Може ли Ford да влезе в топа от най-желаните автомобили в средите на колекционерите? Отговорът е изненадващ - да . Всъщност, имало е времена, когато Ford е конкурентен на Ferrari в състезания като Льо Ман. А това означава, че цената му може да достигне или дори да надхвърли 10 милиона евро днес.
Като производител на автомобили за всички бюджети, хората от Ford разбират, че състезанията за издръжливост могат да бъдат нужната реклама. Ferrari се справя страхотно в онзи момент, защото печели последните шест състезания в Льо Ман.
За да се конкурират с италианската марка, американците разработват Ford GT40 (GT за "Gran Turismo", а 40 - инчовете във височина: 1,02 метра). Това е кола, родена за подвизи, но не и с лесен старт. Започва да се състезава през 1965-а и от шестте единици, които стартират в Льо Ман, нито една не успява да завърши. Но тук говорим за началото, защото тогава е произведено шасито P/1032, което виждате на изображенията. GT40 MKII, от което само 8 бройки ще бъдат построени.
Ford Advanced Vehicles изпраща незавършената кола на Shelby American за членовете на екипа на Holman-Moody, за да довършат сглобяването и модифицирането по техен вкус. Пратката включваш шаси (с кормилно управление, окачване, спирачки и колела), няколко врати, прагове, табло, лайсни и малко други чаркове. Екипът прави необходимите промени, така че колата да може да побере двигателя Nascar 427. Моторът е по-голям и по-надежден, но също се нуждае от нови охлаждащи отвори.
Готова е! Колата дебютира в 12-те часа на Себринг през 1966-а с пилоти Уолт Хансген и Марк Донахю. Те стартират от четвърто място и след битка с модели на Ferrari, Porsche и Ford - заемат второто. Ford печели и трите места на подиума.
Колата пристигна отново при екипа на Holman-Moody, за да се подготви за Льо Ман, голямото събитие на годината. Двамата пилоти са същите. Но за тестовете им е дадено друго GT40 с шаси P/1011. Уви, последната кола, която Хансген ще да кара. В дъжда на Льо Ман - колата прави аквапланинг, Хансген се блъска в стена и умира пет дни по-късно.
Екипът спешно търси нов партньор за Донахю и се спират на Пол Хоукинс, който вече е спечелил там през 1965-а, карайки Austin-Healey Sebring Sprite.
Шаси P/1032 стартира от единадесето място, което показва, че това няма да е най-доброто му състезание, въпреки че в бокса е лично Хенри Форд II, президент и главен изпълнителен директор на гиганта. Първо колата чупи полуоска, която я задържа дълго време в бокса, а по-късно губи задния капак на правата Mulsanne, продължавайки състезанието така.
Към това са добавени някои проблеми в трансмисията, които карат пилотите да се откажат, когато са изминали само 12 обиколки за четири часа състезание.
Въпреки това, Ford постига тройна победа на финалния подиум, слагайки край на доминацията на Ferrari. Това дава старт на серия от победи на френската писта, които ще продължат през 1967, 1968 и 1969 - годината, в която американската марка изостави състезанията за издръжливост.
Пътуването, което този красавец предприема, го отвежда до различни автомобилни изложения (Париж 1966, Женева 1967 и Монца 1967). В края на 1968 е дадена като дарение на Тони Хълман младши, собственик на музея на Indianapolis Motor Speedway. Тогава колата не е в много добро състояние, тъй като липсва съединител, двигателят не работи и няма резервоар за гориво. Но си струва да бъде изложена.
Но през 2000 година собствениците на автомобила решават да го реставрират, за да го оставят във вида от Льо Ман през 1966-а. Първоначално е поправен само екстериорът, но са привикани трима инженери и механик от самия Ford. Те решават, че ще го поправят напълно и безплатно, отделяйки времето си и начислявайки само цената на материалите.
Автомобилът, вече реставриран, е изложен години наред заедно с Ferrari 250 LM, което печели Льо Ман през 1965-а , и Mercedes W 196 R Streamliner, управляван от Хуан Мануал Фанджо и Стърлинг Мос. Тоест от години е на място, достойно за легендарна кола
Но в края на февруари ще напусне този музей завинаги към дома на колекционера, който направи най-добрата оферта в RM Sotheby's . И този Ford ще бъде равностоен на оферта за легендарно Ferrari. Експертите на тази аукционна къща прогнозираха, че крайната цена ще бъде между чудовищните 7,6 и 10,5 милиона евро.