С течение на времето всяка кола започва да носи по-малко удоволствие на собственика си, отколкото преди: изглежда, че мощността на двигателя намалява, а с нея и скоростта и ускорението. Трудно е да се каже каква е причината - може би сетивата на водача са притъпени или може би двигателят се нуждае от ремонт. Има ли обаче начин, по който да се определи реалната остатъчна мощност на автомобила.
В документите на едно превозно средство се посочват характеристиките на двигателя, като мощност и момент на въртене. Въпреки това реалното състояние на машината след 2−3 собственика може силно да се отличава от заявените параметри. Причината за това могат да бъдат забити горивни инжектори, проведена бензинова помпа или или катализатор.
Първото нещо, което трябва да направи един шофьор, е да се довери на своите усета си. Той най-добре усеща как върви колата му, как набира и как спира. И би трябвало за усети проблеми с ускорението, спирането или повишен разход на гориво.
Традиционното техническо обслужване, включващо замяна на масла и филтри, диагностика на спирачната система и проверка на ремъците е задължителна процедура. Ако това не дава резултат, трябва да се потърсят други варианти.
Разумното решение в този случай ще бъде посещение на динамо-метричен стенд, което позволява да се проведе комплексно тестване на двигателя без неговия демонтаж. Тази процедура включва в себе си инсталиране на машина на специална платформа с ролков задвижващ механизъм, последваща фиксация и стартиране на силовия агрегат. В резултат на измерванията се определят ключови параметри - такива като мощност, момент на въртене и други характеристики на двигателя.
Всичко това позволява обективно да се оцени текущото техническо състояние и да се открият потенциални проблеми на ранните стадии, което позволява да се продължат сроковете на обслужване на машини и оптимизиране на експлоатационните разходи. Трябва обаче да се отчете, че това устройство не предоставя точните данни - неговите показатели зависят от различни аспекти, включително качеството на горивото, неговото количество множество, състоянието на редица компоненти и дори нивото на влажност на въздуха.
Ако отклонението в показанията на динамо-метричния стенд е от 3 до 10 конски сили при паспортни данни от 200 конски сили, това свидетелства за нормалното функциониране на двигателя. В такъв случай трябва да обърнете внимание на възможните неизправности в спирачната система, задвижващия механизъм или на качеството на горивото.
Ако обаче разликата между действителните и паспортните показатели е повече от 25%, това може да показва необходимостта от провеждане на диагностика и техническо обслужване на двигателя.
За да се оптимизира работата на двигателя, силно се препоръчва да се извърши цялостно почистване на горивното оборудване с помощта на специализирани почистващи препарати, да се сменят свещите, да се регулира работата на инжекторите, да се монтират нови гумички на клапаните, както и да се замени остарялата горивна помпа с по-модерен и надежден аналог. След това е необходимо да се направят отново измервания на диностеда, за да се оцени ефективността на извършената работа.