След появилите си слухове от миналата седмица идва потвърждението - да, Volkswagen разговаря с китайски производител на автомобили за евентуална продажба на заводи в Германия. Това беше признато от главния изпълнителен директор на компанията Оливер Блуме, според когото все още не е взето окончателно решение по въпроса.
„Винаги е добре, когато чужди компании инвестират в Европа. Ние имаме тясно сътрудничество с Китай и имаше разговори по темата, но няма конкретни решения“, коментира Блуме по време на конференция в Берлин.
Volkswagen вече взе решение да не съкращава служители и да не изоставя фабриките на Стария континент, но въпреки това бъдещето на заводите в Дрезден и Оснабрюк е несигурно. От компанията вече обявиха, че разглеждат „алтернативна глобална концепция“ за завода в Дрезден, докато в в Оснабрюк целта е да се „развие бъдеща икономическа перспектива за местоположението".
Кой обаче може да бъде партньор на Volkswagen? Германската VW Group има участие в три съвместни предприятия в Китай - със SAIC, FAW и JAC, а също така притежава дял в Xpeng. Всички те не произвеждат автомобили в Европа, но на фона на митата, наложени от Европейската комисия на китайските компании, със сигурност биха се възползвали от наличието на база на Стария континент. На свой ред, VW Group може да получи достъп до обширното ноу-хау на партньора в областта на електрическите задвижвания.
Също така според слуховете вече е имало първоначални преговори между страните, като заводът в Емден (където се произвеждат Volkswagen ID.4 и ID.7) е в центъра на дискусията, но е отхвърлен поради структура на разходите, която не би удовлетворила китайския производител.
В същото време медиите в Германия съобщават, че въпреки обещанията за запазване на заводите и работниците в тях, Volkswagen ще трябва да намали сериозно производствения капацитет. А това ще доведе до премахване на 35 000 работни места в компанията между 2025 и 2030 година.
Предвиденото намаляване на капацитета със 734 000 превозни средства годишно засяга обектите във Волфсбург (-400 000 единици от 800 000), Цвикау (-180 000 от 360 000), Хановер (100 000 от 200 000), Дрезден (-27 000 от 27 000 до края на 2025). Бъдещето на последния завод все още не е решено. И накрая, в Оснабрюк - обект, за който все още не е взето официално решение, също ще се наложи производството да спадне до нула (-27 000) до 2027.