Легендата Rolls-Royce Phantom може да очаква писмо от Негово Величество Краля всеки момент. Причината - навършват се точно 100 години от представянето на този колос на автомобилния свят и неоспорим символ на статус в обществото.
За да се опитат да капсулират историята на Phantom, дизайнерите на марката създадоха произведения на изкуството, отдаващи почит на различните епохи от живота на този автомобил. Някои от тях отбелязват и неговото културно въздействие през десетилетията.
Началото е уникално. Вместо да покажат автомобила на някое грандиозно изложение, както бихме очаквали днес, първата поява на новият Rolls-Royce е в реклама във вестник „Таймс“ в събота, 2 май 1925 година.
Phantom I, както по-късно става известен, всъщност не е точно автомобил. В онези времена Rolls-Royce доставя само шаси и механични компоненти, включително редови шестцилиндров двигател. Заможни хора след това отнасят всичко на производител на каросерии като Park Ward или HJ Mulliner & Co, за да се получи нещо уникално.
Едва след пускането на пазара на Phantom III през 1936 година, Rolls-Royce започва да доставя на клиентите си собствена каросерия. Този конкретен модел е и първият, който разполага с V12 двигател. Това е и единствената версия с 12 цилиндъра, докато BMW не поема компанията близо 70 години по-късно.
Досега има осем поколения на легендарната кола. Всяко от тях е служило на държавни глави, главнокомандващи, британските и други кралски семейства, един обсебен от златото злодей от поредицата Джеймс Бонд. Плюс армия от известни личности като Либерачи, Елвис Пресли, Джей Зи и Дейвид Бекъм.
Дори Джон Ленън е сред известните собственици на Phantom. През 1964 година той поръчва почти изцяло черен Phantom V за себе си. Това е и един от първите автомобили във Великобритания със затъмнени прозорци. Колата се преражда няколко години по-късно - точно преди издаването на албума "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Звездата на "Бийтълс" добавя психеделична боя, използвайки ярко жълто с вихрушки, флорални шарки и зодиакални символи. Колата се превръща в символ на „Лятото на любовта“.
Но макар невероятно яркият Phantom V на Ленън да е емблематична част от историята на рока, очевидно не всички харесват това. Джони разказва, че възмутена англичанка извикала: „Как смееш да правиш това с Rolls-Royce?“. Преди да удари колата с чадъра си ядосана.
След почти десетгодишна пауза Rolls-Royce Phantom се прероди с представената през 2003-а Series VII. Това е първото поколение на пазара, след като BMW придоби правата върху марката Rolls-Royce, нейното преплетено двойно R лого и емблематичния Spirit of Ecstasy. И първият модел, произведен в новия дом на марката в Гудууд, Западен Съсекс.
Колата успешно възстанови репутацията на британската марка благодарение и връщането на V12 двигателя. Phantom VII се хареса на ново поколение предприемачи, а напоследък и на звезди в социалните медии.
Настоящият Phantom VIII беше пуснат на пазара през 2017 година. Базиран е на нова, специално разработена платформа, снабдена с над 130 кг звукоизолация. Тя включва нови технологии, които правят известното „Вълшебно возене на килим“ на Rolls-Royce още по-забележително. Под капака се намира 6,75-литров V12 двигател с два турбокомпресора, който осигурява изключително мощно представяне, но без видимо усилие.
Днес отделът Bespoke на Rolls-Royce предлага на клиентите практически неограничени възможности за персонализиране, като всеки уникален Phantom е „отражение на въображението, ценностите и наследството на клиента, който го е поръчал“, отбелязва фирмата.
Както казва шефът на Rolls-Royce Motors Крис Браунридж: „Phantom е много повече от автомобил, той се е превърнал в културен феномен, едновременно отразяващ и влияещ на света около него. Още от най-ранните си дни, Phantom е сред най-желаните символи за успех, власт и престиж на световната сцена. Преди всичко, той е средство за лична изява на своя собственик, често превръщайки се в произведение на изкуството – олицетворение на Rolls-Royce Bespoke“.