fallback

Защо шефове масово напускат автомобилна индустрия?

Списъкът с бягащи топ-мениджъри от водещи компании продължава да расте

Вълна от промени застигна висшето ръководство на някои от основните производители на автомобили само за няколко месеца. Тя започна с оттеглянето на Карлос Тавареш, който ръководеше Stellantis и завършва, поне засега със Ейдриън Мардел – изпълнителен директор на JLR. Какво става – защо шефове на големи компании напускат?

Електрификацията се превръща в кошмар

Основната причина са трудностите, пред които е изправен секторът, разтърсен от пазар, който се променя със скорост, немислима допреди няколко години. От голямо обещание, електрификацията се превръща в кошмар за мнозина. Разходите за развитие са огромни, но търсенето не се расте, както се очакваше, задържано от все още високите цени, недостатъчната инфраструктура за зареждане и липсата на стабилни държавни стимули. Към това се добавя и дигиталната трансформация, която изисква милиарди долари за инвестиране на автомобили, които са все по-свързани и интелигентни.

За да влошат нещата, традиционните пазари се свиват. Продажбите и печалбите падат, докато облаците от мита и търговски войни надвисват на хоризонта. От Китай вече идват не само евтини компоненти, а цялостни автомобили, технологично напреднали и със съотношение качество/цена, което кара европейските, японските и американските производители да треперят.

В същото време на китайския вътрешен пазар - някога златна мина за западните марки, се наблюдава драстично намаляване на продажбите на автомобили от западни марки: китайците купуват все повече автомобили от китайски марки и това е голям проблем. За да завършим картината, в сила са все по-строгите европейски разпоредби за емисиите, които се сблъскват с пазарната реалност, която върви в обратната посока.

Stellantis – От Тавареш до Филоса

Влошаващите се икономически резултати и сериозните трудности, особено в Северна Америка, са сред основните причини, които накараха Карлос Тавареш да се оттегли като главен изпълнителен директор на Stellantis в края на миналата година. След няколко месеца, в които ролята беше поета временно от президента на групата Джон Елкан, председателството беше поверено на Антонио Филоса, благодарение на неговия 25-годишен опит във Fiat и FCA, а след това и в Stellantis.

Nissan – Учида си тръгна, за да дойде Еспиноса

Сбогуването с Макото Учида, заменен от Иван Еспиноса, е последният акт на преструктуриране, което да спаси славна марка като Nissan от упадък, който изглежда труден за обръщане. Неуспешните преговори за сливане с Honda, според слухове, блокирани от самия Учида, са на път да се окажат фатални за Nissan.

Seat/Cupra – неясноти след Уейн Грифитс

От друга страна, оставката на Уейн Грифитс от управлението на марките Seat и Cupra беше неочаквана. Под негово ръководство започна преструктурирането на марката Seat, а Cupra стана независим бранд и сега е една от най-бързо развиващите се автомобилни марки в Европа. Ръководството е поверено временно на Маркус Хаупт - бивш ръководител на производството и логистиката, но новият главен изпълнителен директор все още не е назначен.

Volvo – завръщането на Самуелсон

След като в продължение на няколко години беше управляван от Джим Роуан, който благодарение на "технологичното" си минало в Dyson, се фокусира силно върху технологичните аспекти на автомобилите, Volvo предпочете да се обърне към Хакан Самуелсон, за да се изправи пред новите предизвикателства. Шведският мениджър вече ръководи компанията от Гьотеборг от 2012 до 2022, извеждайки я от трудностите, които последваха администрацията на Ford.

Renault – изненадващо сбогуване с Де Мео

Сбогуването на Лука де Мео с Renault предизвика сензация, тъй като човекът, създал "Renaulution", напусна компанията, която под негово ръководство беше възвърнала посоката и рентабилността. Преминаването му в луксозния гигант Kering (Gucci, Saint Laurent) звучи почти като капитулация пред сектор, може би възприеман като твърде твърд и с малко перспективи за растеж. Франсоа Провост, ветеран от групата, има трудната задача да не разпръсне свършената работа и да създаде нови партньорства, но това е доста тежкото наследство.

