Стив Джобс, мисля, беше казал, че тайната за успеха в бизнеса е да оставаш винаги гладен. Точно като хората в Maserati. които преди няколко години създадоха MC20, уж върховната суперкола за XXI век. После тя им се стори недостатъчна и затова направиха състезателната GT2, която им донесе 16 пол-позишъна и 12 победи в GT2 сериите. Тази кола на практика възроди славната състезателна традиция на Maserati, започната преди точно един век, и навлече на италианските инженери единодушното възхищение на фенове и експерти.
Вижте ВИДЕО от теста на Maserati GT2 Stradale:
Очевидно обаче и това не ги е задоволило напълно, защото сега се появява нова версия: GT2 Stradale. Това е модификация на състезателната кола, с която имате легалното право да отидете и до мола. Не че ще ви се иска да го направите.
GT2 Stradale използва същото свръхолекотено шаси от въглеродни влакна като състезателния автомобил. Оттам идва и предният капак. Добавени са нови въздушни отвори - за по-добра аеродинамика и за охлаждане на внушителните спирачки. Отзад имате уголемен дифузьор, създаващ допълнителна сила на притискане при високи скорости. Вратите тип "пеперуда" завършват облика на модерна суперкола. Но най-важната черта на GT2 Stradale не се вижда от пръв поглед. Тя остава скрита, но не под предния капак като при простосмъртните автомобили, а отзад.
Някога митичното Maserati МС12, близнакът на Ferrari Enzo, имаше истински V12 с 6 литра обем. Тук двигателят е наполовина - и като обем, и като цилиндри. Но е с 10 конски сили по-мощен.
640 к. с. максимална мощност 720 Нм максимален въртящ момент 2.8 секунди 0-100 км/ч 324 км/ч максимална скорост |
Конкуренти като Ferrari и Lamborghini се насочиха към електрификацията, за да приспособят машините си към новите стандарти за емисии. Maserati избра друг път: GT2 Stradale е една от последните суперколи на пазара, които не разчитат дори на мека хибридна система. Италианците могат да си го позволят, защото успяха да решат една от най-сложните технологични задачи при двигателя с вътрешно горене.
Ако надникнете през задното стъкло, ще видите кулминацията на една история, която продължава повече от век и половина, още от времената на Николаус Ото и Карл Бенц. Nettuno, сърцето на GT2 Stradale, е апотеозът на двигателя с вътрешно горене.
Апотеоз идва от древногръцки и означава обожествяване: може и да ви се стори малко силна дума за купчина метални компоненти. Но от инженерна гледна точка Nettuno - италианското име на бога Нептун - е наистина смайващо постижение. В сърцето му е технологията за предкамерно възпламеняване, създадена първоначално за Формула 1. И други компании са я използвали в миналото, но само за състезателни двигатели с кратък живот. В Maserati първи измислиха начин да я направят надеждна и за ежедневно ползване.
"Предкамерата" тук е малка кухина над всеки от цилиндрите, в която се впръсква миниатюрно количество гориво. Спомагателната свещ го запалва и после пламъците се отвеждат към горивната камера, където светкавично се разпространяват и запалват горивната смес едновременно навсякъде. Резултатът е много ефикасно и бързо изгаряне - с около една трета по-бързо, отколкото в нормалните двигатели. А ефикасното изгаряне означава повече мощност: в този случай, 213 конски сили за всеки литър работен обем.
Когато обаче не ви трябват чак толкова коне, предкамерното запалване се изключва и двигателят си работи по конвенционалния начин. Което позволява среден разход от 11.6 литра на 100 км по WLTP. Но за целта трябва да карате благовъзпитано, което в този автомобил е възможно само в три случая: ако страдате от ишиас, от лумбаго или от тъща на дясната седалка.
Пътищата на южна Испания са отлично място да тестваме тази кола в цивилни условия. За което помага малко и фактът, че ние сме първата група от международния тест, и местната полиция все още не е надушила какво се случва.
Най-впечатляващото в тази Stradale е колко кротка и възпитана може да бъде, когато не бързате за никъде. Даже в градски условия, в тежкия трафик около Марбея, тя се чувства комфортна и незатормозяваща.
Стандартните седалки са много удобни, а дори и карбоновите черупки във върховия Performance пакет няма да ви измъчат прекалено. Багажникът побира спокойно една по-голяма чанта. Интериорът ясно показва, че тази кола произлиза от състезанията, където лекотата е религия. Но въпреки това не е прекалено спартански: имате си автоматичен климатик, съвременна мултимедия със сензорен дисплей, даже безжично зарядно за смартфон. Поддържат се Android Auto и CarPlay, а също и Amazon Alexa. Е, вместо дръжки на вратите имате ивици текстил, а кожените тапицерии са заменени от по-лека алкантара. Но като цяло GT2 Stradale е комфортно място.
