Ефективното смазване е ключов фактор, влияещ върху живота на двигателя. Дори краткосрочният спад на налягането е изпълнен с рязко намаляване на ресурса. Как да избегнем това, разкриват експертите от Autonews.
Всичко зависи от самия двигател, но все пак има някои общи граници. За повече бензинови двигатели нормата на налягането е следната:
1-2 бара на празни обороти при малко/средно натоварване
2-4 бара при средно или високо натоварване.
Трябва да се отбележи, че много от съвременните двигатели са оборудвани с помпи за променлива производителност, което означава, че налягането зависи именно от натоварването, какъвто е примерът по-горе.
Може да възникне разумен въпрос: защо просто да не запазите максимума винаги? Факт е, че при ниско натоварване частите не изискват високо налягане на маслото. Но част от мощността, макар и малка, се отнема от задвижването на помпата, защото той работи с газово-разпределителния механизъм (система за синхронизация).
Следователно намаляването на производителността, когато не е необходимо, позволява леко увеличение на мощността и икономичността. Между другото, самото масло също оказва влияние върху показателите. Ето защо, за собствена сигурност, трябва да използвате само оригинални и качествени масла.
Къде се намира сензорът за налягане на маслото
Навсякъде е различно. При някои двигатели той е на цилиндровия блок, при други е близо до масления филтър, а при трети се намира в зоната на картера.
Освен това съвременните двигатели често имат два или дори три сензора. Това ви позволява да контролирате налягането по-точно, тъй като маслото трябва да се подава не само към свързващия прът и буталната група и главата на блока, както преди. Днес мрежата от маслени канали включва фазови превключватели, задвижване на инжекционната помпа, турбокомпресор, трансмисионен топлообменник и др.
Как да проверите налягането на маслото в двигателя
Проблемът с червената аварийна лампа за налягане (да не се бърка с жълтата лампа за ниво) е, че тя изгасва твърде късно. Всъщност при светещо или периодично появяващо се червено масло вече не е възможно да се управлява автомобилът. Затова за превантивна проверка и диагностика се използва маноматерър. Той обикновено се завинтва в маслопровода вместо сензор за налягане. Алгоритъмът за измерване е следният:
Определете къде да инсталирате манометъра. Тук трябва да се обърнете към ръководството за ремонт или опита на колегите във форумите.
Купете правилния манометър. Има достатъчно разновидности, така че преди това трябва да сте наясно от какво устройство има нужда.
Измервайте в четири режима: празен ход без загряване, празен ход след загряване, увеличени обороти в неутрално (обикновено 2000-3000 оборота в минута) и налягане на горещ двигател, веднага след активно шофиране. Най-важният параметър е последният, но и първите три не трябва да се пренебрегват: те ще дадат пълна картина на състоянието на системата за смазване.
Между другото, при автомобили без сензор за ниво индикаторът за налягане може да активира алармата банално поради липса на смазване. Следователно редовните проверки на нивото не трябва да се пренебрегват.
Причини за ниско ниво на налягането в двигателя
Освен критично ниското ниво на маслото, ниското налягане винаги е свързано с износването на двигателя. За да бъдем по-конкретни, основните причини са следните:
самата изработка на частите за маслени помпи. Зъбните колела, стените на корпуса и други елементи се износват, хлабините се увеличават, в резултат на което производителността на устройството, както и налягането в горивните магистрали, намаляват;
износване на облицовки - колянов вал, както и разпределителен вал и балансиращ вал (ако има такива). Увеличаването на хлабините води до спад на налягането;
износване на движещи се части, към които се подава смазване. Това са мотовилките и техните шийки, работещи в тандем. Логиката е същата: с течение на времето частите се смилане, пропуските се увеличават и налягането спада;
вискозитетът на маслото е твърде нисък. Всички двигатели са проектирани да работят с определен тип масло. Така че, ако модерно масло с нисък вискозитет се излее в стар двигател, налягането ще бъде по-ниско от проектното налягане.
Причини за високо налягане на маслото в двигателя
Самото високо налягане няма да навреди на двигателя. Това обаче показва неизправност, която може да доведе до по-сериозна повреда. Най-често виновникът е:
заседнал редуциращ клапан. Той е проектиран да заобикаля филтъра, когато е твърде запушен и не може да се справи с потока. Ако клапанът е винаги отворен, маслото циркулира, заобикаляйки филтъра, което увеличава налягането;
масленият филтър е твърде замърсен. Освен това има преливен клапан в случай на силно запушване. Работи по аналогия с намаляването на самия основен клапан;
много гъсто масло. Тук е като с твърде течност, но обратното. Следователно трябва да напълните маслото с необходимия толеранс и вискозитет.
В заключение отбелязваме, че налягането на маслото е ключов параметър (заедно с температурата), който определя остатъчния живот на двигателя. Ето защо, когато избирате автомобил със скъп и сложен двигател, процедурата за измерване на налягането на маслото е много желателна.