McLaren не прави нещата като другите автомобилни компания. За хиперавтомобила W1 например, британците взеха много от конвенционалните хибридни системи и ги изхвърлиха през прозореца. Резултатът е автомобил с мощност 1258 конски сили, който може да се движи на две различни предавки едновременно. Наистина е така.
В хибридно превозно средство с конвенционална трансмисия електромоторът може да бъде директно свързан към ДВГ или да има някакво прекъсващо устройство между двете. При последния вариант, това устройство може да бъде отделен съединител или може просто да бъде преобразувателят на въртящия момент на трансмисията или пакетът на съединителя.
McLaren е използвала няколко различни варианти в хибридите. P1 и Artura имат електромотор пред двойните съединители на трансмисията, но с отделен съединител между двигателя и електромотора. Като изключи този съединител, електромоторът може сам да задвижва колелата. Speedtail също имаше електромотор пред съединителите на трансмисията, но без устройство за прекъсване между него и двигателя и следователно без режим на изцяло електрическо задвижване.
При W1 има електромотор, позициониран след съединителите на трансмисията. Това не е необичайно, но новото е, че този мотор с мощност 342 к.с. работи само през четните предавки. Как става това? "Тук имаме електромотор, монтиран отстрани, зад съединителите, и той се задейства през празно зъбно колело към вал, който се движи извън двата входни вала", обяснява Ричард Джаксън, главният инженер по задвижването на McLaren.
В трансмисията с двоен съединител имате два концентрични вала, един за четните предавки, един за нечетните, и всеки има свой собствен съединител. Двата съединителя живеят концентрично в един съединител. При W1 имате двата входни вала плюс вала на електромотора, всички работещи концентрично - вал във вал във вал. Два синхрона в задната част на трансмисията позволяват избор на нечетни предавки.
„С електромотора имаме избор за ефективно споделяне на предавката с ДВГ, в зависимост от това как задействаме синхроните", обяснява Джаксън. "И двата могат да работят на 2-ра, 4-та, 6-та, 8-ма, но, ако искаме да преминем с ДВГ на 3-та предавка, все още имаме избор електромоторът да е на 2-ра или 4-та в зависимост от синхроните", добавя Джаксън.
Когато двигателят работи на на нечетна предавка, съединителят на четните предавки се изключва. Но тъй като електромоторът подава мощност след главните съединители, той все още преминава през тези четни предавки. Със синхроните автомобилът дори избира на коя предавка да минава моторът.
Джаксън казва, че тази система има множество предимства. Например, поставянето на двигателя след съединителите позволява по-голям въртящ момент, тъй като ограничаващият фактор е фрикционният материал на съединителите. С четири съотношения, с които да работи електромоторът, може да получите голямо умножаване на въртящия момент в по-ниските съотношения, ако искате много електрическо усилване, или да използвате едно от по-високите съотношения за по-добра ефективност и по-тиха работа. Има и сценарии, при които може да преминавате през предавките с двигателя, но да държите електромотора в постоянно съотношение, за да осигурите постоянна мощност на задните колела.
„Това ни дава много възможности, но също така и главоболия по отношение на коя е най-добрата стратегия, когато имате тази екстра, тази допълнителна степен на свобода за електромотора и ДВГ", посочва Джаксън. Инженерите на McLaren работят върху това. Някои комбинации от предавки не са възможни поради начина, по който работят синхроните. Джаксън обаче описва сценарии, при които държите двигателя на 3-та предавка, докато електромоторът е на 2-ра или 4-та, и друг, при който двигателят е на 5-та, а електромоторът е на 8-ма. А когато двигателят е на четна предавка, той ще работи на същата, на която е и електромоторът.