Първото поколение на Mercedes-Benz GLA, произвеждано до 2019 година, не разочарова традиционно високите за марката очаквания. По-специално моделите от 2017-а (годината на рестайлинга) се оказаха много надеждни.
Проблемите
- Като цяло двигателите създаваха малко проблеми. При 2.1 дизела (само за някои автомобили, произведени през първата година) имаше шумни обтегачи на ангренажната верига. При бензиновите мотори 1.6 и 2.0 (до 2015-а) се отбелязва изтичане на масло от турбокомпресора. Причината - дефектна гарнитура. При 4x4 версии, независимо от двигателя, имаше известни проблеми със задния диференциал.
- До 2014 година имаше оплаквания за скърцащи шумове в арматурното табло и горната централна конзолаа. При някои модели, произведени до 2015-а, механизмът за регулиране на височината на шофьорската седалка отказваше.
- Не рядко допреди шест години лъсваха и проблеми с Bluetooth връзката, прекъсвания на мултимедийната система.
- Автомобили, произведени пак до 2017 година, бяха изтеглени от пазара за подмяна на заземяващия кабел на кормилната колона: електростатичен разряд може да доведе до задействане на въздушната възглавница.
Хронологията
2013 - Дебютира в края на годината. Бензинов 1.6 турбо двигател е със 156 к.с. (за 200, единственият с предно задвижване). Също 2.0 с 211 к.с. (за 250, само с роботизирана скоростна кутия с двоен съединител). При дизеловите двигатели се предлагаше 2.1 със 136 к.с. (за 200 CDI) или със 170 к.с. (220 CDI). Последният се комбинира само с роботизирана скоростна кутия.
Три нива на оборудване предложиха немците: Executive (седем въздушни възглавници, автоматичен климатик и 17-инчови алуминиеви джанти); Sport (добавя навигатор и 18-инчови алуминиеви джанти); Премиум е най-пълният: има също ксенонови фарове и задна камера.
2014 - Пристигна спортният модел от гамата - 45 AMG 4Matic, със задвижване на всички колела. Под капака се криеше 2.0 турбо бензинов двигател с 360 коня.
2015 - Бензиновият двигател 1.6 се предлагаше вече и със 122 к.с., а 45-литровият AMG 4Matic се "напомпа“ до 381 к.с. При дизеловите двигатели - за модела 180 d беше добавен 1.5-литровият със 109 к.с. първоначално от Renault (дизеловите версии вече не се наричаха CDI). Моделът Enduro Activity дебютира: повдигнато с 3,3 см окачване, 18-инчови алуминиеви джанти, тъмни задни прозорци, електрически шибедах и ауспух с двоен хромиран накрайник.
2017 - Време за рестайлинг: по-спортна предна броня и LED светлини. Двигателите обаче не се промениха. Версията Enduro напусна сцената.
2018 - Бензиновият двигател 2.0 можеше да се поръча и със 184 к.с. (за модела 220). В 220 d - дизеловият двигател 2.1 със 177 заменя този със 170 коня.
Двигатели
Не много шумен, балансираният 1.5 турбодизел със 109 к.с. (първоначално от Renault) работи плавно и се справя с всякакви ситуации. Нисък разход на гориво: официалните средни стойности са 4,3 л/100 км.
Дизеловият двигател 2.1 изисква малко гориво, за да осигури висок пробег (в реални тестове 5,5 при 4.3 л/100 км на книга). Със своите 136 к.с. той е пъргав, макар и не особено бърз.
2.1-литровият турбодизел със 177 к.с. вибрира малко и гарантира пълна тяга. Освен това обещава приличен разход на гориво: 4,5 е одобреният среден пробег.
Защо "ДА"
- Интериорът е изработен от висококачествена пластмаса и е добре сглобен.
- Окачванията осигуряват адекватно поведение при неравности и са много ефективни при завиване.
- Управлението е доста директно, с добра прецизност дори при висока скорост.
Защо "НЕ"
- Бутоните за климатика са ниско разположени, а ръчната спирачка е далеч.
- Базовата версия (Executive) е малко бедна.
- Много стръмното предно стъкло и малките прозорци ограничават видимостта напред; отзад трябва да се справите с мини стъкло.
Пазарът
Въпреки че беше заменен от нов модел през 2020 година, първата серия все още остава търсена. Цените са високи - както за бензиновите автомобили (малко, но купувани), така и за дизеловите, а те са най-разпространени. 2.1 дизелът води в предпочитанията.
Автомобилите с автоматична скоростна кутия са популярни и не особено трудни за намиране. 4x4 (4Matic) не са предпочитани от феновете на немската марка. Богатите Sport и Premium нива на оборудване са харесвани особено, но това не е изненада, защото говорим за Mercedes.