IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как се появи първият електрически Fiat

Panda Electtrica беше ужасно тромава и безпомощна на баир, но мнозина я харесаха

Смел мъж! Шефът на научноизследователската и развойна дейност на Fiat - Джанкарло Микелоне, пое голям риск през 1990 година. Той искаше компанията  да създаде първата си електрическа кола за малки и големи градове. И в резултат на това се роди първата електрическа кола на гиганта - Panda Electtrica.
  

Panda Electtrica


Технологията беше завършена с помощ на прототипи на Lancia Y10, един от които спечели годишната награда за еко автомобили през 1989-а в Торино. Екипът на Микелоне взе Fiat Panda – все още изключително популярен тогава след десетилетие в продажба. Той замени неговия четирицилиндров бензинов двигател с такъв от 12 к.с. По интересен начин имаше регенеративно спиране, но все още използваше ръчна скоростна кутия.

Задвижването обаче имаше не един или два проблема. Въпреки че беше с много малък капацитет, оловно-геловата батерия тежеше 350 кг! Беше толкова голяма, че запълваше не само багажника, но и задната пътническа зона. И ограничи товарния обем до 100 литра.


Panda Electtrica


По отношение на обхвата - колата стигаше само за 80-100 км пробег. Осемчасовото време за зареждане беше доста лошо за толкова малка батерия. Нещо повече, действителните му резерви на мощност бяха толкова слаби, че трябваше да се монтира бензинова горелка за отопление на кабината.

Що се отнася до представянето, за съжаление и то беше смешно. Максималната скорост беше 80 км в час. На колата отнемаше 10 секунди, за да достигне 40 километра в час. Нормално, не можеше да изкачва наклони, по-стръмни от 20%.


Panda Electtrica


От Autocar тестваха новото чудо през август 1991 година и написаха: "Освен необичайната тишина, много прилича на шофиране на всяка друга Panda. Субективно погледнато, представянето изглежда много по-добро, отколкото бихте очаквали. Но едва ли ще ви настръхнат космите по врата. Но като за градска кола, работеща в натоварен трафик, тя се справя достатъчно добре“.
 
Fiat обърна внимание на проблемите му и скоро оборудва електричката с нова никел-кадмиева батерия. Това направи колата два пъти по-мощна, но увеличи теглото й с 400 кг. Нещо повече, задвижването вече беше монтирано на Cinquecento.


Panda Electtrica


Тестовете на Autocar показаха, че е много по-трудно да се управлява, отколкото бихте искали да бъде при такъв мъник. Колегите написаха, че теглото карало да „вози като шейна“.

Но какво мислеха хората по улиците. Търговци и разносвачи бяха доволни, че получават нещо евтино и малко за градския трафик. На обратното мнение бяха таксиметровите шофьори. Те се аргументираха, че техният стил изисква най-вече пъргава кола. Първият електрически Fiat определено не беше такъв.


Panda Electtrica
 

0 от 500