Никоя друга кола не е изисквала такова търпение от феновете на BMW. Когато в началото на века компанията обяви, че иска да направи по-малък и по-достъпен автомобил, който да стои под Трета серия в гамата, повечето познавачи бяха скептични.
Вижте ВИДЕОТО от теста ни на BMW M135 и BMW 120:
Първото поколение на 1 Series успя малко да разсее съмненията с динамичните си качества, но после дойде второто поколение, с доста дискусионния си дизайн, и третото поколение, което имаше още по-немислима черта за едно BMW: предно предаване.
Напук на мрачните прогнози обаче, тази кола се хареса и успя да продаде почти три милиона бройки. За да стигнем сега до четвъртата й генерация, F70.
Вече сте забелязали, че тя не е радикално по-различна като дизайн от досегашната кола. Предницата е станала по-фокусирана и - истинско чудо - решетката всъщност се е смалила. Факт е, че отдалеч е напълно възможно да сбъркате тази кола с Kia Ceed. Но отблизо новата "единица" изглежда балансирана, хармонична и достатъчно динамична, за да заслужава емблемата на капака си.
Някои BMW пуритани - примерно собствениците на E36, които всяват ужас по светофарите в Дружба 2 - все още възразяват, че една кола с предно предаване не е истински баварец. Но за такива компанията има достатъчно други предложения: от Втора серия купе и Трета серия нагоре. Това тук е за по-различна публика: за хора, които искат радостта от карането, която само едно BMW може да предложи, но също искат и практичността на един разумен градски автомобил.
Още предишното поколение на единицата бе може би най-завършеният и рафиниран хечбек на европейския пазар. Новото в никакъв случай няма да развали тази репутация. Гамата е опростена под натиска на новите изисквания за тестване в Европа, но все още предлага достатъчно избор за всякакви нужди.
Базовата версия е 116, с трицилиндров бензинов мотор. Три са цилиндрите и при варианта 120, но с мощност, увеличена до 170 конски сили.
Като чуете обаче трицилиндров мотор, не си представяйте нещо миниатюрно с обем колкото бутилка сок. Тук всеки от цилиндрите е по половин литър, общият обем е 1.5, и всъщност става дума за двигател, който е директна еволюция на онзи, който BMW създаде специално за суперколата i8.
Той има двойно директно впръскване, туин пауър турбо и запазените марки на BMW: променливо управление на клапаните - Valvetronic, и променливо газоразпределение - VANOS.
170 к. с. максимална мощност 280 Нм максимален въртящ момент 7.8 секунди 0-100 км/ч 226 км/ч максимална скорост |
При BMW 120 към това е добавена и 48-волтова мека хибридна система, с електромотор с мощност 20 коня, вграден в скоростната кутия. Тази комбинация подобрява осезаемо ускорението, особено в градски условия, и понижава разхода. Според WLTP тестовете, версията 120 харчи между 5 и 6.3 литра на сто в смесен цикъл - съвсем реален разход, както показа и нашият тест по провинциалните пътища в Бавария.
Мекият хибрид има само един недостатък: 48-волтовата батерия се монтира отзад и изяжда малко от мястото в багажника. Чисто бензиновата кола разполага с 380 литра товарен обем, точно колкото в актуалния Volkswagen Golf. Хибридната има само 300 литра.
При M135 багажникът побира 380 литра - колкото при VW Golf. При хибридната версия е леко намален
Новата Първа серия запазва и два дизелови варианта на задвижване, и двата с двулитров агрегат и мощност 150 коня. Основната разлика между версиите 118d и 120d е, че втората е също мек хибрид, което сваля разхода до малко над 4 литра на сто.
Догодина ще се появи и двулитров бензин с четири цилиндъра и 218 коня, наречен 123. Тук е мястото да напомним, че BMW махна буквичката "i" от бензиновите си модели, запазвайки я само за електрическите.
