fallback

Новата Mazda 6e: Изненадващо луксозна, неочаквано евтина

Наследникът на класическата "шестица" е най-необикновената кола на японците от доста време насам

Mazda 6: за 23 години трите поколения на тази кола продадоха над 4 милиона екземпляра и всъщност имат основната заслуга японската компания днес да има едни от най-лоялните фенове в автомобилния свят.            ВИДЕО от теста на Mazda 6e вижте тук:                 Само че последното от тези поколения вече навлизаше в тийнейджърските години, когато бе спряно миналия декември, и отдавна вече не покриваше променените изисквания на пазарите, особено на европейския. Сега най-после японците са създали негов наследник. Но за да го направят, се е наложило да отстъпят от почти всички основни точки във философията си до момента. Запознайте се с новата Mazda 6е.           Новата Mazda 6e е дълга 4.92 м (с 20 см над Tesla Model 3), широка 1.89 без огледалата и висока 1.49. Междуосието е 2895 мм                От какво точно се е отрекла Mazda ли? Преди всичко, дълги години компанията бе скептична дори и към хибридите, а какво остава за чистите електромобили, и не вярваше в смисъла от големите батерии. Освен това настояваше, че да се изпълва интериорът с огромни екрани е нелогично и развалящо удоволствието от шофирането.                            Докато сега изведнъж получаваме от тях един чист електромобил с голяма батерия и с още по-голям телевизор, кацнал в средата на таблото. Но не си мислете, че японците са се отказали от логиката си. Просто в тази логика се е намесил непредсказуемият фактор на европейските политици.     

Mazda 6e Long Range

245 к.с. максимална мощност

320 Нм максимален въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

552 км автономен пробег

В последните години автомобилните компании по принуда станаха доста по-гъвкави и доста по-бързо реагиращи, отколкото бяха в миналото. Но все още не могат да реагират толкова бързо, колкото могат да се извъртат около оста си политиците. Когато Mazda Европа поръча - или по-точно измоли - тази кола от японската компания-майка, ситуацията беше съвсем различна: Европа се готвеше за неминуема забрана на двигателя с вътрешно горене в близко бъдеще; между Европа и Китай имаше свободна търговия. Последното е важно, защото тази 6e всъщност се произвежда от китайския джойнт-венчър на Mazda и Changan.                            От една страна, последното е улеснение, защото дава на японците достъп до най-новите електрически технологии на китайците, включително и последното поколение батерии на глобалния лидер CATL. От друга страна обаче, е усложнение заради въведените от ЕС вносни мита за електромобили.                       Куриозното е обаче, че в този случай неблагоприятните условия всъщност се оказват в полза на клиента. Mazda има огромна нужда да продаде повече електромобили в Европа, за да си спести от дължимите глоби за емисии за останалата си гама. Затова японците са решили - с желязна логика - просто да приспаднат спестената глоба от цената. В резултат новата 6e е, както биха казали в Горубляне, голяма далавера. Поне в особения свят на електрическото задвижване.           Термопомпата е стандартно оборудване при 6е, което означава, че в студено време пробегът няма да намалява съществено                 Предлагането на електромобили от този сегмент в Европа не е кой знае какво - всички залагат на високите и тежки SUV. Най-близкият конкурент на новата Mazda е вероятно Hyundai Ioniq 6, който в сравнимата версия със 77 кВтч батерия започва от около 113,000 лева. BMW i4, което е по-мощно, но по-малко, тръгва от 124,000 лева. 

Докато тук стартовата цена, като приспаднем фиксирания екобонус, е под 81,000 лева с включен ДДС. Най-скъпата 6e - с по-голямата батерия и в ниво Takumi Plus - е 88,000 лева. За сравнение това е базовата цена на доста по-малката и несравнимо по-постна като оборудване Tesla Model 3 (в Гърция).          

