяват 75 до 85% от слънчевата радиация, докато черните повърхности абсорбират почти цялата светлина и се нагряват много по-бързо. Тънкото метално тяло се нагрява по-интензивно от асфалта и отделя топлина директно във въздуха.

Ефектът на „градския топлинен остров“ и ролята на автомобилите

Ефектът на „градския топлинен остров“ означава, че градовете са значително по-топли от останалите места. Изследователите посочват, че температурните разлики в Европа през лятото могат да достигнат 10-15 градуса по Целзий.

Проучването показва, че хиляди тъмно оцветени паркирани превозни средства действат като допълнителни източници на топлина. В градовете, където проблемът с високите температури е особено остър, дори малки фактори могат значително да повлияят на комфорта на жителите и безопасността на здравето.

Ярките цветове на автомобила като начин за охлаждане на градовете

Учените посочват, че промените могат да започнат с автопаркове от общински автомобили, микробуси и таксита. Това е сравнително евтино и бързо решение в сравнение със скъпите инвестиции в градска инфраструктура, като озеленяване на улици или инсталиране на охлаждащи повърхности.

Нарастваща заплаха от горещини в Европа

През последните години горещите вълни в Европа зачестиха и температурите над 40 градуса по Целзий вече не са рядкост. През нощта градовете често са по-топли от околните райони с 4 градуса по Целзий или повече, което затруднява почивката и увеличава риска от здравословни проблеми. Топлинният стрес насърчава дехидратацията, респираторните и кръвоносните заболявания и влияе негативно на психичното здраве.

fallback
  • #4
    . ( преди 2 месеца )
    Същото е и с фотоволтаичния панел, който ще се нагрее през деня, но ще пази сянка под него за да не се акумулира топлина. А колкото по-голяма е температурата на едно тяло толкова излъчването на енергия от него е повече. Конвекцията също.
  • #3
    . ( преди 2 месеца )
    Нещо което бързо се нагрява, бързо и изстива. Черния автомобил ще се нагрее до по-висока температура със същото количество енергия, с което температурата на асфалта ще се качи само с един градус на час. Но в момента в който се скрие слънцето ламарината на черния автомобил Ще изстине за 10 минути, а температурата на асфалта който се е нагрявал с един градус на час, ще пада с по-малко от един градус на час и ще си остане нагрят да излъчва цяла нощ
  • #2
    . ( преди 2 месеца )
    Захаринчо е написал лъжлива статия която противоречи на физичните закони, а след това до развива тезата в коментарите, че фотоволтаиците също вдигат температурата. Ами като си толкова умен анти електрик захаринчо, Защо не наредиш около печката на дърва в панелката черни предмети за да си вдигнеш температурата в апартамента? Така и не я научи тази разлика между мощност и енергия! Не можеш да създадеш или унищожиш енергия с цвят, господин Захариев ха-ха Димов Радев, инженерино
  • #1
    Антиелектрика ( преди 2 месеца )
    Ти да видиш. А за черните полупроводникови фотоволтаични панели не важи ли това?
fallback
Последни