fallback

Как трябва се движите в лявата лента на магистрала

Повечето опасни ситуации се създават в тази зона на скоростния път

Често лявата лента на магистралата е пренаселена, докато в дясната е повече или по-малко неизползвана, като това не само влошава трафика, но увеличава риска от задръствания. Постоянното движение отляво може лесно да доведе до опасни ситуации и на много места по света представлява нарушение на правилника, ако е с по-ниска скорост, категорични са експертите по произшествията в DEKRA (най-голяма експерта организация за превози в света).

„Лявата лента на магистралите е предназначена за изпреварване, но тя трудно може да изпълнян тази функция, ако е блокирана от упорито ляво шофиране на дълги разстояния“, коментира Денис Прейснер, изследовател на произшествия в DEKRA.

Той допълва, че в Германия, както и на други места, правилникът за движение по пътищата изисква шофьорите да се движат възможно най-надясно на магистрала. Целта е да се използва оптимално наличното пространство за движение и да се поддържа движението.

„Всеки, който остава в лявата лента по-дълго от необходимото, често предизвиква спирачни маневри и създава ситуации, които натрупват агресия и могат да доведат до опасно поведение – като шофиране твърде близо или изпреварване отдясно“, обяснява експертът от DEKRA.

Забавянето при спиране често продължава към задната част на колоната, което често води до задръствания или сблъсъци отзад. Според официалната статистика за произшествията за 2023 техният брой на магистралите е 19 000. И близо половината инцидентите (46,3%), при които има пострадали хора, са сблъсък отзад.

Неписаното правило сочи, че този, които се движи в лявата лента, може да остане 20 секунди в нея, ако за това време може да извърши изпреварване на следващото превозно средство.

„Ако смяната на лентата е последвана веднага след изпреварването, тогава може да има повече рискове, отколкото да продължите в лява лента. Тук е важно нещата да се претеглят разумно“, казва още Прайснер. - Ако в лявата лента има много трафик, преминаването в дясната също може да бъде разумно решение. Движението тук често протича по-равномерно и е по-малко напрегнато, отколкото в бързата лента и позволява по-спокойно шофиране.

Много шофьори обаче често остават в лявата лента по-дълго от необходимото, защото се страхуват, че след смяната ще останат зад следващия бавен камион и вече няма да могат да се върнат в бързата лента.

„По-бързите шофьори трябва да бъдат достатъчно справедливи, за да дадат възможност на превозните средства, които са се намесили, да изпреварят, ако настигнат по-бавно превозно средство. Тогава нещата ще се получат по-добре за всички“, казва още експертът.

За да се сведе до минимум потенциалът за конфликт при смяна на лентата, трябва да се спазват следните правила: „Карайте предвидливо и наблюдавайте движението зад вас в огледалото за обратно виждане; обърнете особено внимание на големината на разстоянието и скорост на превозните средства отзад, погледнете през рамо и се уверете, че можете да се престроите, след което използвайте мигача, преди да излезете“, казва Прайснер.

„Независимо дали става дума за шофиране в лявата лента или в средната лента, бързото и безопасно придвижване по нашите натоварени магистрали е възможно само ако и по-бавните, и по-бързите шофьори проявяват внимание един към друг и шофират предвидливо – това така или иначе е най-важният приоритет „Всички участващи ще имат полза от това“, обяснява експертът от DEKRA.

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нашата магистрала реално има една читава лента и то не навсякъде.
  • #1
    Ганчовец ( преди 1 месец )
    тази статия е СУПЕР актуална за България, където имаме цели 2 ленти и можем да си ги наричаме лява и дясна. Средна нямаме.
fallback
Последни