Бензин, дизел, 4х4, плъг-ин хибрид и 7 места: наследникът на Tiguan Allspace отмята всички точки
Всичко ново е добре забравено старо. С изключение на новия Volkswagen Tayron, защото още дори не бяхме успели да забравим колата, която на практика замества - Tiguan Allspace.
Вижте ВИДЕО от теста ни на новия Volkswagen Tayron:
Абонирайте се за новия ни канал в YouTube тук, за да не пропускате тестове и репортажи.
Старият Allspace излезе от производство преди малко повече от година, така че все още е съвсем пресен в паметта ни. Сега Tayron запълва овакантената за кратко ниша, като обаче предлага доста повече от предшественика си. Германците невинаги са решавали успешно въпросите с жизненото пространство, но в този случай подходът им е много добре обмислен.
Новият Tayron е дълъг 4.80 метра - не само повече от Tiguan Allspace, когото наследява, но повече даже от първото поколение на Volkswagen Touareg и Porsche Cayenne.
Макар да е на същата платформа като Passat и Tiguan, Tayron си има своя собствена архитектура, и с цяла педя по-голямо междуосие. Това дава до 885 литра пространство за багаж, и предостатъчно място вътре за три реда седалки.
Както обикновено в такива случаи, последният ред изглежда повече като място, където да заточите за наказание децата, ако пак са изрисували бялата стена в хола. Но в този случай все пак можете да вместите един висок човек отзад в относително приемлив комфорт... за кратки пътувания. Но основната функция на тази седалка не е да превозва хора, а да умилостиви данъчните.
Спестяването на ДДС щеше да е достатъчно да направи тази кола интересна за българските потребители. Но всъщност Tayron има и доста други козове в своя полза. Във време, когато повечето производители се стараят колкото може повече да ви лишат от правото на избор, тази кола ви дава каталог от цели 7 различни двигателя.
Volkswagen Tayron 2.0 TDI
193 к. с. максимална мощност
400 Нм максимален въртящ момент
221 км/ч максимална скорост
8.0 секунди 0-100 км/ч
|
Базовият е 1.5 турбобензин с мека хибридна система и 150 коня. После идват два двулитрови турбобензина, които могат да се комбинират и със системата 4Motion за задвижване на четирите колела. Има също два плъг-ин хибрида, и накрая идва колата, която тестваме в момента - дизелов 2.0 TDI, който също може да бъде с две степени на мощност, като по-мощната може да бъде с 4х4.
За хора, които изминават над 300 километра седмично, именно добрият стар дизел е най-подходящият избор. Като казваме стар, всъщност този двигател е последен писък на технологиите, особено за пречистване на емисиите. В по-мощната си разновидност развива 193 конски сили, ускорява до 100 километра в час за 8 секунди, и може да тегли до 2.3 тона. Средният разход в смесен цикъл според Volkswagen e около 6.3 литра на 100 км. В нашия тест постигнахме 7 на сто, но при тежък трафик и с много спирания и потегляния.
Нашата кола е и със специалното адаптивно окачване DCC Pro, което използва по два клапана на амортисьор, вместо по един, и за частици от секундата пренастройва колата според особеностите на релефа. Ефектът е доста гладко пътно поведение, което обаче при нужда можете да превърнете и в доста стегнато, ако искате да карате динамично. Не че това е колата, която ще ви се прииска да карате динамично, между нас казано.
Пътното поведение е по-скоро неутрално: Tayron се управлява лесно и завива прецизно, но не подтиква към спортно шофиране. Дори и най-мощният бензин, с 265 конски сили и само 6 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч, не променя това. Усещането, което тази кола внушава, е за успокояваща, комфортна скука.
Първообразът Tiguan е това, което обичаме да наричаме "паркетник" - SUV, който не е предвиден за офроуд и има в някои версии 4х4 просто за повече сигурност и стабилност. Tayron обаче е напълно годен да се движи офроуд, защото минималният просвет тук е над 20 сантиметра. Все пак не очакваме ловците и авантюристите рязко да се пренасочат точно към този автомобил. Всъщност, с оглед на характера му, най-подходящото задвижване за него ни се стори плъг-ин хибридът.