На върха в гамата е двигател, който познаваме добре от Х2 - версията M135, която развива 300 конски сили от 4-цилиндровия агрегат с два литра обем. В Америка обичат да казват, че само млякото идва в двулитрови кутии, но все пак Америка е друг свят. В добрата стара Европа и млякото ни не е чак толкова мащабно. Но си струва да напомним, че двулитровият мотор на това BMW 1 Series всъщност дава точно толкова мощност, колкото и почти петлитровият V8 на петото поколение Ford Mustang. Литровата му мощност е с 56% по-висока дори от тази при актуалния Mustang GT седмо поколение.
М135 получава и доста компоненти от М поделението, за да се справи с всичките тези коне - включително подсилено окачване и четирибутални спирачни апарати отпред. Както и задвижване на четирите колела, разбира се. Това си е истински хот хеч, който прави 0 до 100 километра в час за под 5 секунди. Но по някаква причина не вдига адреналина по начина, по който би го сторила Втора серия купе. А и цената му е солена - от около 104,000 лева.
Двата дизела са съответно малко под и малко над 70,000. Бензиновата 120 започва от 69 600 лева. А стартовата 116 е 59 300 - с над двайсет хилядарки по-евтино от най-достъпната А-класа на Mercedes. При това серийното оборудване включва 7-степенния автоматик, климатроник, два големи екрана в интериора, асистент за паркиране и камера за обратно виждане, автоматичен контрол на скоростта със спирачна функция, и алуминиеви джанти. Тук ще вметнем, че пътният просвет на новата единица е 156 милиметра - забележимо по-висок от средното в този сегмент. В царството на Агенция Пътища, това си е сериозно предимство.
Като стана дума за интериора, той е станал малко по-просторен - новото поколение е с над 4 сантиметра по-дълго, и с два и половина по-високо. Задната седалка вече е удобно място и за по-високи пътници. Нямаме забележки към комфорта на самите седалки, единствено воланът е неестествено удебелен точно там, където се очаква да са ръцете ви, и това е малко дразнещо.
Таблото е доста по-изчистено, за сметка на прехвърлянето на почти всички функции от бутоните към сензорния дисплей. Декорациите в краищата му са от истински алуминий, подсветката също е симпатичен детайл.
Първа серия влиза в съвременния свят с новата операционна система BMW iDrive 9, която е базирана на Android Open Source и която ползва познатата ни комбинация от два съединени сензорни дисплея - един за приборите, един за мултимедията.
Уви, кръглият контролер е изчезнал, запазен вече за моделите от по-висок клас. Но сензорният дисплей е бърз и с отлични графики, а и гласовото управление може да помогне, ако искате да промените температурата, докато шофирате. Ползването на Android Auto и Apple CarPlay е безжично и съвсем лесно, освен това мултимедията поддържа най-различни приложения и услуги. Можете дори да си инсталирате видеоигри за моментите, когато любимото същество е влязло уж само за пет минутки в мола.
Въпреки голямото разчистване, няколко бутона все пак са оцелели долу на централната конзора: за режимите на движение и няколко други настройки. Там е и миниатюризираният превключвател на предавките, който работи отлично при нормално движение, но с чиито леко бавни реакции ще трябва да свикнете при паркиране.
Като цяло качеството на материалите в интериора отговаря напълно на премиум претенциите. Дори и при онези материали, които преди са живели друг живот като бутилки за вода или рибарски мрежи.
Новата Първа серия се произвежда в Лайпциг, в свръхвисокотехнологичната фабрика, която навремето BMW построи специално за i3. И се произвежда изцяло от възобновяема енергия, и от огромно количество рециклирани материали.
Ако вземем предвид целия му жизнен цикъл, от началото на производството на суровините до бракуването след много години, това е един от най-екологичните автомобили на планетата. Причината да не можем да кажем "най-екологичният" е, че останалите производители не правят още такива изчисления.
Разбира се, екологията невинаги е първият фактор, за който мисли типичният почитател на BMW, особено в нашия регион. Но пък и Първа серия не е типичната кола за него. Практично, икономично и щадящо полярните мечки, това е едно от онези редки BMW, които се избират не със сърцето, а с разума.
Още снимки от теста на BMW M135 и BMW 120 вижте в ГАЛЕРИЯТА: