Mazda сериозно се е отнесла към намерението си да поддържа роторния двигател жив възможно най-дълго време. След като пусна модела MX-30 e-Skyactiv R-EV в началото на 2023 година с неговия 830-кубиков роторен двигател, служещ като генератор, японската компания възстанови специалния екип за такива мотори в началото на настоящата година. Около 36 инженери работят върху създаването на "атрактивни автомобили които вълнуват клиентите".
В интервю за Automotive News, изпълнителният директор на компанията Масахиро Моро сподели повече подробности за бъдещето на роторния двигател. Той призна, че е "значително предизвикателство" да бъде разработен двигател, който да отговаря на все по-строгите разпоредби за емисии в САЩ. Компанията обаче е "много близо" до постигането на целта си с MX-30 e-Skyactiv R-EV, малък кросоувър, който не се предлага в Америка. Поради ужасните продажби, чисто електрическата версия беше извадена от пазара в САЩ след моделната 2023 година.
Моро твърди, че двигател с един ротор не би бил подходящ за САЩ, където е необходима повече мощност, така че Mazda проектира конфигурация с два ротора. Концептът Iconic SP има надлъжно монтирана система с два ротора, но както при кросоувъра, където двигателят е разположен напречно, той не задвижва колелата. Вместо това действа като генератор за зареждане на батерията, която захранва електрически мотор.
Мощността на системата е 365 конски сили в спортното купе, което има почти перфектно разпределение на теглото 50:50. Автомобилът тежи 1450 кг, а размерите му са: 4180 мм дължина, 1850 мм ширина и 1150 мм височина, с междуосие от 2590 мм. Mazda каза, че умишлено е направила Iconic SP по-голям, но в серийния модел може да го намали до размерите на Miata.
"Тествахме с един ротор. Следващата фаза ще е да преминем към два. Роторите се въртят отделно в различни камери с помощта на един вал. Трябва да генерираме повече електричество. Два ротора ще осигурят повече мощност, което е по-подходящо за характеристиките на американския пазар", посочва Моро.
Частта, в която той казва, че двигателят трябва да "генерира повече електричество", предполага, че конфигурацията с два ротора отново няма да бъде механично свързана с колелата. Следователно, производствена версия на Iconic SP или на друг модел ще се държи почти като електрически автомобил.