 

За някои азиатски пазари Mazda 6e предлага и с добавен бензинов мотор като удължител на пробега. В Европа получаваме само две чисто електрически версии - но много любопитно комбинирани. По-мощната от тях, с 258 конски сили, получава по-малката батерия, 69 киловатчаса, достатъчни за 480 км по WLTP тестовете. Втората версия има по-голямата батерия - 80 кВтч - но по-малко мощния двигател, 245 коня, и може да измине 552 километра с едно зареждане.                       Донякъде парадоксално, малката батерия се зарежда по-бързо - до 165 киловата, докато при голямата скоростта е ограничена на 90 киловата. Разликата е, че първата е литий-желязо-фосфатна, а втората - класическа литиево-йонна, с катод от никел, манган и кобалт. Зареждането от 30 до 80 процента - най-важният показател на дълъг път според Mazda - отнема 15 минути в първия случай, и 35 минути във втория. И двата варианта са със синхронен електромотор и едностепенна трансмисия.                         За съжаление не можем да потвърдим категорично разхода в реални условия, защото нашият тест в околностите на Леверкузен почти никъде не ни позволи да вдигнем над 90 км/ч. В такива условия, тоест при основно градски цикъл, тези 550 км ни се струват съвсем постижими. Всъщност, ако се вярва на Mazda, в града версията Long Range може да измине почти 700 километра. 6e има отлична аеродинамика, увенчана от подвижния заден спойлер, който автоматично се задейства при скорости над 90 км/ч.                         В добавка японците подготвят собствена електронна платформа за зареждане, която да улеснява максимално живота на собствениците, но за нея ще говорим, когато стане факт. 

Честно казано, разликата между двата електромотора не е кой знае колко съществена. Единият ви дава 7.6 секунди от 0 до 100 км/ч, другият - 7.8. Но и в двата варианта тази кола има много добро ускорение от място и при изпреварване, и е доста приятна за каране. Максималната скорост е 175 км/ч - показател, с който вече трябва да свикваме в електрическата ера.                       Пътното поведение е учудващо добро, макар че намерихме волана нетипично лек като за Mazda. Теглото на батерията - цели 480 килограма - до голяма степен се компенсира от много ниския център на тежестта. Окачването, с макферсони отпред и многозвенно отзад, се справя отлично с резки смени на посоката. Спирачките са безукорни.                        За дизайна никога няма две абсолютно еднакви мнения, естествено. Но мисля, ще се съгласите, че тази кола изглежда ефектно и привлича погледите. Нейните дизайнери казват, че тя въплъщава японската концепция "ма" - да видиш красотата в празното пространство. 

Естествено, тази почти петметрова кола не е точно празно пространство. Но е изчистена и без нищо излишно. Харесва ни скосената линия на задния капак.                         Още една от големите промени, която може и да не забележите веднага, е, че новата шестица вече не е седан. Това е хечбек с пет врати, в който товарното и пътническото пространство са свързани. Практично решение, което ви дава 466 литра багажник в стандартния вид, и почти 1100 литра, ако сгънете задните облегалки.                        В добавка получавате и 72 литра багажно пространство под предния капак - така нареченият frunk. А също и доста повече място вътре. Новата 6e е с по 5 см по-дълга и по-широка, и с 4 см по-висока от досегашната "шестица". Междуосието е с 6.5 см по-голямо. Резултатът от това е много комфортна задна седалка, на която и по-високи хора ще се чувстват добре.                        Като казахме, че цена от 81,000 лева е голяма далавера, имахме предвид чисто електрическия сегмент, разбира се. Но също и какво получавате в замяна на парите си. 

Технологичните екстри, които предлага тази кола, са почти без конкуренция в Европа. Имате гласово управление, което разбира - или по-скоро ще разбира - 9 европейски езика. Все още не е готово, защото това, което караме, е предпроизводствена версия.                     Имате елегантен салон от естествени материали, които се усещат много качествени при допир. Имате панорамен покрив с електрическа щора. Имате също опция за дигитален ключ на смартфона, който можете да споделите с до трима приятели. 

Имате и, както стана дума, огромен 14.6-инчов дисплей за мултимедията, дигитален приборен панел, head-up дисплей. А също и аудиосистема от Sony с 14 говорителя, включително един в подглавника, който ви позволява да говорите по телефона, без да смущавате останалите пътници.                    Head-Up дисплеят може да се настройва в три режима - класически, минимален и по ваш избор. Освен това има специален режим за сняг, в който числата се показват върху син фон. 

Имате гласов асистент, който на моменти е даже твърде интелигентен. Преди малко, когато му казах "включи радиото", той ми пусна песента "Включи радиото" на Реба Макинтайър. Добър вкус.                      Накрая имате и управление с жестове, но не толкова недодялано, колкото беше при някои премиум марки в миналото. Пръст, поставен пред устните, ще заглуши музиката и говора на навигацията. Този и още осем жеста позволяват да управлявате всички основни функции по доста интуитивен начин.                        Глезотиите не свършват с това. Новата 6е дава също пълноценен климатроник с три зони, с отделен сензорен дисплей за пътниците отзад, от който могат да управляват не само климатика и щората на панорамния покрив, но и да местят пътническата седалка отпред, за да си направят повече място. 

