Създаването на успешен продукт често се оказва по-трудно, а и много по-скъпо от предвиденото. В това се обединиха Honda и Sony, които обединиха сили в проекта Afeela Joint EV, чиято цел е пускането на пазара на електромобил от висок клас. Той обаче е на път да се превърне в огромен проблем, след като съвместното предприятие Sony Honda Mobility отчете загуба от 362 млн долара, при това без да е продаден нито един автомобил.
В случая не става въпрос само за разходи за разработка преди стартиране. Според наскоро публикувани финансови разкрития, загубите са се увеличили повече от два пъти в сравнение с миналогодишния дефицит, което показва колко е трудно навлизането на пазара на премиум електромобили.
Afeela трябва да излезе по-късно тази година с начална цена от 89 000 долара, но вече ясно се виждат предизвикателствата при възстановяването на такива тежки предварителни инвестиции. За Honda и Sony това може да бъде сериозен проблем, въпреки че финансовото състояние на двете компании засега не е застрашено – през миналата година те реализираха оперативна печалба от над 18 млрд долара.
Анализаторите на пазара са скептично настроени относно успеха на Afeela. Основната причина е, че луксозните електрически превозни средства, макар и много привлекателни за първокласните купувачи, обикновено идват с високи разходи за разработка. Съвместният продукт на Honda и Sony ще се опита да покрие тези разходи с висока цена само чрез продажби, но това няма да бъде никак лесно.
В допълнение към сложността, Afeela ще излезе на пазар, където Tesla, Mercedes-Benz, BMW и други утвърдени играчи вече доминират (не бива да се пропускат и китайците, които тепърва настъпват), а това прави целта на Sony и Honda да намерят своя ниша още по-трудно постижима. Засега и двете компании са уверени в успеха, като разчитат на комбинацията от доказания инженерен опит на Honda и силата на Sony в софтуера и развлекателните технологии, за да спечелят купувачите.