Двата хибрида на пръв поглед не са най-практичният избор, защото те не могат да имат 4х4, и не могат да имат 7 места, тоест не ползват данъчен кредит. Но са напълно логичен избор за хора, които пътуват основно в града и имат къде да ги зареждат. Защото батерията е увеличена до над 19 кВтч нетен капацитет, и е достатъчна за 120 км пробег само на електричество. Което при ежедневния маршрут на 99% от хората означава никога да не зареждат бензин.
И двата плъг-ина ползват един и същи, 1.5-литров бензинов двигател, комбиниран с електромотор и литиево-йонна батерия. В единия случай обаче конските сили са 204, а в другия - 272, което е и най-мощният вариант в цялата гама. Донякъде изненадващо, не е най-скъпият: по-бързият хибрид в най-високото ниво на оборудване е 103 800 лева. Най-богато оборудваният дизел е с 500 лева повече.
Както бихте очаквали, цената е доста по-висока, отколкото беше тази на Tiguan Allspace преди няколко години. Както и всички цени в автомобилния свят. Дизеловата версия започва от около 87,000 лева за България. Това наистина е осезаемо повече от дизеловата версия на близката като технологии Skoda Kodiaq. Само че като оборудване Tayron е значително над Kodiaq.
Даже базовото ниво включва неща като тризонов климатроник, 17-цолови джанти, осветено лого отпред, рейки на покрива, тонирани в зелено стъкла, многоцветно вътрешно осветление, щори на задните стъкла, подлакътник, асистент за автоматично паркиране, камера за задно виждане. Стандартната мултимедия е с почти 13-инчов екран, с два USB порта и аудиосистема с 8 говорителя. В средното ниво на оборудване джантите стават 18 цола, рейките са хромирани, седалките получават отопление и масажна функция, а паркинг асистентът може да запомня и да повтаря точно определени маршрути.
В по-високите версии мултимедията е с 15-инчов екран, достатъчен да задоволи дори китайски клиенти. Системата работи бързо, но все още смятаме за минус пълната липса на физически бутони за неща като климатика. Слава богу, от волана са премахнати сензорните бутони - източник на безкрайна досада за повечето клиенти. Но си остават сензорните плъзгачи за климатика и звука. За щастие гласовият асистент е станал доста по-добър и може да ви спести опипването за плъзгачите в движение. Но за някои неща все още изисква и ръчната ви намеса.
Любопитна новост в Tiguan и Tayron е кръглият контролер със сензор, който може да задава и режимите на шофиране, и да управлява звука на мултимедията.
Има и нещо, по което Tayron се отличава от най-близкия си роднина: стъклата са със специална аудиоизолация, и всъщност салонът е с 4 децибела по-тих от средното за този сегмент.
Предната решетка е различна за различните нива на оборудване
4 децибела не звучи като нещо голямо, но всъщност това е разликата между нормален разговор и шума от центрофугата на пералнята. Между другото без проблем можете да поберете перална машина в багажника на всички версии. Известно ограничение има само при плъг-ин хибрида, където батерията изяжда част от товарното пространство - и не позволява трети ред седалки.
Хибридната версия, естествено, е и най-тежката. Но като цяло, като за размерите си и като за 2025 година, това не е чак толкова тежка кола. Базовата версия е около тон и половина, което общо взето съответства на някои модели на Mini в наши дни. Дори и плъг-ин хибридът остава под два тона.
Накратко, трикът с "добре забравеното старо" не работи за този автомобил. Но фактът, че все още ясно помним предшественика му, е само плюс за новия модел от Волфсбург. Просто защото той определено печели от сравнението.
Още снимки от теста на VW Tayron вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Емблематичният V8 е изчезнал завинаги - но това е само за добро (ВИДЕО)
-
Eлектрическият седан е вече доста по-голям - и със задно предаване (ВИДЕО)
-
Не останаха много малки кросоувъри, които могат да ви предложат двулитров мотор и 4х4