Двигателите Renault Type H са известни още като серия H. Те представляват семейство бензинови мотори, много от които са с турбокомпресор (TCe), създадени от френско-японския алианс от 2009 година. Тези двигатели са проектирани да предлагат намален обема на цилиндъра, поддържайки динамична производителност благодарение на компресора. Така свиват разхода на гориво и емисиите.
Стартирала с 4-цилиндрова архитектура, гамата по-късно е разширена с 3-цилиндрови агрегати. Различните видове двигатели обаче имат някои общи характеристики:
- Моноблок и глава от алуминиева сплав;
- Двойно разпределение на горния разпределителен вал;
- 4 клапана на цилиндър;
- Верига;
- Последователно многоточково електронно впръскване;
- Турбокомпресор (ако е наличен).
Двигателите Renault Type H са използвани от голяма палитра автомобили: естествено от Renault и Nissan, но също от Dacia , Mitsubishi и Mercedes.
ДВИГАТЕЛ 1.4 TCe - H4Jt
Представен през 2009 година, 1,4-литровият двигател H4Jt (известен в търговската мрежа като TCe 130) беше един от първите, които представиха новата конструкция. Той е базиран на HR моторите на Nissan, но има ревизирана цилиндрова глава, по-специално всмукателните канали, които са преработени за компресорно пълнене. С мощност от 130 к.с. и въртящ момент от 190 Нм - този агрегат намери идеалното си място под капака на моделите от C-сегмента на Renault. Постигна брилянтна производителност дори с по-малък работен обем от предишните стандарти.
Кои коли го имат?
130 к.с. Renault: Mégane III (2009-2013), Scénic III (2009-2013) ДВИГАТЕЛ 1.2 TCe - H5Ft
Обявен през 2012-а, 1,2-литровият 4-цилиндров H5Ft се открояваше с голямата си гъвкавост, предлагайки се в няколко варианта на мощност, вариращи от 100 к.с. до 130 к.с. Тя му донесе огромен успех, което му позволи да стане желан от Renault, Dacia, но дори някои в модели на Nissan и Mercedes.
Кои коли го имат?
100 к.с. Renault Megane IV
115 к.с. Dacia: Dokker, Duster I и II, Lodgy, Mercedes: Citan, Nissan: Juke, NV250/NV300 Pulsar, Qashqai II, Renault: Captur, Clio IV, Kangoo II, Mégane III и IV, Scénic III и IV
120 к.с. Renault: Captur, Clio IV
125 к.с. Dacia: Duster II
130 к.с. Renault: Kadjar, Mégane III и IV, Scénic III и IV
ДВИГАТЕЛ 0.9 TCe - H4Bt
С 0,9-литровия H4Bt - Renault представи първия си модерен трицилиндров двигател, технически избор, насочен към максимална ефективност в сегментите на градските и малките автомобили. Въпреки малкия работен обем, компресорът осигурява адекватна производителност, благодарение на мощност от 90 к.с. и въртящ момент от 135 Нм. Плюс много нисък разход на гориво. Същият двигател беше използван дори за задвижване на спортните версии на Smart Fortwo и Renault Twingo.
Кои коли го имат?
90 к.с. Dacia: Logan II, Sandero II, Nissan: Micra V, Renault: Captur, Clio IV, Twingo III, Smart: Fortwo, Forfour
109 к.с. Renault: Twingo III, Smart: Fortwo, Forfour
125 к.с. Smart: Fortwo
ДВИГАТЕЛ 1.0 SCe - H4Da
Наред с H4Bt беше разработен и друг 3-цилиндров двигател, този път без турбокомпресор, а с атмосферно пълнене и с работен обем от един литър. Резултат от напълно нов проект. Разработен съвместно с Daimler и предназначен да бъде базовият агрегат за моделите Smart и Renault Twingo, но стана използван и в други модели на групата Renault.
Кои коли го имат?
65 к.с. Renault: Clio V, Twingo III (от 2019 г.)
67 к.с. Dacia: Sandero III, Mitsubishi: Colt VII, Renault: Clio V
71 к.с. Renault: Twingo III (до 2019 г.)
72 к.с. Renault: Clio VI
73 к.с. Dacia: Logan II и III, Sandero II, Renault: Twingo III (от 2019 г.)
