IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Maserati GT2 Stradale: тествахме най-новата суперкола в света

2.8 секунди от нула до сто, 324 км/ч, тегло като на Mini Cooper - и никаква електрификация (ВИДЕО)

Стив Джобс, мисля, беше казал, че тайната за успеха в бизнеса е да оставаш винаги гладен. Точно като хората в Maserati. които преди няколко години създадоха MC20, уж върховната суперкола за XXI век. После тя им се стори недостатъчна и затова направиха състезателната GT2, която им донесе 16 пол-позишъна и 12 победи в GT2 сериите. Тази кола на практика възроди славната състезателна традиция на Maserati, започната преди точно един век, и навлече на италианските инженери единодушното възхищение на фенове и експерти.
  
    
Вижте ВИДЕО от теста на Maserati GT2 Stradale:
 
  
             
Очевидно обаче и това не ги е задоволило напълно, защото сега се появява нова версия: GT2 Stradale. Това е модификация на състезателната кола, с която имате легалното право да отидете и до мола. Не че ще ви се иска да го направите.
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
         
GT2 Stradale използва същото свръхолекотено шаси от въглеродни влакна като състезателния автомобил. Оттам идва и предният капак. Добавени са нови въздушни отвори - за по-добра аеродинамика и за охлаждане на внушителните спирачки. Отзад имате уголемен дифузьор, създаващ допълнителна сила на притискане при високи скорости. Вратите тип "пеперуда" завършват облика на модерна суперкола. Но най-важната черта на GT2 Stradale не се вижда от пръв поглед. Тя остава скрита, но не под предния капак като при простосмъртните автомобили, а отзад.
  
    
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
           
Някога митичното Maserati МС12, близнакът на Ferrari Enzo, имаше истински V12 с 6 литра обем. Тук двигателят е наполовина - и като обем, и като цилиндри. Но е с 10 конски сили по-мощен.
     
 

Maserati GT2 Stradale

640 к. с. максимална мощност

720 Нм максимален въртящ момент

2.8 секунди 0-100 км/ч

324 км/ч максимална скорост

Конкуренти като Ferrari и Lamborghini се насочиха към електрификацията, за да приспособят машините си към новите стандарти за емисии. Maserati избра друг път: GT2 Stradale е една от последните суперколи на пазара, които не разчитат дори на мека хибридна система. Италианците могат да си го позволят, защото успяха да решат една от най-сложните технологични задачи при двигателя с вътрешно горене.

Ако надникнете през задното стъкло, ще видите кулминацията на една история, която продължава повече от век и половина, още от времената на Николаус Ото и Карл Бенц. Nettuno, сърцето на GT2 Stradale, е апотеозът на двигателя с вътрешно горене.
  
    
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
         
Апотеоз идва от древногръцки и означава обожествяване: може и да ви се стори малко силна дума за купчина метални компоненти. Но от инженерна гледна точка Nettuno - италианското име на бога Нептун - е наистина смайващо постижение. В сърцето му е технологията за предкамерно възпламеняване, създадена първоначално за Формула 1. И други компании са я използвали в миналото, но само за състезателни двигатели с кратък живот. В Maserati първи измислиха начин да я направят надеждна и за ежедневно ползване.
   
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
           
"Предкамерата" тук е малка кухина над всеки от цилиндрите, в която се впръсква миниатюрно количество гориво. Спомагателната свещ го запалва и после пламъците се отвеждат към горивната камера, където светкавично се разпространяват и запалват горивната смес едновременно навсякъде. Резултатът е много ефикасно и бързо изгаряне - с около една трета по-бързо, отколкото в нормалните двигатели. А ефикасното изгаряне означава повече мощност: в този случай, 213 конски сили за всеки литър работен обем.
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
        
Когато обаче не ви трябват чак толкова коне, предкамерното запалване се изключва и двигателят си работи по конвенционалния начин. Което позволява среден разход от 11.6 литра на 100 км по WLTP. Но за целта трябва да карате благовъзпитано, което в този автомобил е възможно само в три случая: ако страдате от ишиас, от лумбаго или от тъща на дясната седалка.
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
 
         
Пътищата на южна Испания са отлично място да тестваме тази кола в цивилни условия. За което помага малко и фактът, че ние сме първата група от международния тест, и местната полиция все още не е надушила какво се случва.

Най-впечатляващото в тази Stradale е колко кротка и възпитана може да бъде, когато не бързате за никъде. Даже в градски условия, в тежкия трафик около Марбея, тя се чувства комфортна и незатормозяваща.
  
     
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
           
Стандартните седалки са много удобни, а дори и карбоновите черупки във върховия Performance пакет няма да ви измъчат прекалено. Багажникът побира спокойно една по-голяма чанта. Интериорът ясно показва, че тази кола произлиза от състезанията, където лекотата е религия. Но въпреки това не е прекалено спартански: имате си автоматичен климатик, съвременна мултимедия със сензорен дисплей, даже безжично зарядно за смартфон. Поддържат се Android Auto и CarPlay, а също и Amazon Alexa. Е, вместо дръжки на вратите имате ивици текстил, а кожените тапицерии са заменени от по-лека алкантара. Но като цяло GT2 Stradale е комфортно място.
  
