Преди време в някои автомобили се появиха камери отзад, които излъчваха изображение в централното огледало за обратно виждане. След това дойде ред на първите модели с външни огледала, заменени от камери, като Audi e-tron и Honda e, например. Технически разработки, предназначени да заменят или поне да помогна, като в първия пример, традиционните огледала за обратно виждане.
Ако, предвид приемането на тези технологии сред автомобилните компании (по-скоро само от някои), човек може да постави под въпрос техните предимства и ако те не са по-скоро джаджи, отколкото нещо друго, сега изглежда се появява нова тенденция - коли без заден прозорец. Изправени ли сме пред революция или мимолетна мода?
Да си спомним за скорошната концепция на Jaguar, която съпътства новата идентичност на марката, многократно критикуваният Jaguar Type 00, представен през декември 2024 г. А преди няколко дни, на 25 юни, беше представен автомобилът, който анонсира бъдещ хипер-спортен седан от AMG. Все още е концепция, наречена AMG GT XX , която обаче вече предлага вероятно доста истински преглед на това, което ни очаква. С изключение на няколко детайла. Липсата на задно стъкло би могла да бъде стъпка към серийния вид на модела, доколкото това вече е направено от друга марка.
Става въпрос за Polestar, който вече продава модел без заден прозорец - Polestar 4. В това, което китайско-шведската марка нарича SUV-купе, има HD камера, разположена в края на покрива, която препредава всички изображения в реално време в огледалото за обратно виждане. Както е в Renault Megane E-Tech... но с все още наличен заден прозорец. Бъдещият Polestar 5, "високопроизводително електрическо GT", ще избере същия подход и със своите 900 к.с. един ден би могъл да се окаже изправен пред стандартния AMG GT XX... който, между другото, може би е бил вдъхновен от него!
И така, защо да се откажем от задния прозорец, който съществува почти вечно, за да преминем към система, базирана изцяло на камери? Дори приемайки факта, че тя може да бъде объркваща, тъй като водачът ще трябва да преразгледа понятията за пропорции и разстояния, тази система все пак има предимства.
Първо, това е видимостта, която би била по-добра. Дисплеят с висока резолюция (1480 x 320 пиксела) в огледалото за обратно виждане на Polestar 4 предлага по-широк изглед от този на конвенционалния заден прозорец. Освен това, при дъжд или на тъмно, камерата "вижда" и излъчва по-добро изображение. Дори ако автомобилът е пълен с предмети или отзад седят много високи пътници, които пречат на видимостта, камерата също може да преодолее това.
Системата има и естетическо предимство: възможността да се проектира автомобил с много по-аеродинамичен силует, както при концепцията на AMG, като същевременно се запази значително пространство над главата на втория ред. Това е нещо, което задният прозорец не винаги може да направи, защото не може да се разгъне твърде много за добра видимост назад. И накрая, в случая с шведския модел, пътниците отзад могат да се възползват от по-голям комфорт благодарение на седалките, които се накланят допълнително.
Толкова за предимствата. Разбира се, липсата на заден прозорец има и недостатъци. И първият, макар и вероятно временен, е необходимостта да се свикне с това изкуствено задно виждане, с много широкото изображение, което се отразява в огледалото за обратно виждане, превърнало се в екран - изображението може да се деактивира, ако е необходимо например да се наблюдават пътниците отзад.
Друг възможен проблем: тъй като камерата е електронен компонент, тя може да се повреди. И тогава няма заден прозорец, който да я "спаси". Ще трябва да се разчита на външните огледала. Ако обаче и те се повредят... Засега нито Polestar, нито AMG са имали добрата идея да комбинират двете. Заслужава да се отбележи, че през май Polestar изтегли един модел от пазара специално заради камерата си за задно виждане. Не Polestar 4, а 27 816 бройки от Polestar 2 със заден прозорец. В деня, в който на екрана на "четворката" се появи съобщението "Камерата временно не е налична", собствениците ще изпитат истински срам. Освен това, ремонтът на камерата може да бъде скъп, ако тя се счупи и нуждае от подмяна.
Въпреки че вътрешното огледало за обратно виждане, което излъчва изображение от задната камера, не е новост, човек може да се запита защо засега само електрическите превозни средства са засегнати от тази еволюция на непрозрачния заден прозорец? Дали заради това, че трябва да се придържаме към образа на електромобила като технологично превозно средство? Може би това е и видът иновация, която кара много хора да се вманиачават на тема електромобили?
Едно е сигурно - макар че прогресът очевидно има много качества, понякога той се сблъсква със суровата реалност. Това може да е неразбиране от страна на обществеността. До такава степен, че означава връщане назад. Ще има ли липсата на заден прозорец мимолетна съдба или поне толкова бавно начало, колкото тези външни огледала с камери, които почти вече не се срещат на пазара, въпреки първоначалния шум? Ще стане ясно след 5-10 години.