fallback

Не е Toyota, нито Volkswagen: Истината за най-произвеждания двигател в света

От този легендарно надежден агрегат са направени над 100 милиона бройки за половин век

Кой е най-произвежданият двигател в историята? Повечето европейски автомобилни фенове биха предположили, че става дума за боксера с въздушно охлаждане на Volkswagen, задвижвал Beetle в продължение на половин век, както и много други модели, и стигнал под друга форма чак до Porsche. Или за четирицилиндровия бензинов агрегат на Toyota, вграждан в най-продавания модел на всички времена - Corolla. Но истината е съвсем друга.                        Двигателят, произвеждан в най-големи серии, идва от Съединените щати, и е дело на Chevrolet. Става дума, разбира се, за легендарния Chevy Small Block V8, въведен за пръв път през 1954 и произвеждан чак до 2003. Общо от него са направени над 100 милиона бройки. Естествено, между 50-те години и началото на XXI век са въведени множество новости в агрегата. Но основният му блок си остава абсолютно същият повече от 40 години. 

Името Small Block (малък блок) звучи парадоксално за европейските уши - става дума за двигатели с работни обеми от 4.3 до 6.6 литра. Но всъщност този V8, благодарение и на интелигентното си проектиране, е много по-компактен от останалите "осмаци" на General Motors, наричани big block. Главната заслуга за това проектиране е на блестящия инженер Ед Коул. Самият блок и цилиндровите глави в продължение на половин век се отливат на едно и също място: завода на GM в Сагино, Мичиган. 

През 1992 дълговечното първо поколение на двигателя е заменено от второто поколение, но то е на практика само умерена еволюция. Повечето компоненти на двата двигателя са взаимнозаменими. Едва през 1997, с дебюта на третото поколение, в конструкцията настъпват по-съществени промени.                       През 50-те, когато се появява Chevy Small Block, всяка марка в империята General Motors всъщност си разработва свои собствени двигатели: Buick, Cadillac, Oldsmobile, Pontiac, да не говорим за Holden в Австралия. Но два варианта от мотора на Chevrolet - тези с обем 305 и 350 куб. инча, или 5.0 и 5.7 литра - се оказват толкова успешни, че корпорацията ги налага във всичките си поделения. Освен в легенди като Camaro и Corvette, този двигател е вграждан и във всевъзможни други автомобили - от по-широката орбита на GM, като Opel Diplomat, и дори извън концерна, като Iso Grifo, Vector W8, та чак до Hennessey Venom. 

Серийното производство на Small Block е прекратено през 2003, но в малки партиди двигателят все още се прави от една дъщерна компания в Спрингфийлд, Мисури, за състезателни машини и за подмяна. Когато Ward Auto изготви своята класация на 10-те най-велики двигателя на ХХ век, Chevy Small Block получи най-много гласове, за да попадне в нея.            Легендарните модели със Small Block V8 (ГАЛЕРИЯ):

          

fallback
  • #3
    До 1 ( преди 4 месеца )
    Австралопитеци, които пишат "статиЙ", са чиста загуба на въздух, вода и храна
  • #2
    Сергей Бессглокин ( преди 4 месеца )
    Научно е доказано, че Путинопоклонниците са с изключително нисък интелект в световен мащаб
  • #1
    Ха ха ха! ( преди 4 месеца )
    До преди година, когато царуваше зелената либерастия, такива статий бяха забранени!
fallback
Последни