В допълнение към ясната тенденция към SUV модели, които наблюдаваме от края на 90-те години на миналия век в САЩ и от края на 2000-те години в останалата част на света, има още една голяма промяна, която изглежда неудържима. Автоматичната скоростна кутия се превръща в почти стандарт на много пазари и застрашава оцеляването на автомобилите с ръчна скоростна кутия. Това пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
През 2001 почти всички леки автомобили, регистрирани на петте основни европейски пазара (Германия, Великобритания, Франция, Италия и Испания), са оборудвани с ръчни скорости. Данните показват, че по това време автомобилите с механика представляват 91% от регистрациите в тези 5 страни.
Този тип трансмисия е по-популярна от автоматичната дори сред премиум и луксозни марки. По това време технологията не е толкова напреднала, колкото е днес, така че високите разходи за развитие имат пряко влияние върху крайната цена. Автоматичната трансмисия е луксозна функция.
Въпреки това, както беше при въздушните възглавници и много други технологии в индустрията, постепенното приемане помогна за намаляване на разходите и цената им. Трафикът става все по-интензивен в големите градове и шофьорите трябва да се справят с повече трудности. И автоматичната скоростна кутия е отговорът на новата реалност.
През миналата година автомобилите с ръчна кутия са представлявали едва 29% от регистрациите на петте основни европейски пазара. Разбивката между масовите и премиум марките също показва големи промени. През 2001 премиум автомобилите с автоматична трансмисия представлява 31% от продажбите. През 2024 те са достигнали 97%.
Що се отнася до масовите марки, там промяната е също толкова драстична - пазарният дял на автоматичната трансмисия е нараснал от 5% през 2001 до 63% през миналата година. Или казано по друг начин - механичните скорости вече са застрашен вид, като най-вероятно до няколко години те напълно ще изчезнат от пазарите.