    
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
     
Бутоните за запалване и launch control са върху волана. На карбоновата централна конзола има два бутона за управление на предавките - плюс планките зад волана за ръчно превключване. Има и един контролер за режимите на шофиране. Те са четири: за мокра настилка, GT - това е стандартната настройка, Sport и, за по-смелите, Corsa, което значи писта. Ако изберете пакета Performance, Corsa се разделя на четири подрежима според това колко склонни сте към самоубийство.
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
        
Но засега трябва да го даваме по-кротко. Това, което много от вас не знаят, е, че Европейският съюз, успоредно със стандартите за вредни емисии, непрекъснато затяга и стандартите за шум.  Което не е особено добра новина за суперколите, където шумът е едно от най-ценните качества.

Със специалната конструкция на стоманения ауспух инженерите на Maserati са успели да вкарат това чудовище в легалния таван от 72 децибела. Като екстра можете да си поръчате титанов ауспух, който няма филтър за твърди частици и изобщо не се опитва да пази тишина между 14:00 и 16:00 часа. Но натовареният трафик из Андалусия не ни позволява кой знае какви волности, въпреки ефектните завои.
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
        
Най-хубавото е, че този живописен път всъщност ни отвежда към "Алберто Аскари", една от най-интересните състезателни писти в Европа. Докато стигнем, можем да поразсъждаваме още защо това Maserati изглежда толкова необичайно в днешния свят. 640 конски сили не звучат шокиращо - напоследък се нагледахме на електрически хиперколи с по 1000, 2000 и даже повече. Но GT2 Stradale ги извлича само чрез вътрешно горене, и ги предава на пътя само със задно предаване.
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
         
Освен всичко, тази кола се отличава от своите електрифицирани "конкуренти" с още нещо много важно: теглото. GT2 Stradale тежи 1365 кг, точно колкото актуалния MINI Cooper с бензинов двигател. Лекото шаси върви в комплект с керамични спирачки от ново поколение, разработени съвместно с Brembo. Изискват малко привикване, защото се задействат късно и след сериозен натиск върху педала. Но работят безукорно.
  
  
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
          
Няма никакви хардуерни промени по двигателя - Nettuno е напълно способен да даде и повече мощност само със софтуерни корекции. Онова, което е драматично променено, е аеродинамиката. При скорости над 250 км/ч тази кола създава сила на притискане от 500 килограма. Близо четири пъти повече от МС20.

На 5.4-километровата писта "Аскари", построена от един холандски ентусиаст, най-после можем да пробваме и пакета Performance - макар и под зоркия поглед на инструктора, който се грижи трите тестови коли да оцелеят и за следващите групи. Струвало си е чакането: GT2 Stradale се държи фантастично. Състезателното окачване, с двойни вилки и отпред, и отзад, позволява някои палави движения в завоите, но без излишни рискове. 
  
   
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
          
Сцеплението е на съвсем различно ниво от почти всяка друга кола, която съм тествал. За което заслуга има и специалното състезателно окачване, и внимателно постигнатият баланс в тежестта 40 на 60% между предната и задната ос, но немалък принос имат и гумите - полусликове от Michelin, разработени специално за GT2 Stradale.

Италианците са сменили и софтуера на скоростната кутия - осемстепенен автомат с два мокри съединителя. Постигнали са бързи и адекватни реакции. До такава степен, че не се изкушаваме да останем в ръчен режим. Тук най-после Nettuno си показва мускулите.
  
    
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
          
Тези 2.8 секунди от 0 до 100 км/ч щяха да звучат сензационно преди десетилетие. Днес има и доста по-бързи машини - но почти всички те са електрифицирани, с 4х4 и с теглото на стадо мамути. Докато нашето Stradale залага на лекота и задно предаване. Като в доброто старо време. И въпреки това тази кола е в една и съща лига с Porsche 918 Spyder, с Ferrari La Ferrari, и е с почти секунда по-бърза от митичното Ferrari Enzo.

Освен това е също толкова рядка: Maserati ще произведе само 914 бройки в чест на паметната 1914 година, когато петима братя решават да основат нова автомобилна работилница в Болоня. Сами се досещате, че лимитираната серия и множеството доработки се отразяват и на цената: GT2 Stradale започва от около 310,000 евро - с 60-70 хилядарки повече от MC20. 
  
    
Maserati GT2 Stradale, тест драйв
  
        
Логично е да се запитате заслужава ли си разликата, при положение, че и "обикновеното" MC20 е всъщност много необикновена кола. Аз лично си мисля, че си заслужава. Защото ако МС20 е създадено е за онези, чиято цел в живота е да паркират пред казиното в Монте Карло, GT2 Stradale е за хората, които искат само едно: да карат.
  
  
Още снимки от теста на GT2 Stradale вижте в ГАЛЕРИЯТА: