fallback

Кой е виновен за катастрофа при липсващ пътен знак?

Един казус, който доказва колко важни са не само правилното поставяне на пътните знаци, но и тяхната поддръжка

Шофирането в България, както и навсякъде по света, изисква постоянно внимание към пътната обстановка и, разбира се, към пътните знаци. Те са ключовият елемент в регулирането на движението и осигуряването на безопасност. Но какво се случва, когато един важен знак липсва? Представете си следната хипотетична ситуация, която може да доведе до сериозни правни и финансови последствия.                         Казусът ни се развива на сравнително нов околовръстен път, проектиран да облекчи трафика през малко населено място. На един от изходите към главния път липсва знак "stop" или познат от правилника, като Б2 („Пропусни движещите се по път с предимство“), който е задължителен преди кръстовище с път с предимство. И някой местен жител, например, който е свикнал с предишното разположение на пътя, където този изход е бил с предимство, прави ляв завой, без да се увери, че пътят е чист. В този момент автомобил, движещ се по главния път с предимство се удря странично в колата.

При пристигането на органите на реда, първоначалното заключение е, че този, който не е спази предимството е виновен, тъй като не е пропуснал движещия се по път с предимство. Той обаче упорито твърди, че не е имало знак. След обстоен оглед е установено, че действително знак Б2 липсва. Той или не е бил монтиран, или е бил премахнат по някаква причина. Това кардинално променя ситуацията. Според Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и подзаконовите нормативни актове, пътните знаци трябва да бъдат поставени съгласно утвърдени проекти и да бъдат ясно видими. Липсата на такъв основен регулиращ знак е сериозно нарушение на правилата за организация на движението.                         В този случай възниква въпросът за отговорността. Виновният може да оспори вината си, тъй като е бил подведен от липсата на адекватна сигнализация. Въпреки че по принцип всеки водач е длъжен да се съобразява с пътната обстановка и общите правила (например правилото за дясностоящия при нерегулирано кръстовище), липсата на знак, който изрично указва път с предимство, е съществен пропуск от страна на организацията, отговаряща за поддържането на пътната инфраструктура. В такава ситуация, отговорността може да бъде прехвърлена или споделена с общината или Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), в зависимост от това кой е собственик на пътя и отговаря за неговата поддръжка.

Този казус подчертава колко важни са не само правилното поставяне на пътните знаци, но и тяхната поддръжка. Липсата на един-единствен знак може да доведе до пътни произшествия, съдебни дела и сложни процедури по установяване на отговорност. За шофьорите пък това е напомняне винаги да бъдат нащрек и да не разчитат изцяло на познанията си за даден участък, а да наблюдават активно пътната обстановка.          

 

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Тинтири, отнето предимство е причина за катастрофа, но това което убива е скоростта. Неслучайно има ограничения на всяка отбивка. А пътната настилка може да бъде пряка причина за произшествие, само ако стават по няколко катастрофи на ден. Ако на даден участък става по една катастрофа на месец, не може да се вини настилката.
  • #7
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    сега кажете И кой е виновен ако пътя не отговаря на изискванията за сцепление , не се отводнява или има неравности и коловози - кой има познанието да прецени подобна информация "на око" при условие, че на експерт му трябват дни в измервания и изчисления - а се вменява изискване шофьора да е в състояние визуално да прави преценка с колко е износена пътната настилка и това как влияе на сцеплението, за да съобрази скоростта си - не случайно втория най-голям убиец е НЕСЪОБРАЗЕНА скорост !!
  • #6
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    ДО 4 - Не случайно, в България, най-много са загиналите от отнето предимство. Според годината 40 до 45% от жертвите и катастрофите! Пусни един въпрос за предимство в някоя група или сайт и гледай какво става - фантазии на тема "Аз ще мина щото" Дори значението на Б1 и Б2 не се познават. Такова е обучението - книжки за печено прасенце и крачета на тавана - резултата е този!
  • #5
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    ДО 2 - ко праим ако "нарушителя" с липсващия знак всъщност е и десен? А левия всъщност има знак за предимство?
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Карам из цяла Европа, и ми прави впечатление, че особенно в БГ, на нерегулирани кръстовища, правилото за дясностоящ "не важи". този който кара направо или по малко по широка улица си мисли че е с предимство и смело нарпред. Стигал до ситуации (без инциденти, но почети до бой) в които ясно проличва непознаването на правилата и то предимно от *** и "демократични" книжки излизайки ми с факта "аз карам направо / по по-*** улица". А зкона е ясен, няма ли знак ..
  • #3
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Съгласен съм с #2 - има си закон и правилник за прилагането му: на кръстовище важат (в този йерархичен ред): регулировчик, светофар, знаци, дясностоящ. Точка.
  • #2
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Леле... хванете научете правилника. Ако няма знаци се гледа кой е бил с предимство.. т.е дясностоящ. Стигнало ли се е до инцидент, 100% е отнето предимство.
  • #1
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Отговорността си остава за причинителя, но неадекватната или липсваща маркировка ще намали наказанието. Разбира се, това е принципно положение. От случай до случай разликата е огромна, не изключвам и възможност напълно да отпадне отговорността ако знаците и пътната маркировка са толкова подвеждащи, че де факто са причинили инцидента (особено ако други съпътсващи нарушения няма при водача-причинител, превишена скорост, друго нарушение на ЗДвП, употреба на алкохол и пр.).
fallback
Последни