Изпълнителният директор на Mercedes-Benz Ола Калениус направи предложение, което може да промени подхода към търговията между Европейския съюз и Китай. Той призова ЕС да насърчи китайските производители на автомобили да създадат нови заводи в Европа в замяна на премахването на митата върху електрическите автомобили, които бяха въведени миналата година.
Според Калениус подобен подход ще допринесе за развитието на взаимноизгодно сътрудничество и ще спомогне за постигане на баланс в условията на конкуренция. Шефът на Mercedes , който ръководи и Европейската асоциация на автомобилната индустрия (ACEA), подчерта, че Европа трябва да се поучи от опита на самия Китай.
През 80-те години на миналия век, когато германските автомобилни концерни искаха да навлязат на китайския пазар, те бяха задължени да инвестират в създаването на производствени мощности в тази страна чрез съвместни предприятия. Подобна стратегия позволи на Китай не само да укрепи икономиката си, но и да привлече напреднали технологии, което в дългосрочен план му помогна да стане лидер в много индустрии, включително при електрическите превозни средства.
По-специално Калениус подчерта, че протекционистичната политика, прилагана в момента от ЕС, може да има обратен ефект и да навреди както на европейската, така и на световната автомобилна индустрия. Топ-мениджърът допълни, че днешните китайски производители на автомобили не само имат конкурентни предимства в цената на продукта, но също така са напред в технологиите що се касае до електромобилите, включително разработването на батерии, електрически двигатели и софтуер.
През октомври 2024 година Европейският съюз наложи мита до 45% върху вноса на китайски електрически превозни средства в опит да защити местните производители от ценови дъмпинг. Въпреки това инициативата предизвика недоволство сред германските автомобилни производители, особено такива като Mercedes-Benz, които настояват за необходимостта от отворени пазари и честна конкуренция. Калениус предложи ЕС и Китай да сключат споразумение, което да предвижда взаимното премахване на митата, насърчавайки привличането на китайски инвестиции в европейския автомобилен сектор.
Той също така посочи, че Китай играе ключова роля в глобалната верига за доставки, особено когато става въпрос за доставка на суровини, полупроводници и високотехнологични компоненти за електрически превозни средства. Според него сътрудничеството между ЕС и Китай може да бъде печелившо и за двете страни, ако се основава на принципите на равнопоставеност и прозрачност. Калениус изрази увереност, че подобна стратегия ще укрепи европейската автомобилна индустрия и ще гарантира нейната конкурентоспособност на световния пазар.