Бутоните за запалване и launch control са върху волана. На карбоновата централна конзола има два бутона за управление на предавките - плюс планките зад волана за ръчно превключване. Има и един контролер за режимите на шофиране. Те са четири: за мокра настилка, GT - това е стандартната настройка, Sport и, за по-смелите, Corsa, което значи писта. Ако изберете пакета Performance, Corsa се разделя на четири подрежима според това колко склонни сте към самоубийство.
Но засега трябва да го даваме по-кротко. Това, което много от вас не знаят, е, че Европейският съюз, успоредно със стандартите за вредни емисии, непрекъснато затяга и стандартите за шум. Което не е особено добра новина за суперколите, където шумът е едно от най-ценните качества.
Със специалната конструкция на стоманения ауспух инженерите на Maserati са успели да вкарат това чудовище в легалния таван от 72 децибела. Като екстра можете да си поръчате титанов ауспух, който няма филтър за твърди частици и изобщо не се опитва да пази тишина между 14:00 и 16:00 часа. Но натовареният трафик из Андалусия не ни позволява кой знае какви волности, въпреки ефектните завои.
Най-хубавото е, че този живописен път всъщност ни отвежда към "Алберто Аскари", една от най-интересните състезателни писти в Европа. Докато стигнем, можем да поразсъждаваме още защо това Maserati изглежда толкова необичайно в днешния свят. 640 конски сили не звучат шокиращо - напоследък се нагледахме на електрически хиперколи с по 1000, 2000 и даже повече. Но GT2 Stradale ги извлича само чрез вътрешно горене, и ги предава на пътя само със задно предаване.
Освен всичко, тази кола се отличава от своите електрифицирани "конкуренти" с още нещо много важно: теглото. GT2 Stradale тежи 1365 кг, точно колкото актуалния MINI Cooper с бензинов двигател. Лекото шаси върви в комплект с керамични спирачки от ново поколение, разработени съвместно с Brembo. Изискват малко привикване, защото се задействат късно и след сериозен натиск върху педала. Но работят безукорно.
Няма никакви хардуерни промени по двигателя - Nettuno е напълно способен да даде и повече мощност само със софтуерни корекции. Онова, което е драматично променено, е аеродинамиката. При скорости над 250 км/ч тази кола създава сила на притискане от 500 килограма. Близо четири пъти повече от МС20.
На 5.4-километровата писта "Аскари", построена от един холандски ентусиаст, най-после можем да пробваме и пакета Performance - макар и под зоркия поглед на инструктора, който се грижи трите тестови коли да оцелеят и за следващите групи. Струвало си е чакането: GT2 Stradale се държи фантастично. Състезателното окачване, с двойни вилки и отпред, и отзад, позволява някои палави движения в завоите, но без излишни рискове.
Сцеплението е на съвсем различно ниво от почти всяка друга кола, която съм тествал. За което заслуга има и специалното състезателно окачване, и внимателно постигнатият баланс в тежестта 40 на 60% между предната и задната ос, но немалък принос имат и гумите - полусликове от Michelin, разработени специално за GT2 Stradale.
Италианците са сменили и софтуера на скоростната кутия - осемстепенен автомат с два мокри съединителя. Постигнали са бързи и адекватни реакции. До такава степен, че не се изкушаваме да останем в ръчен режим. Тук най-после Nettuno си показва мускулите.
Тези 2.8 секунди от 0 до 100 км/ч щяха да звучат сензационно преди десетилетие. Днес има и доста по-бързи машини - но почти всички те са електрифицирани, с 4х4 и с теглото на стадо мамути. Докато нашето Stradale залага на лекота и задно предаване. Като в доброто старо време. И въпреки това тази кола е в една и съща лига с Porsche 918 Spyder, с Ferrari La Ferrari, и е с почти секунда по-бърза от митичното Ferrari Enzo.
Освен това е също толкова рядка: Maserati ще произведе само 914 бройки в чест на паметната 1914 година, когато петима братя решават да основат нова автомобилна работилница в Болоня. Сами се досещате, че лимитираната серия и множеството доработки се отразяват и на цената: GT2 Stradale започва от около 310,000 евро - с 60-70 хилядарки повече от MC20.
Логично е да се запитате заслужава ли си разликата, при положение, че и "обикновеното" MC20 е всъщност много необикновена кола. Аз лично си мисля, че си заслужава. Защото ако МС20 е създадено е за онези, чиято цел в живота е да паркират пред казиното в Монте Карло, GT2 Stradale е за хората, които искат само едно: да карат.
Още снимки от теста на GT2 Stradale вижте в ГАЛЕРИЯТА: