IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как японците се борят със снега по пътищата

Системата за поливане на улиците е измислена от човека, създал популярен снакс

В северните райони на Япония снеговалежът може да се окаже голям проблем за трафика. Едно решение, което се използва за борба с натрупването на сняг по пътищата, е оборудването шосецу (изчезващ сняг) или юусецу (топящ се сняг) вградено в самите пътища. По време на снежни бури подземни тръби пренасят топла вода до пръскачки, монтирани в асфалта, които след това пръскат водата върху пътя, за да разтопят снега.


Япония


Легендата разказва, че системата шосецу е изобретена от Йосабуро Имаи, основател на Naniwaya Seika, стогодишната сладкарница, за която се твърди, че е изобретила популярния японски оризов снакс „Какино Тане“, който е доста популярно и в България. Имаи живял в град Нагаока, префектура Ниигата, където през някои зими пада до три метра сняг. Идеята му хрумнала една зима, след като забелязал липсата на бялото вещество, където топлата подпочвена вода се просмуква от земята.

Имаи служил в градския съвет на Нагаока и убедил управата да инсталира първата система шосецу на път през 1961 г. Системата използвала вода, загрята от естествената геотермална дейност на Япония, която създава множество вулкани с горещи извори, открити в цялата страна, и е с температура 13-14 градуса по Целзий. Водата се изпомпва отдолу в тръба по дължината на улицата и оборудвана с малки пръскачки.


Япония


Пилотната програма се оказала успешна, подкрепена от силна снежна буря през зимата на 1963 година, която помогнала за разпространението на системата в целия град. Имаи получил патент за системата през 1964 година, но дал правата на града безплатно. Поради съдържанието на желязо във водата, пътищата в Нагаока в крайна сметка станали кафяви, дори в месеците, когато системата шосецу била неактивна. Това се превърнало в уникален аспект на града, който очаровал посетителите.

Разновидности на системата бързо се разпространили в Северна Япония и се използват успешно и до днес. Пръскачките обикновено се монтират по протежение на осевата линия на пътя. Улиците са леко изпъкнали по средата, за да позволят на водата да тече настрани, а центърът обикновено е най-високата точка на напречното сечение на пътя. Подобни водопроводни тръби се използват и за почистване на влакови релси. В някои райони пръскачките дори се включват през лятото за борба с жегата.


Япония


Системата шосецу обаче има и проблеми на някои места. В град Аомори водоснабдяването съдържа морска вода, която води до корозия по превозните средства. В някои райони прекомерното използване на подпочвените води започна да омекотява земята над водоносните хоризонти. В крайна сметка изграждането на язовири и компютъризираното управление на водоснабдяването помогнаха за решаването на тези проблеми.

Разбира се, тръбите и пръскачките трябва да се поддържат, което създава известни разходи за правителството. Като цяло обаче това е ефективна система, която се използва вече над 60 години, разчиства улиците от сняг без използването на сол или увреждащи асфалта агенти, а също така удивлява туристите, които за първи път виждат шосецу в действие.

0 от 500
  • #2
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    А срещу лед, какво пръскат?
  • #1
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    "Улиците са леко изпъкнали по средата, за да позволят на водата да тече настрани,.." - по принцип всички пътища трябва да са с лек наклон на вън за да се стича водата при дъжд - в канавките на междуградските пътища или вканализацията в населените места. А по нашите улици при дъжд се образуват езера:))