fallback

Учени откриха как да се отървем завинаги от задръстванията

Професори от университета в Тренто се фокусират върху поведението на мравките (ВИДЕО)

Мравките са широко известни със своето високо организирано социално поведение и отдавна вдъхновяват учените за нови изследвания. По-специално вниманието им беше привлечено от прости решения на сложни проблеми, сега учените смятат, че мравките са в състояние да помогнат на хората да разрешат един от най-неотложните проблеми на съвременния свят - задръстванията.

В ново проучване, публикувано в PHYS.org, двама професори от университета в Тренто се фокусират върху разбирането на поведението на мравките - учените се опитват да разберат как насекомите успяват да се движат по подреден начин, без спирания и прекъсвания, дори в големи количества.

Според Марко Гериери, професор, специализиращ пътна и железопътна инфраструктура в катедрата по гражданско и екологично инженерство, и съавтор на изследването, мравките са едни от малкото видове на Земята, които могат да се справят с двупосочния трафик, подобен на този по градски улици и кръстовища. Но за разлика от хората, мравките успяват да се движат гладко и без задръствания.

По време на изследването учените наблюдават 30-сантиметрова следа от мравка, което е еквивалентно на 100 дължини на тялото на всяка мравка. Екипът анализира кадрите с помощта на алгоритми за обучение и проследява движенията на отделните индивиди, картографирайки техните траектории, скорости, потоци и плътности.

Известно е, че мравките следват следи от феромони, маркирани от мравката водач. Насекомите се движат в колони с малки пропуски и без изпреварване. Според професор Хериери тази тактика вероятно би могла да бъде полезна и при хората.

Екипът вярва, че бъдещите системи за трафик на автономни превозни средства могат да бъдат вдъхновени от поведението на мравките. Учените също смятат, че подобно на мравките, които комуникират с помощта на феромони, свързаните и автоматизирани превозни средства в бъдеще вероятно биха могли да използват напреднали комуникационни технологии, за да комуникират помежду си и да управляват пътната инфраструктура.

Предполага се, че подобен подход може да помогне на учените да формират координирани конвои, движещи се с висока скорост в тясно разположени успоредни ленти. Авторите на изследването смятат, че това може да подобри ефективността на движението по пътищата и също така е вероятно да помогне за намаляване на вредните емисии.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Основния проблем по магистралите когато има тежък трафик е именно изпреварванията. Някой вижда уж, че другото платно се движи малко по-бързо, навира се в дупка между 2 коли, съответно задната кола намалява, след нея малко повече и се започва верижна реакция. Виждал съм в Германия по А7, 3 ленти много трафик, като караш в обратната посока трафика става все по-бавен и в един момент напълно спират, а дори няма катастрофа или препядствие. Другия проблем са камионите, особено изпреварван по нагорнище
  • #2
    Шофьор ( преди 10 месеца )
    Ако мравките имаха БМВ -та и при тях щеше да има задръствания.
  • #1
    Еврогеец ( преди 10 месеца )
    Според ЕС най добре да ни качат в адския транспорт (обществения градски имах предвид)
fallback
Последни