Съдебни заседатели във федералния съд в Маями признаха Tesla за частично отговорна за фатален инцидент, случил се през 2019. Според CNBC, автомобилният производител ще трябва да плати обезщетение и глоба от общо 242,5 милиона долара. Компанията обяви, че ще обжалва това решение.

Преди шест години водачът на Tesla Model S с активирана функция Enhanced Autopilot се разсейва от пътя, за да вземе изпуснат телефон и, преминавайки кръстовище със скорост от около 100 км/ч, се блъска в паркиран автомобил и неговите собственици, стоящи наблизо. В резултат на това младата жена загива на място, а спътникът ѝ получава множество фрактури и черепно-мозъчна травма.
По време на процеса виновникът заяви, че е бил сигурен, че „автопилотът“ ще спре електромобила, ако засече препятствие. Според ищците, Tesla е разработила своята полуавтономна система за шофиране само за магистрали, но умишлено не е ограничила възможността на собствениците на автомобили да я използват, подвела е хората, като е рекламирала Autopilot, и всъщност е превърнала обикновените пътища в тестов полигон за своята несъвършена технология.
Самият автомобилен производител обяви, че това не е нищо повече от измислица, измислена от адвокати, и цялата отговорност е на водача, който вече е признал вината си. Според Tesla, присъдата на съда застрашава разработването и внедряването на животоспасяващи системи за безопасност.
Ищците поискаха 345 млн долара от Tesla. Съдът постанови, че размерът на обезщетението ще бъде 129 млн, а глобата за производителя ще бъде 200 млн. Тъй като журито реши, че компанията е виновна само с една трета, тя ще трябва да плати общо около 242,5 млн.
Според CNBC, тази присъда може да се превърне в прецедент. В момента в САЩ се разглеждат около дузина подобни случаи, при които виновникът за инцидента е включил Autopilot или по-усъвършенстваната му версия Full Self-Driving (Supervised) преди сблъсъка.


2