Кой е най-произвежданият двигател в историята? Повечето европейски автомобилни фенове биха предположили, че става дума за боксера с въздушно охлаждане на Volkswagen, задвижвал Beetle в продължение на половин век, както и много други модели, и стигнал под друга форма чак до Porsche. Или за четирицилиндровия бензинов агрегат на Toyota, вграждан в най-продавания модел на всички времена - Corolla. Но истината е съвсем друга.
Името Small Block (малък блок) звучи парадоксално за европейските уши - става дума за двигатели с работни обеми от 4.3 до 6.6 литра. Но всъщност този V8, благодарение и на интелигентното си проектиране, е много по-компактен от останалите "осмаци" на General Motors, наричани big block. Главната заслуга за това проектиране е на блестящия инженер Ед Коул. Самият блок и цилиндровите глави в продължение на половин век се отливат на едно и също място: завода на GM в Сагино, Мичиган.
През 1992 дълговечното първо поколение на двигателя е заменено от второто поколение, но то е на практика само умерена еволюция. Повечето компоненти на двата двигателя са взаимнозаменими. Едва през 1997, с дебюта на третото поколение, в конструкцията настъпват по-съществени промени.
Серийното производство на Small Block е прекратено през 2003, но в малки партиди двигателят все още се прави от една дъщерна компания в Спрингфийлд, Мисури, за състезателни машини и за подмяна. Когато Ward Auto изготви своята класация на 10-те най-велики двигателя на ХХ век, Chevy Small Block получи най-много гласове, за да попадне в нея. Легендарните модели със Small Block V8 (ГАЛЕРИЯ):