Китай продължава да демонстрира силата си във всеки технологичен (и не само) сектор. Ако най-популярният е автомобилната индустрия, то в областта на инфраструктурата азиатската страна се откроява най-ярко.
Примери много - колосалният асансьор, който позволява на корабите да се движат през планини. Китай обаче продължава да надминава себе си. Последното предизвикателство към законите на физиката и инженерството е това, което скоро ще стане най-високият мост в света. Ако погледнем списъка с рекордьорите в това отношение, Китай е на върха от години. Всъщност, почти всички мостове в топ 10 са в тази страна. Но Huajiang Grand Canyon скоро ще ги надмине.
Това е висящ мост, разположен в провинция Гуейджоу, виси на 625 метра над река Бейпан, като има дължина 2,89 км. Строителството започна през 2021 г. и е планирано да бъде открито през юни тази година. Така ще надмине настоящия рекорд за най-висок мост в света - Duge, който също се намира в Китай.
Височината му от 625 метра е впечатляваща, отдолу може да се побере два пъти Айфеловата кула. Но още по-поразително е, че на Китай са необходими само четири години, за да го построи. За сравнение - един от най-важните и грандиозни мостове в Европа между Австрия и Германия предстои да бъде разрушен и направен наново с разширен капацитет, но работата ще отнеме общо 20 години.
Миналия януари основната структура на Huajiang Grand Canyon беше завършена и Китай отпразнува това. Сега остават довършителни дейности за няколко месеца. Guizhou Transportation Investment Group Co. Ltd. взе проекта и е изправена пред всякакви предизвикателства. Освен строителството на голяма надморска височина, трябва да се вземат предвид и други фактори - вятър, резки промени в температурата, разбира се, издръжливост и безопасност.
В конструкцията му са използвани 439 000 куб. м бетон и 49 000 тона стомана. Но са внедрени и много гениални решения, като например интелигентна система за контрол на температурата на бетона, когато се излива върху конструкцията, за да се предотврати напукването му. Разработена е и тръбопроводна система за изпомпване на бетона на голяма височина и равномерното му изливане.
Друго предизвикателство е задържането на вятъра, особено при инсталирането на главния кабел. Компанията, която отговаря за проекта, привлече помощта на университета Тонгджи. Оттам проучиха поведението на вятъра в реално време. Така строителите взеха подходящи материали за подобряване на устойчивостта, като например галванизирана телена мрежа. Благодарение на наблюдението на вятъра служителите успяха да работят по график.
За да се монтират двата стълба на моста, трябваше да се пробият дълбоко няколко слоя скала и да се монтират дълги стоманени пръти. Така се гарантира целостта на конструкцията в случай на земетресение.
На теория този безпрецедентен инженерен проект ще струва 280 милиона долара, но е трудно да се знае колко реално ще излезе на Китай. Разбира се, когато приключи, това ще бъде поредната демонстрация на сила от тази страна. Похвално, когато фронтът е инженерен.