Въпреки че може да ви спести много пари, закупуването на употребяван автомобил винаги е свързано с известен риск. В допълнение към потенциалните проблеми с надеждността, за съжаление има редица потенциални измами, с които трябва да се справите. Една от най-често срещаните е превъртяният километраж, която е и една от най-трудните за откриване. Ясно е, че точният брой на засегнатите от това коли е невъзможно да се знае. Според проучване на компания Carvertical обаче, тази измама засяга малко под 5% от автомобилите втора ръка на европейския пазар.
Освен този процент, който вече далеч не е незначителен, впечатляваща е потенциалната цена на тази измама. Според същия източник, тя би достигнала приблизително 5,3 милиарда евро годишно в Европа. За да обясни как стига до тази оценка, Carvertical дава пример с автомобил, който би било продадено за 10 000 евро с подправен километраж, докато реалната му стойност би била по-скоро 5500. Допълнително се уточнява, че "колкото по-скъпо е колата, толкова по-големи са загубите. Купувачите на автомобили от висок клас могат да преплатят десетки хиляди евро, без да го знаят".
Финансовите последици също така биха били по-големи в Западна Европа, отколкото в Източна Европа, главно поради по-високата средна цена на продаваните автомобили. Това твърдение обаче трябва да се приема с резерва, защото литовската компания би могла да има пълен интерес да преувеличава, предвид дейността си. Преди седем години обаче Европейският парламент даде много широк диапазон, между 1,31 милиарда и 8,77 милиарда евро, за да оцени загубите, свързани с тази практика в ЕС. Следователно, данните на Carvertical не изглеждат твърде противоречиви.
Нещо повече, компанията също така призовава ЕС да подобри споделянето на данни между страните. Измамите с километражите обикновено засягат предимно вносните употребявани автомобили. Уебсайтът Histovec, стартиран във Франция през 2019 г., позволява например проследяване на пробега на автомобила във времето чрез различните му технически проверки. Той обаче не може да извлече всички данни, когато част от пътуването е извършена извън Франция.
Същото важи и за Car-Pass и RDW, две още по-ефективни системи, използвани в Белгия и Холандия. Що се отнася до Германия, "основният износител на употребявани автомобили в Европа с близо 2 милиона годишно“, тя "ограничава споделянето на информация, като се позовава на GDPR, въпреки усъвършенстваните системи за регистрация, способни да проследяват историята на превозното средство, уточнява Carvertical.
Ситуацията е драстично различна в Швеция и Финландия, посочени като два примера, защото "техните транспортни агенции улесняват достъпа до историята на превозните средства, дори след износ, предлагайки модел за най-добри практики за целия ЕС". Поради това литовската компания насърчава ЕС да следва същия път, "за да създаде единна и прозрачна рамка за достъп до автомобилни данни".