fallback

Как трябва се движите в лявата лента на магистрала

Повечето опасни ситуации се създават в тази зона на скоростния път

Често лявата лента на магистралата е пренаселена, докато в дясната е повече или по-малко неизползвана, като това не само влошава трафика, но увеличава риска от задръствания. Постоянното движение отляво може лесно да доведе до опасни ситуации и на много места по света представлява нарушение на правилника, ако е с по-ниска скорост, категорични са експертите по произшествията в DEKRA (най-голяма експерта организация за превози в света).

„Лявата лента на магистралите е предназначена за изпреварване, но тя трудно може да изпълнян тази функция, ако е блокирана от упорито ляво шофиране на дълги разстояния“, коментира Денис Прейснер, изследовател на произшествия в DEKRA.

Той допълва, че в Германия, както и на други места, правилникът за движение по пътищата изисква шофьорите да се движат възможно най-надясно на магистрала. Целта е да се използва оптимално наличното пространство за движение и да се поддържа движението.

„Всеки, който остава в лявата лента по-дълго от необходимото, често предизвиква спирачни маневри и създава ситуации, които натрупват агресия и могат да доведат до опасно поведение – като шофиране твърде близо или изпреварване отдясно“, обяснява експертът от DEKRA.

Забавянето при спиране често продължава към задната част на колоната, което често води до задръствания или сблъсъци отзад. Според официалната статистика за произшествията за 2023 техният брой на магистралите е 19 000. И близо половината инцидентите (46,3%), при които има пострадали хора, са сблъсък отзад.

Неписаното правило сочи, че този, които се движи в лявата лента, може да остане 20 секунди в нея, ако за това време може да извърши изпреварване на следващото превозно средство.

„Ако смяната на лентата е последвана веднага след изпреварването, тогава може да има повече рискове, отколкото да продължите в лява лента. Тук е важно нещата да се претеглят разумно“, казва още Прайснер. - Ако в лявата лента има много трафик, преминаването в дясната също може да бъде разумно решение. Движението тук често протича по-равномерно и е по-малко напрегнато, отколкото в бързата лента и позволява по-спокойно шофиране.

Много шофьори обаче често остават в лявата лента по-дълго от необходимото, защото се страхуват, че след смяната ще останат зад следващия бавен камион и вече няма да могат да се върнат в бързата лента.

„По-бързите шофьори трябва да бъдат достатъчно справедливи, за да дадат възможност на превозните средства, които са се намесили, да изпреварят, ако настигнат по-бавно превозно средство. Тогава нещата ще се получат по-добре за всички“, казва още експертът.

За да се сведе до минимум потенциалът за конфликт при смяна на лентата, трябва да се спазват следните правила: „Карайте предвидливо и наблюдавайте движението зад вас в огледалото за обратно виждане; обърнете особено внимание на големината на разстоянието и скорост на превозните средства отзад, погледнете през рамо и се уверете, че можете да се престроите, след което използвайте мигача, преди да излезете“, казва Прайснер.

„Независимо дали става дума за шофиране в лявата лента или в средната лента, бързото и безопасно придвижване по нашите натоварени магистрали е възможно само ако и по-бавните, и по-бързите шофьори проявяват внимание един към друг и шофират предвидливо – това така или иначе е най-важният приоритет „Всички участващи ще имат полза от това“, обяснява експертът от DEKRA.

fallback
  • #22
    Хаха ( преди 3 седмици )
    И още нещо във България много хора тръгват да изпреварват без да си погледнат огледалата , пуска мигача и тръгва а правилото е ако задния е подал мигач предната кола трябва да отмени изпреварването
  • #21
    Хаха ( преди 3 седмици )
    Седнали Германия да гледат , стига сте гледали как е във другите държави, гледайте как е във България и тогава давайте акъли на хората как да живеят и как да карат. В Германия имат истински магистрали със хубави и гладки ленти като стъкло а тук магистрала за каруци , дясна лента не става за шофиране , дупки и неравности навсякъде , аз имам един въпрос как магистрала Струма която може да е толкова гладка и хубава а тракия е ***
  • #20
    o.O ( преди 4 седмици )
    А нещо е казват ли за това че дясната лента на Тракия и за каруци не става?! За това със 150 в лявата докато свърши магистралата, в дясно се влиза само за малко за да минат онези с 200...
  • #19
    Kiko ( преди 4 седмици )
    Много ми се иска да имаме средна лента и при нас :) . Наистина се надявам камерите за средна скорост да решат проблема с превишената скорост. В момента големият проблем на Хемус е дясната лента, която е разорана нива. На всеки който му е жал за колата или няма нужда от разбиване на камъни в бъбреците, кара предимно в лявата лента. Аз карам с ограниченията и ми е доста дискомфортно на магистралата, заради шофьорите които карат с над 140
  • #18
    DA ( преди 4 седмици )
    По голямата част от изпреварванията по нашите магистрали стават със скорост ДОСТА над позволеното. Ако се спазва максимално разрешената такава почти няма да има изпреварвания. Бавните превозни средства не са чак толкова много. Абсурдно е да изпреварваш в лявата лента със скорост от 130 кл и вече да пречиш на задните по бързи автомобили и даже да ти светкат. ТЕ СА В НАРУШЕНИЕ на максимално разрешената скорост. Камерите за средна скорост ще се справят с този проблем.
  • #17
    Иван ( преди 4 седмици )
    Как на много места да караш на магистрала в България в дясната лента като тя е на вълни от тежките тирове и камиони?Движение дори със сто км.ч.в дясната лента е опасно и да не говорим че разбива колите!Освен това проблем са и бавно движещите се ппс в дясно!Кога ще има минимално разрешена скорост на нашите магистрали?
  • #16
    Враг ( преди 4 седмици )
    В България явно инструктори те вече ги учат да карат само плътно в ляво, или селянина си е свикнал да си кара все едно е сам на пътя. Най често си захапват лявата лента и почват да спят в нея, като за това почват да изнервят трафика. И като им пресветнеш, да не кажа че и трябва да им свириш за да ги събудиш после претенции имат. В България никога няма да се научат че крайно лявото платно е за изпреварване, даже в Турция го знаят и за по тъпите са го направили и на табелка кой къде да кара.
  • #15
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 13 по принцип си прав,но пък камионите не са чак на върволица така,че винаги има участъци и то доста в които да караш не затапен от камионите.
  • #14
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 5,а кой ша каже на повечето бълканец,че като тръгне да изпреварва в лявата лента да не се движи с 5-7 км/ч по-висока скорост от тази на камионите. Това действие е доста опасно и заради такива се получават и катастрофите по магистралите.
  • #13
    FenIX ( преди 1 месец )
    В БГ дясната лента е пълна с камиони и ако караш в нея се движиш общо взето с тяхната скорост. Лявата е за летящи джигити за които 140 не е максимална а минимална скорост. Така избора е или да се влачиш вдясно и при опит да изпревариш да те отнесе някой джигит или да караш в ляво с бясна скорост. Определено поне на Тракия между София и Пловдив има нужда от 3-та лента но надали ще стане в близките 100 г.
fallback
Последни