JLR – Мардел се пенсионира

След 3 години като главен изпълнителен директор и 35 години работа в компанията, Ейдриън Мардел изрази желанието си да се пенсионира. От една страна, резултатите, постигнати с Land Rover, са повече от задоволителни, благодарение на високата рентабилност на Defender и Range Rover, което постави JLR на път да постигне целта от 10% увеличение на печалбата до 2026. Ситуацията на Jaguar обаче е тревожна – марката е останала без автомобили за продажба и чака противоречива електрическа революция, която ще види бял свят с първия модел може би през 2026.

fallback
  • #12
    . ( преди 4 месеца )
    Пръцльо, послушах съвета ви и си поговорих с чат gtp. Дали ще изненада за тебе, че и той мислеше същото като тебе, а аз просто му задавах въпроси и изброявах факти. Беше забавно да го слушам как се гърчи за да си защити тезата, докато не стигнахме до въпроса КОГА ЩЕ ДОЙДЕ ВРЕМЕТО НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ и дали Toyota ще успее да направи прехода. Тогава мнението му рязко се смени.
  • #11
    Hvaliprats ( преди 4 месеца )
    Тротинетка, силата на Тойота е именно в това че са лидери в най-смислената технология. Към момента това са хибридите. Следват плъгин хибридите. А кога ще дойде времето на електромобилите ще познаеш точно по това че Тойота ще станат лидери при тях.
  • #10
    Оня ( преди 4 месеца )
    Типичен пример на заслепяване от алчност, което не позволи на западните компании да забележат, че китайците ги използват само да откраднат ноу хау. Сега ще си носят последствията. Дано съдбата им не е като на европейските производители на телефони, които вече не съществуват. Глупаците пък от ЕК, вместо да дадат субсидия на автомобилостроенето, както прави Китай, плащаха на калпак, което не помага на развитието на отрасъла.
  • #9
    Хаха ( преди 4 месеца )
    Точно като примера в Екселските таблици.Или за бързите копърки изяли акулите.За русалките?
  • #8
    . ( преди 4 месеца )
    До антиелектрика. Разбира се че мога да ти дам хиляди примери от реалността докато ти ми говориш за дядо Коледа и водорода
  • #7
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Защото идват китайците и скоро времената в които взимат 50к евро за най-долния пластмасарник ще свършат...
  • #6
    анонимен ( преди 4 месеца )
    За малко човек да си помисли, че "професионалните мениджъри" са въздух под налягане и от тях нищо реално не зависи. Нищо ново под слънцето във всеки бранш. Има проучвания, които доказват, че няма зависимост между СЕО-то, заплатата му и успеваемостта на фирмата. Днес прави коли, а утре луксозни панталони, или обратното. Да, бе, да!
  • #5
    Друг Гост ( преди 4 месеца )
    Напускат защото няма изгледи за ръст и съответно няма да има премии
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Лука де Мео направи много глупости в Renault, кото повиши цените, спря много добре продаващи се модели като Megane и Dokker, и затвори завода за проиводство на двигатели за Ф1, като единственият му успешен ход беше привличането на Жил Видал, който си тръгна седмица след напускането му. Мардел превърна Jaguar в посмешище. Карлос Тавареш качи Jeep, Opel, Alfa на боклучавата платформа на Peugeot. А Учида доведе Nissan до фалит, след поредица от очевидно грешни решения, само да не колаборира с Рено
  • #3
    Антиелектрика ( преди 4 месеца )
    Глупости, това е поредния фейк, питайте ChatGPT. Сега функционалчо ще ви извади от 10 кладенеца вода, да ви обясни, че това това не е така, като направи паралели с дядо Коледа, мине през със сухия режим в САЩ и накрая стигне до чичо Гошо от 7-мия етаж в квартал "Чайка" във Варна, който още утре ще е свидетел на поставянето на 40-тонна батерия до трафопоста му. На него ще вярвате, нищо че няма книжка и никога няма да си купи кола, но пък спорът за налагането на миксери осмисля жалкия му животец.
fallback
Последни