fallback

Защо поскъпват новите автомобили в Европа

Факторите са няколко, виновни са не само производителите

Проучване, проведено от Института за мобилност в преход (IMT) и фирмата C-Ways, идентифицира причините за увеличението на цените на новите автомобили в Европа от 2020 насам. Заключение е, че тази инфлация е многофакторна и не може да бъде приписана единствено на решение на производителите.

поскъпване, нови автомобили

Авторите на проучването са анализирали развитието на продажбите на каталожни цени за всички леки автомобили през последните пет години. За пример се посочва Франция, където цената на новите превозни средства се е увеличила с 6765 евро с ДДС между 2020 и 2024, което представлява увеличение от 24%. Половината от тази инфлация се дължи на самите производители, докато останалата част се разделя между регулаторните изисквания и цялостната стратегия на индустрията.

В проучването IMT-C-Ways се посочва, че инфлацията в цените на суровините, енергията или разходите за труд представлява по-малко от 6 %. Това е по-ниско от общата инфлация на потребителските стоки, която се равнява на около 10% през този период. Като се има предвид това, проучването показва, че не е било възможно да се изолира въздействието на европейския стандарт за борба със замърсяването Euro 6D Full (в сила от 2021) и това на регламента GSR 2 (добавяне на системи за безопасност), което е в сила от лятото на 2024. Всичко това налага внедряване на допълнително оборудване, разходите за което се поемат основно от крайния клиент.

поскъпване, нови автомобили

От няколко години европейският пазар е изправен пред спад в продажбите на нови автомобили. За да компенсира този спад, всеки производител е избрал да премести моделите си в по-висок сегмент, за да генерира по-високи маржове от всяко продадено превозно средство. Това се отразява преди всичко в намаляването на предлагането и продажбите на градски автомобили и увеличението на тези на по-големите превозни средства - основно SUV. В резултат на това делът на моделите от по-висок клас и/или по-добре оборудвани модели в търговския микс се увеличава и компенсира дефицита, причинен от общия спад на обема.

Това решение на производители води до общо увеличение на цените до 8%. Според проучването, проведено от IMT и C-Ways, връщането към "сегментен микс", типичен само за предходното десетилетие, би намалило средната цена с повече от 2000 евро, тоест с около 1/3 от увеличението през последните 4 години. Производителите също са използвали политиката на "ценова сила", която се състои в увеличение на цените за превозно средство със същия размер и двигател.

Третата причина за покачването на цените на автомобилите се нарича "хибридизация" и включва както ефектите от публичните политики, така и стратегиите, възприети от различните марки, за да ги посрещнат. Така най-логично е гамата на производителите да бъде електрифицирана, за да отговаря на екологичните изисквания на европейските ангажименти в областта на климата. ЕС реши да забрани продажбите на нови автомобили, които отделят вредни емисии от 2035.

Още от 2020 обаче стандартът CAFE (Corporate Average Fuel Economy) налага специфични цели за емисиите на CO2 и ако той не бъде покрит, производителите плащат глоби. Тази рестриктивна регулация насърчава производителите да предлагат все повече и повече електрифицирани превозни средства, които почти винаги са по-скъпи.

Проучването показва, че производителите досега са приели политики, които са несъвместими с ограниченията, които са им наложени. Те предпочитат да продават големи превозни средства и SUV, тъй като печелят най-много от тях. Така между 2020 и 2024 година средното тегло на превозно средство в Европа се е увеличила от 1365 на 1490 кг, което пречи на постигане на поставени стандарти за енергийна ефективност. Затова производителите масово електрифицират своите модели. Това налага добавяне на нови технологии, а те водят до увеличение на цените.

Оказва се също, че замяната на дизеловите двигатели във всички сегменти с хибридни двигатели не оказва влияние на цените, но в същото време plug-in хибридите и електрическите превозни средства допринасят за общото поскъпване. Сред причините е липсата на достъпна електрическа оферта и изборът на производителите да продават ориентирани към висок клас електрически превозни средства, като се залага на факта, че допълнителните разходи, предизвикани от тази технология, ще възпрат по-малко купувачи за по-скъпи превозни средства.

