Задръстванията са кошмар за шофьорите по цял свят. Независимо дали отивате и се връщате от работа, или просто имате среща, тапите изпилват нервите на милиони.
Случва във всички части на света - в малки или големи градове. И въпреки че изглежда като лесно решение, правенето на повече ленти не решава нищо. Дори влошава. Колкото и да се оплакват българите, предимно софиянци и пловдивчани (под тепетата май вече е по-зле), страната ни не фигурира в класациите за градовете с най-лош трафик.
Едва ли е изненада името на мегаполиса, който е истински кошмар за шофиране. Говорим за Ню Йорк, разбира се. В него шофьорите губят средно по 101 часа годишно в задръствания. С други думи, през 2023 те са прекарали почти четири денонощия в тунела "Линкълн" или са гледали силуета на града от Бруклинския мост. Четири дни в годината, пропилени в трафик. Това звучи като девиз, но е горчива реалност. Говорим все пак за град, съставен от острови, в който повече от милион души идват на работа всяка сутрин на главния Манхатън. Това изглежда направо нормално на фона на мащабите.
Но и в Европа не изоставаме. Независимо дали е Лондон (99 часа), или Париж (97 часа), шофьорите също прекарват почти четири дни, седейки в колата си. Или не помръдват, или в най-добрия случай са със скорост на охлюв. Най-близкият до нас глад в класацията е Истанбул. Стара истина е, там с кола не трябва да се движиш. Поне не в центъра.
Данните идват от Global Traffic Scorecard 2023 на INRIX . Те показват 15-те града с най-много задръствания или закъснения по време на пиковите часове миналата година.
ЗАГУБЕНИ ЧАСОВЕ НА ШОФЬОР ПРЕЗ 2023
Ню Йорк 101
Лондон 99
Париж 97
Мексико Сити 96
Чикаго 96
Истанбул 91
Лос Анджелис 89
Бостън 88
Кейптаун 83
Хюстън 83
Бризбейн 74
Дъблин 72
Маями 70
Филаделфия 69
Рим 69
Още един любопитен факт. От 15-те града с най-лош трафик в света, седем са в Съединените щати, страната, в която градското планиране винаги е поставяло автомобила в центъра. "Само" четири от тези 15 града са в Европа (Лондон, Париж, Дъблин и Рим).
Тези задръствания имат не само екологичните последици, но и опустошителни икономически. Средният американски шофьор губи 42 часа в задръствания, което се равнява на пълна работна седмица и представлява загуба на време от $733. В Обединеното кралство шофьорите са пропилели средно 61 часа при пътуване до работа, което се равнява на около £558. В Германия средностатистическият шофьор е загубил 40 часа в задръствания, което се равнява на 427 евро на месец, обясняват в доклада INRIX.
Общо, тапите са стрували на САЩ повече от 70,4 милиарда долара през 2023 година - с 15% повече в сравнение с предишната. За сравнение германските шофьори са загубили 3,3 милиарда евро, с 14% повече от предходната година.
Решението? Една по-плътна и по-ефективна мрежа за обществен транспорт изглежда идеалното. Инвестициите, необходими за осъществяването й, са по силите на много малко градове в света. Отделно идват политическите препирни в общините. Така повечето градове планират магистрали с все повече и повече ленти. Доказано, това не решава проблемите със задръстванията, а по-скоро ги увеличава.
Други градове са избрали възпиращи мерки, тоест такси за достъп . Лондон, например, въведе такава за централен Лондон, която струва 15 паунда на ден (почти 18 евро). Ако не плати, шофьорът е заплашен с глоба от 240 паунда (282 евро). Британската столица прилага тази система от 20 години и уверява, че през 2022-а е постигнала намаляване на задръстванията с 30% и увеличаване на използването на автобуси в центъра с 33%, насърчавайки и използването на велосипеди.
Но дори тези възпиращи мерки не са достатъчни за намаляване на задръстванията. ERP (Electronic Road Pricing) на Сингапур, който реално даде пример на Лондон с таксите, не спира да ги увеличава като стойност. Но и това не помага, тъй като явно богатите местни жители си плащат и карат където искат.