Включено е също амбиентно осветление с 64 възможни цвята, което дори може да пулсира в тон с музиката. Но, за щастие, може и да не пулсира.                      Накратко, тази 6e е най-необичайната Mazda от много години насам. Но също така е елегентна, приятна за каране, впечатляващо комфортна и технологична. И, на всичкото отгоре, по стечение на обстоятелствата, може да се купи под реалната й пазарна цена. Кой да си помисли, че и от политиците може да има полза? Макар и неволна.           Още снимки на новата Mazda 6e вижте в ГАЛЕРИЯТА:

        

 

 

fallback
  • #40
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До 35 "Външният вид е предимство, но той е за повърхностни хора. " . Не съм съгласен, не бих си взел кола която не ми харесва.
  • #39
    До #37 ( преди 3 месеца )
    Нямаш представа колко ми е важно мястото на задната седалка. Като купувам кола първо сядам на шофьорското място, след това отзад, без да местя седалката. Ако се чувствам добре на задната седалка, значи колата е ок.
  • #38
    До #37 ( преди 4 месеца )
    Но Тесла има един голям и сериозен недостатък - качеството! След 2-3 години експлоатация се разтропва, тръгват ръжди... а няма и официален сервиз. И върнаха ли поне лостчетата за мигачите?
  • #37
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Освен това, дължината на Мадата не бива да ви заблуждава. С 20 см по-късата Тесла има със 130 л по-голям багажник и по-голям фрънк. Разликата в междуосието е само 2 см. Маздата печели единствено по място на задната седалка, което тук, в Европа, няма никво значение за клиентите, защото отзад се возят основно деца. По-добра батерия, по-бързо зареждане, по-висока мощност, 4х4, задно вместо предно в икономичен режим, в пъти по-добър софтуер, несравнимо по-добър ADAS - всичко това е в полза на Тесла
  • #36
    до 26 ( преди 4 месеца )
    Какъв Пасат, какъв Супърб? Ако човек търси сравнително голяма кола с повече екстри и прилична мощност, НИЩО не се доближава до цената на Тесла - без значение от типа на задвижването. Дори Шкода прескача цената на Тесла с топ оборудването си. Затова Мазда се е опитала да позиционира цената спрямо Модел 3.
  • #35
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Що за кола трябва да си карал преди това, за да те "очарова" Мазда? Да, има силни страни, но те се обезсмислят от поразително слабите и страни. Външният вид е предимство, но той е за повърхностни хора. Има(ше) физически бутони за управление, но софтуерът е бавен, бъгав и беден на функции. Материалите изглеждат добри на пръв поглед, но скърцат, гънат се, клатят се и вибрират. Има класически автомат, но е глупав, груб и бавен. Разходът не е лош, но двигателите с шумни и вибрират. Пълна безсмислица
  • #34
    raiders ( преди 4 месеца )
    Карах мазда 8год. и съм очарован, много прилични коли.за парите си. Но, 81 000лв. бих дал за Тесла 3 или У, всичко над 60к трябва да се мисли. Аз си купих нова кола за 40к, а електричката беше 60к, за разлика от 20к ми се видя много и ще изчакам нови модели и батерии. Имам още 4г. гаранция и тогава пак нова.
  • #33
    Неможачи ( преди 4 месеца )
    Абе, аФтомедия, вие е6авате ли се с нас? Некви реклами скриват половината статия, звукът от видеото е прее6ан, шо ли ви не зае6а и аз, ше ми губите времето само.
  • #32
    един там ( преди 4 месеца )
    Много красив автомобил. От Мазда са майстори на дизайна и лоша кола нямат. Цената е отлична сравнена с останалите производители. Ако я имаше във вариант с бензинов двигател за удължен пробег, бих си взел. Чисто електрическа не бих. Тези в Азия явно се оказват доста по-умни от Урсулите и другата подобна гмеж управляващи гАйропа, защото си ги продават с ДВГ, а тук не може. Нали уж капиталичма беше свободен пазар, а се оказа, че е по-зле дори и от соца, когато не е имало чак такива регулации.
  • #31
    До 29 ( преди 4 месеца )
    Може ли видео на горяща LFP батерия?
fallback
Последни