 

fallback
  • #21
    Чичо Кольо ( преди 1 месец )
    Пичуи....отдавна не съм се включвал....На никой не му харесва увеличението на цените (на каквото и да е)......ама със сигурност ви харесва ако жилището ви струва двойно или тройно на това което сте го пазарили! Такова е положението, колите са скъпи и различните марки са на различни цени. Ако искаш Тойота (здрав и надежден автомобил) си плащаш за него. Ако искаш евтин си купуваш Дачия или Фабиа. Ако искаш по-лускозен и бърз, си взимаш БВМ, всичко си има цена и клиентела - ако не не съществува
  • #20
    анонимен ( преди 1 месец )
    #18 Toyota наистина има всичко в менюто и можеш да го поръчаш! Включително водородни автомобили, които са бъдещето а Toyota е пазарен лидер на тази технология. След забраната на ДВГ през 2035 година това ще са най-продаваните автомобили и останалите няма да има какво да продават, защото не е разработват тази технология, която ще представлява 70% от продажбите на пазара. Останалите ще си делят 30% от пазара , които ще се падат на електромобилите.
  • #19
    Щото... ( преди 1 месец )
    вместо да вземат евтини суровини от Рашата еврогейзерите финансират един малък, но лаком зелен клоун!
  • #18
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тя има всичко в менюто, но в ЕС предлага само основните ястия, без другото меню.
  • #17
    До 15 ( преди 1 месец )
    Когато Toyota говори, че има всичко в менюто и има многопътен подход към нулевите емисии, се има предвид че предлага всички видове възможни задвижвания - като почнеш от бензин и дизел и стигнеш до водород и ток. Коя друга компания предлага всичко? Toyota e единствената в световен мащаб! Освен това разработва и синтетични горива, които в далечно бъдеще в комбинация ще представляват 70% от световните продажби на автомобили, а електрическите максимум 30%.
  • #16
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да защитя опонента в спора :) Тойота наистина предлага избор - предлагат дори камиони малки и големи под марката Dyna и Hino, предлагат бусове Hiace , не и в Европа, предлагат автобуси Coaster, линейки Hiace, изобилие от тях в Азия и Африка, Lexus предлагат мотори за яхти и цели яхти. Мотори за самолети предлага Honda.
  • #15
    До 6 ( преди 1 месец )
    Единствената компания хайде бе, като е за предложила едни камиони бусове, рейсове, линейки, пожарни, градски, мотори за самолети май нещо си объркал фирмата. Добри са но чак единствени.
  • #14
    анонимен ( преди 1 месец )
    А преди няколко години Айго започваше от 16 000лва!!! Двойно по-евтино за същата кола с по-малко екстри и системи за сигурност. Но те не струват още една кола като цена. Това е марж на печалба, каквато Тойота прави като другите производители. Добре,като не ти харесва Шкода, въпреки че са изрядни автомобили, вземи Хюндай и те предлагат избор, да не са Тойота, не са толкова здрави, но предлагат за всеки клиент по нещо. А и корейците вече правят отлични коли. И не съм хейтър, просто мисля критично
  • #13
    анонимен ( преди 1 месец )
    То да да само колите.
  • #12
    анонимен ( преди 1 месец )
    Всичко това го знам. Казах ти,че съм почитател на Тойота, но ценовата им политика ме възмущава. Да, надеждни са, здрави са, удобни са, лесни за каране, високо оценени, но в момента Тойота в ЕС предлага най-скъпите Тойоти, същите Тойоти в САЩ и други пазари са наполовин цена. Тоест колата не струва 100 000лв., тя идва на такава цена в ЕС заради регулации на ЕС и заради марж на печалба на Тойота. Това се опитвам да ти кажа, че няма как Айго днес да струва 32000лв, а вчера струваше 28000лв,
fallback
Последни