Тази година се навършват пет десетилетия, откакто Honda пусна своя GL1000 Gold Wing. Легендарният мотоциклетът, с който японците постигнаха максималния възможен комфорт и най-приятните пътувания на две колела.
Зародишът на този емблема е през 1972 година, когато фирмата възлага на Соичиро Иримахири, шеф на дизайна на състезателни двигатели на Honda през 60-те години на миналия век, да създаде мотоциклет тип Grand Touring за дълги разстояния. Резултатът е M1, прототип, който се пази в дълбока тайна. Машината има шест цилиндъра в боксерно разположение, чиято мощност се предава към задното колело посредством кардан.
Три години по-късно - GL1000 Gold Wing най-накрая вижда бял свят. Двигателят е свит до 999 кубика, има четири цилиндъра. Но японският мотоциклет постига комбинация от скорост и комфорт, тотално непозната дотогава. Само една година по-късно е създадено първото специално издание , а през 1979-а Honda открива първия си завод в Северна Америка. Ясно защо - 80% от търсенето на този туристически мотоциклет идва от Съединените щати.
През 1980 година получава двигател, увеличен до 1085 cc, а междуосието му е удължено. Пътните му възможности са подобрени благодарение на стандартното вграждане на обтекател, багажници, горна кутия и пневматично окачване.
LCD инструментите пристигат през 1982-а плюс радиото и въздушният компресор. По това време все още се произвежда версия GL1200 без обтекател, но производството й спира. Пак през 1982-а идва GL 1200 Limited Edition, истински звяр. Той вече включва впръскване на гориво, четири високоговорителя, круиз контрол, самонивелиращо се задно окачване и бордов компютър. Повтаряме годината - 1982-а!
Шест по-късно се появява изцяло нов GL1500 Gold Wing, резултат от най-доброто от това, което 15-те различни прототипа предлагат. Така този шестцилиндров мотоциклет доминира в луксозния сегмент повече от десетилетие.
През 2001 година се появява GL1800 Gold Wing с шестцилиндров боксер двигател, закрепен към алуминиево шаси. Налице са още 20 иновации от Масанори Аоки като главен дизайнер, който дотогава е разработвал спортни мотоциклети. „Моята работа е да внеса по-голямо забавление в Gold Wing с вида на ускорението и управлението, които хората обикновено свързват със спортните машини“, признава японецът.
Пет години по-късно, Honda добави първата в света въздушна възглавница към сериен двигател. Пипна и малки неща, засягащи циферблата на часовника. Остана непроменен до 2011-а., когато капацитетът му за съхранение беше увеличен до 150 литра. За маниаците се появи нова аудио система с шест високоговорителя .
24 месеца по-късно Honda изненадаха, като пуснаха съкратено Gold Wing с персонализирана визия. Това беше F6B , който година по-късно еволюира в F6C .
И последната версия, която видяхме, беше 2018 FL180 Gold Wing , с изцяло нов двигател и рама , електронен ускорител, нова шестстепенна трансмисия или опционална 7-степенна DCT, ново предно окачване и намалено тегло до 48 кг.
Легендата продължава! През второто тримесечие наследникът ще пристигне във версиите GL 1800 Gold Wing, GL 1800 Gold Wing Tour DCT airbag и GL 1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary DCT Airbag. Всички те разполагат с ексклузивни цветове и емблеми (на 50-ата годишнина), подобрена свързаност и функции за забавление и отговарят на изискванията на Euro5.
Цените все още не са обявени, но едва ли ще има огромна разлика от настоящите - около 31 000 евро за версията DCT и 41 100 за Tour.