IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Изкуствен интелект променя ограниченията на скоростта на магистрала

Корекциите ще се правят в реално време в зависимост от условията на пътя

Докато депутатите ни гласуват ограничение на скоростта по магистрала до 130 км/час, то по белия свят възложиха решаването на проблема на.. изкуствения интелект. Пилотният проект стартира близо до Барселона - на участък от магистрала AP-7. Там е инсталирана система, която благодарение на AI регулира ограничението на скоростта въз основа на пътните условия.

 
магистрала


По този начин нормалното ограничение на скоростта от 120 км/ч, което е в сила на почти всички испански магистрали, може да бъде намалено, например, при лоши метеорологични условия. Но също така така и увеличено до 150 км/ч, когато е възможно, а шофьорите няма да подлежат на глоба. Целта е ясна  - движението да стане по-гладко и да се подобри безопасността по умен начин, а не катаджиите да залягат по храстите като партизани. 

Идеята се основава на проста концепция: максимално разрешената скорост трябва да отразява това, което се случва на пътя в този момент. Изкуственият интелект непрекъснато анализира голямо количество данни - включително пътните условия, броя на превозните средства в транзит, времето от деня - и определя оптималната скорост. Например, на задръстена магистрала, задаването на твърде ниско ограничение на скоростта може да увеличи тапите. Обратно, по-високата скорост може да позволи на колите да се движат по-бързо и да направи трафика по-плавен. В случай на дъжд или пътни работи обаче ограничението може автоматично да падне доста под нормално предвидените 120 км/ч.


камери


Свикнали с фиксирани ограничения, водачите сега трябва да се адаптират към индикациите, които могат да се променят в реално време. Интелектът сигнализира от електронни табла по пътя. Този първи експеримент на каталунската магистрала може след това да се разпространи до други основни испански комуникационни маршрути. Технологията може дори да интегрира още по-прецизна информация - като състояние на гумите и поведение на водача, използвайки усъвършенствани сензори.


0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До #6 Абсолютно, да, то и сега изглежда като чудо на технологията. Аз бях в емоционален шок от "чудесата" които видях там... Междуградски пътища изцяло осветени през нощта, маркировка абсолютно навсякъде, нито една дупка в асфалта, тунел под воден канал, магистрала под стадион, тир спира пред велосипедист за да му даде предимство, никой не изпреварва на непрекъсната линия, лебеди в каналите, трафика спира за да пресекат шосето лебедите... Аз имах чувството че съм в матрицата, в друга реалност...
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Ние пътища нямаме,вие говорите за AI
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До Ив ( преди 2 месеца )
    Преди 25 години?? Аз живея в Нидерландия от 10 години и си мислех, че това е чудо на технологията. Сега обаче това го има на почти всеки светофар, даже и в малките населени места. Много е удобно. След това е много дразнещо да чакам на празно кръстовище в Белгия, Франция или Германия. Че и в България де.
  • #5
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Ив ( преди 2 месеца )
    Преди 25 години за пръв път посетих Нидерландия, където видях в асфалта вградени датчици които реагират на трафика и ако си на червено и наближиш кръстовище - автоматично ти светва зелено - ако няма други чакащи автомобили. Това беше по околовръстните пътища. Вътрешния трафик се контролираше от малки "кръгови" навсякъде, без нуждата и наличието на светофарни уредби. Ще ги стигнем, ама друг път... ние пътища нямаме дори...
  • #4
    3 rate up comment 3 rate down comment
    до 2 ( преди 2 месеца )
    Което естествено е невярно защото скоростта зависи от трафика ремонтни дейности и тн.
  • #3
    0 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Идеята е добра и беше общо взето крайно време да има такива "динамични ограничения". Колкото до внедрявнато на системата в градско - там е доста по трудно, защото там трябва цялостана система. Пример в София на Орлите (или където се пресичат артерии) ако сложат такава състема, ня вярвам да има подобрение - там трябва решение тип "Лъвов мост" или старта ТВ кула.
  • #2
    21 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 месеца )
    На няколко пъти виждам публикации, че в САЩ експериментират с магистрали без огранияения, по примера на германския аутобан. В няколко европейски страни вече има разрешени 150. Ние си мислим, че с 10 км и 100 кинта ще решим проблема... който никога не е бил в скоростта.
  • #1
    12 rate up comment 3 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 2 месеца )
    подобна система трябва да се внедри първо при светофарите...градския трафик би се облекчил значително... и после по магистралите...