ДВИГАТЕЛ 1.0 TCe - H4Dt и H5Dt
Бяха тясно свързани с предишните - това са H4Dt и H5Dt, 3-цилиндрови, 1-литрови агрегати, към които беше добавено компресорно пълнене, за да се осигури по-голяма тяга, като същевременно се контролира разходът на гориво. Първата е началната версия с индиректно многоточково последователно впръскване и предлага максимална мощност от 100 к.с. Втората има директно впръскване и достига до 117 к.с.
Кои коли го имат?
91 к.с. Dacia: Duster II, Logan III, Sandero III; Mitsubishi: ASX II, Colt VII; Renault: Captur II (от 2020 г.), Clio V (от 2020 г.)
100 к.с. Dacia: Duster II, Jogger, Duster II, Sandero III, Nissan: Micra V, Renault: Captur II (до 2020), Clio V (до 2020)
110 к.с. Dacia: Jogger
117 к.с. Nissan: Juke II, Micra V
ДВИГАТЕЛ 1.3 TCe - H5Ht3
Обявен в края на 2017 година, четирицилиндровият 1.3 H5Ht беше представен в началото на следващата. Той е резултат от сътрудничеството между алианса Renault-Nissan и Daimler. Затова се монтира на различни модели на различните марки, принадлежащи към тези групи - с мощност от 100 до 163 к.с.
Кои коли го имат?
100 к.с. Dacia: Dokker, Lodgy, Renault: Kangoo III, Express
115 к.с. Renault: Mégane IV, Scénic IV
130 к.с. Dacia: Dokker, Duster II, Lodgy, Nissan: Townstar, Renault: Captur I и II, Kangoo III
140 к.с. Nissan: Qashqai II и III, Renault: Captur II, Kadjar, Mégane IV, Scénic IV
150 к.с. Dacia: Duster II, Renault: Arkana, Captur
154 к.с. Renault: Captur II
160 к.с. Nissan: Qashqai II и III, X-Trail III, Renault: Captur II, Kadjar, Koleos II, Mégane IV, Scénic IV, Talisman II
ПРОБЛЕМИ С ДВИГАТЕЛЯ НА RENAULT TYPE H
Някои двигатели от семейство H показаха проблеми през годините, които разтревожиха и собствениците.
1.2 TCe (H5Ft): Този агрегат е бил обект на множество съобщения за необичаен разход на масло, особено при двигатели, произведени между октомври 2012 и юли 2016 година в испанския завод във Валядалоид. Проблемът може да доведе до влошаване на изпускателните клапани и в по-сериозни случаи до повреда на двигателя, ако не бъде оправен навреме. Някои източници също посочват потенциална нестабилност на веригата за доставки. Двигатели 0.9 TCe (H4Bt) и 1.0 TCe (HRA2/H4Dt): Дори тези малки трицилиндрови двигатели не бяха подминати от критики. Най-обсъжданият проблем се отнася до ангренажната верига, която в някои случаи показва преждевременно удължаване или проблеми с обтегача. Все неща, изискващи скъпи ремонти. Превозни средства като Twingo, Clio и Captur с тези двигатели бяха сред най-цитираните като рискови. 1.3 TCe (H5Ht): Това последно поколение двигатели, разработени съвместно с Mercedes-Benz, изглежда се радва на много по-добра репутация по отношение на надеждността. Докладите за широко разпространени проблеми са значително по-малко. Някои потребители съобщават за изолирани случаи, като например течове на охлаждаща течност от гарнитури. Но изглежда няма очевидни конструктивни недостатъци, сравними с тези на 1.2 TCe.
ДОБЪР ИЗБОР ЛИ Е?
Дали двигател от семейство Type H е разумен избор - зависи до голяма степен от конкретната версия и годината на производство. Моторите 1.2 TCe , произведени в критичния период (2012-2016), представляват потенциално рискована покупка , ако не сте сигурни в правилната предишна поддръжка или във вече извършените коригиращи интервенции. Разходът на масло и рисковете, свързани с ангренажната верига, са фактори, които не бива да се подценяват.
При 0.9 TCe и 1.0 TCe проблемът с ангренажната верига заслужава внимание. Препоръчително е да проверите историята на поддръжката на автомобила и да обърнете внимание на всякакви подозрителни шумове, идващи от двигателя, които биха могли да показват предстояща грижа.
На другия полюс - 1.3 TCe се очертава като определено по-солиден избор. Неговата производителност е като цяло отлична оценена, разходът му на гориво е нисък и досега не е показал критични проблеми, характерни за предшествениците.