Видео подчертава резкия контраст в силата, необходима за използване на спирачката в стандартен семеен автомобил и болид от Формула 1. Заснето на място, което изглежда като изложение за моторни спортове, клипът показва жена, която тества два педала на спирачката един до друг. Докато тя лесно натиска спирачката на обикновен автомобил, тази на болида едва помръдва под пълното ѝ усилие. Нейната развеселена борба разкрива колко физически натоварващи са автомобилните състезанията от най-високо ниво.

Клипът беше споделен в Reddit, като мнозина обсъждат причината за голямата разлика. Оказва се, че спирането във Формула 1 не е просто маневра с крака, а преживяване, включващо цялото тяло. Обикновените шофьори разчитат на системи с хидравлично подпомагане, които позволяват лек натиск за спиране на колата. Всъщност, ако шофирате Ferrari с 1200 к.с., може да спрете толкова бързо все едно натискане пауза в реалността. От друга страна, болид от Формула 1 не използва такава помощ, изисквайки груба сила на краката от около 100 кг, за да се задейства напълно спирачката.
Не става въпрос обаче само за силата на краката. Истинското предизвикателство се крие в справянето с екстремните гравитационни сили. При рязко спиране, пилотите от Формула 1 понасят надлъжни сили на забавяне до 5-6 g. Това е 5-6 пъти повече от телесното им тегло, което ги блъска напред в предпазните колани. Така например, пилот с тегло от 72 кг на практика се чувства сякаш тежи над 427 кг, когато спира с пълна сила. Тези сили не са просто мимолетни пикове, тъй като траят няколко секунди на обиколка и се повтарят обиколка след обиколка.

В обобщение на всичко дотук, физиологичните изисквания за шофиране на болид от Формула 1 са потресаващи. Пилотите трябва да тренират краката, торса и особено мускулите на врата си, за да се задържат стабилно при такива натоварвания и при високи температури в кокпита, често надхвърлящи 49 градуса. Без тази подготовка не само педалът на спирачката би се усещал неподвижен, но и напрежението върху тялото би направило прецизния контрол невъзможен.
Дори завоите, изпълнени с адреналин, усилват изпитанието. Докато спирането фокусира натоварването надлъжно, високоскоростните завои могат да повишат страничните гравитационни сили до 6-6,5g (или повече), което изисква от пилота огромно съпротивление. Само каската може да се усеща сякаш тежи над 40 кг в завой с 8g.
The difference in the leg power required to use the brake of a family car vs an F1 car
byu/SeaWolf_1 ininterestingasfuck
Жената във видеото, която се смее по време на опитите си, служи като перфектен пример за обикновения човек. Неспособността ѝ да натисне спирачката на болида от Формула 1 с повече от половин сантиметър показва колко много физическа подготовка е необходима, за да се състезаваш на най-високо ниво в моторните спортове. Както и колко малко хора знаят за болидите от Формула 1. Докато феновете често се фокусират върху скоростта и стратегията на състезанията, този клип подчертава чистия атлетизъм, който е заложен.


0