На теория, електромобилите би трябвало да са очевиден избор заради многобройните им екологични и експлоатационни предимства. На практика обаче, има много причини, поради които може да не искате да си купите такъв все още. Казано по-просто, тъй като те са сравнително нови на пазара, широко разпространената инфраструктура, която съществува от десетилетия за колите с ДВГ, силно липсва за електромобилите. Резултатът е не само, че трудно се намира добър сервиз за тях, но и обикновено са по-скъпи за поддръжка и ремонт, когато настъпи време за това.
Сред услугите, които все пак ще трябва да се извършат в електромобила, е подмяната или ремонтът на батерията. Макар че средния им ресурс е доста голям (най-малко 8 години), трудностите при намирането на подходящ механик и екстремните разходи, свързани с извършването на промяната, може да ви накарат да искате да я направите сами. Ако си мислите, че подмяната на батерията на електромобил е толкова проста - отваряте капака, взимате подходящите инструменти и прочитате ръководството, жестоко грешите.
Предвид уникалната конструкция и функционалност на електромобилите, подмяната на батерията или ремонтът от всякакъв вид е сложна задача, за която малцина имат необходимите умения. Цената, свързана с това действие може да е доста висока, но последствията от неправилното боравене винаги ще бъдат много по-скъпи.
Работата с батерията изисква специално оборудване
Сред елементите, които отличават батериите за електромобилите от техните аналози с ДВГ, е тяхната конструкция. Докато традиционните автомобилни батерии обикновено са оловно-киселинни, тези за електромобилите най-често са литиево-йонни. Въпреки че имат своите предимства и недостатъци, общата икономичност и енергийната плътност на литиево-йонните батерии са идеални за захранване на повечето батерии. Същите тези качества обаче ги правят непрактични за боравене с тях за повечето хора.
Литиево-йонните батерии, използвани обикновено за захранване на смартфони и електрически инструменти, притежават една или повече клетки, съдържащи компоненти, които са от решаващо значение за производството на електрически заряд. Батериите за електромобилите могат да съдържат хиляди клетки, не само заради това, с което работят, но и поради екстремния си размер. Докато традиционните автомобилни батерии са по същество компактни кутии, които лесно се побират под капака, другите са удължени правоъгълни структури, поставени под целия под на автомобила и могат да тежат до 450 кг.
Освен това при работа по батерията с какъвто и да е капацитет трябва да се вземат предвид допълнителни компоненти, като множество сензори, хидравлични връзки и огнеупорни елементи. Неправилното боравене може да доведе до по-скъпи повреди, като някои батерии дори се изключват напълно, ако усетят неоторизирано боравене. В резултат на това само експерти със специализирано оборудване трябва да имат право да ремонтират или подменят батерията на електромобила.
Неправилният ремонт може да бъде вреден за околната среда
Един от най-големите мотиви за употреба на електромобил е желанието за намаляване на въглеродния отпечатък. Истината за тяхното въздействие върху околната среда обаче е малко сложна. При употреба те не отделят вредни замърсители от ауспуха, както колите с ДВГ. Електромобилите обаче могат да бъдат изненадващо разточителни, особено що се отнася до батериите им. Освен че производството им често включва добив на литий, компонентите на батерията могат да бъдат вредни, ако са неправилно изложени на околната среда.
Киселинните вътрешни компоненти на батерията на електромобила могат да протекат и потенциално да се смесят с водата и почвата. Това е типичен проблем, свързан с неправилното изхвърляне на батерии за електромобили на сметища, вместо с рециклирането им. Това обаче може да бъде и често срещан проблем при опит за ремонт на батерията. Тези, които нямат достатъчно познания за това как да боравят с батерии за електромобили, рискуват да я повредят и компонентите ѝ да се разлеят и замърсят околната среда.
Потенциалните последици са толкова тежки, че дори има правни последици за подобна злоупотреба. В много страни, изхвърлянето на автомобилна батерия изисква участието на оторизиран център за рециклиране или търговец на едро на батерии, а изхвърлянето ѝ по какъвто и да е друг начин се счита за незаконно.
Подмяната крие сериозни рискове за безопасността ви
Всичко, което съдържа думата "електрическо", е нещо, което не бива да подценявате, и батериите на електромобилите не са изключение. Въпреки че повредата на самата батерия от неправилно боравене винаги е потенциален проблем, тя не може да се сравни с това, което може да се случи на вас.
Около 50 волта електричество се счита за смъртоносно количество за повечето хора. Типичната батерия на електромобил може да съдържа 400 волта и да достигне 800 в някои случаи. Така че, както можете да си представите батерията си е животозастрашаваща. Освен че токовият удар е сериозен проблем, тези батерии са склонни да се запалват или дори да експлодират в някои редки случаи, ако са изложени на опасни елементи или не се борави правилно с тях.
Предвид сложните компоненти, които изграждат типичната батерия за електромобил, за обикновения човек е почти невъзможно да разбере как да я смени безопасно. Това е още една причина, поради която е най-добре да наемете професионалист за извършване на тази дейност. Той притежава както подходящата предпазна екипировка за такава работа, така и нужните знания за боравенето с тази уникална система.