IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как да се грижим правилно за DPF филтъра?

Няколко важни неща, с които собственици на дизелови модели трябва да бъдат наясно

Правилната грижа за DPF-филтъра ви позволява да избегнете значителни разходи за ремонт и да поддържате стабилна работа на двигателя. Ако притежавате модерен дизелов автомобил, почти сигурно е, че вашият автомобил е оборудван с дизелов филтър за твърди частици (DPF - Diesel Particulate Filter).


DPF филтър


Този филтър играе важна роля за намаляване на нивото на вредни емисии в атмосферата, като улавя твърди частици сажди, които се образуват при изгарянето на горивото. Ефективната му работа обаче е възможна само при правилна грижа и редовна поддръжка.

Предназначение и принцип на действие на DPF филтъра

Филтърът за твърди частици в дизеловите автомобили служи като бариера, която улавя частиците сажди, предотвратявайки навлизането им в атмосферата. При нормална работа филтърът е способен да се самопочиства чрез изгаряне на натрупаните частици при високи температури – този процес се нарича регенерация.

Има два основни вида регенерация:

Пасивна регенерация - възниква естествено по време на шофиране с висока скорост, когато температурата на отработените газове достигне необходимото ниво (над 600°C).

Активна регенерация - задейства се от електрониката на автомобила, когато филтърът достигне критично ниво на запушване, и включва впръскване на допълнително гориво за повишаване на температурата в изпускателната система.

Въпреки това, в градския цикъл на работа на автомобила, регенерацията често не завършва или изобщо не може да започне. Това води до постепенно запушване на DPF филтъра и до неговата повреда.

Признаци на запушен DPF филтър

Важно е да откриете навреме проблеми с филтъра за твърди частици, за да избегнете скъпи ремонти. Основните признаци на замърсяване на филтъра са:

Намалена мощност на двигателя.

Повишен разход на гориво поради повишено съпротивление в изпускателната система.

Появата на индикатора за неизправност на DPF филтъра на арматурното табло.

Повишено отделяне на дим.

Преминаване на двигателя в авариен режим с ограничение на мощността.


DPF филтър


Ако не реагирате навреме на тези сигнали, филтърът може да се задръсти напълно, което ще наложи неговата подмяна.

Защо е важно да се грижим за DPF филтъра?

Освен че намалява въздействието на автомобила върху околната среда, работещият DPF филтър позволява:

Да осигурете правилна работа на двигателя без загуба на мощност.

Да намалете разходите за гориво чрез правилно отстраняване на отработените газове.

Да предотвратите скъпи ремонти или замени на въпросния филтър

Заслужава да се отбележи, че премахването на DPF филтъра не е най-доброто решение на проблема. Физическото му премахване изисква и флашване на блока за управление на автомобила, превръщането му от екологичен стандарт Евро-4 или Евро-5 в Евро-3, което е свързано и със значителни финансови.

Начини за грижа за DPF филтъра

За да удължите живота на филтъра за твърди частици и да избегнете проблеми, се препоръчва да следвате няколко прости правила:

Редовно проверявайте състоянието на филтъра - периодичната диагностика в сервиз ще помогне да се идентифицират проблемите на ранен етап.

Използвайте висококачествено дизелово гориво - нискокачественото гориво съдържа повече сяра и други примеси, които допринасят за бързото запушване на филтъра.

Извършете превантивно почистване - използвайте специални добавки, които спомагат за ефективно изгаряне на сажди и намаляване на натрупването на отлагания.

Следвайте правилния стил на шофиране - от време на време си струва да излизате на магистралата и да поддържате стабилна скорост, което допринася за естественото самопочистване на филтъра.

Сменяйте редовно маслото на двигателя - висококачественото масло с правилните допуски намалява образуването на сажди и помага на филтъра да издържи по-дълго.

Какво да направите, ако DPF филтърът е запушен?

Ако дизеловият филтър за твърди частици на вашия автомобил вече е замърсен, има няколко варианта за решаване на проблема. Един от най-ефективните и в същото време рентабилни методи е химическото почистване, което ви позволява да върнете DPF филтъра към пълноценна работа, без да е необходима скъпата му подмяна. Това става с специалицираните DPF добавки.

Съвременните добавки спомагат за поддържането на филтъра за твърди частици чист, без да е необходимо скъпо обслужване. Добавката за защита на DPF филтъра има редица предимства:

Подобрява процеса на изгаряне на сажди.

Предотвратява запушването на филтъра.

Намалява емисиите на вредни вещества.

0 от 500
  • #16
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    8 години карах 2.0 ТДИ 177 коня на ФВ купен на 1година на 30х км. От 30 до 155х км никакви проблеми с ДПФ градското ми каране до пандемията беше 15-20 км на ден. На 140х км смених дюзи но това беше единствения голям ремонт за 8 години и тези км, дори биалетки не бяха сменяни.Нямаше АДблу но въпреки всичко си искарах стикер за зони с ниски емисии за Германия.
  • #15
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Чичо Коьло ( преди 1 месец )
    Най-лесния начин да разбереш кога е в регенерация е, ако спреш двигателя и чуеш вентилаторите на двигателя да продължават да работят!!! 100% си прекъснал регенерация. Палиш пак и отиваш 20тина минути на разходка за 20тина минути
  • #14
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Прав е адвоката, карам едно служебно Ивеко. Производителят казва че най-лошото е да изключиш двигателя докато регенерира, но не те предупреждава кога е този режим и е много т.по да спреш пред клиент и да чуя как филтъра/ауспуха дудне и трябва да ида да направя едно кръгче.
  • #13
    12 rate up comment 16 rate down comment
    4motion.bg ( преди 1 месец )
    Дпф филтъра е нещо което е измислено от производителите на автомобила за да може на всеки 100 000км средно да бъде подменян и да печелят по средно 2000 на автомобил
  • #12
    37 rate up comment 6 rate down comment
    Адвоката ( преди 1 месец )
    Всичко това е вярно,но ако светваше индикатор на таблото кога е задействана регенерацията щеше да е много по лесно да си поддържаме ДПФ -а чист.
  • #11
    7 rate up comment 22 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    А най-лесно е да го махнеш или да сложиш спортен DPF. А пък още по-лесно е да не караш дизел :D
  • #10
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Добавките са препоръчителни при филтри със запушвания от сажди,когато автомобила се използва предимно в градски условия.При автомобили с голям пробег запушванията са с пепел,където използването на добавки не решава проблема и е излишно пилеене на средства. В тези случаи единственото решение е машинно почистване от професионалист.Препоръчително е профилактично пране на DPF след пробег над 200 000 км.или при първо предупреждение(светещ чек).Не бива да се управлява дълго след това.
  • #9
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 1 месец )
    Та ето няма перфектен автомобил- за градско не взимай дизел, за магистрала не взимай електричка или хибрид..... ето за това е спорната "много"скусия.....Няма перфектен автомобил за всяка една ситуация, съобразяваш се с най-честата употреба и нужди, или имаш две коли - еликтричка и голям дизел!!!
  • #8
    9 rate up comment 24 rate down comment
    Митбъстър=идиот ( преди 1 месец )
    DPF филтъра на Тесла е перфектен. Статистически е доказано.
  • #7
    28 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    За да решиш проблема с DPF сложи добавки... и си прецакай дюзите. Гениално! Ако караш по 5 км градско не си купувай дизел! Ето това е решението!